ویدیوهایی که متحدان ترکیه در سوریه را به جنایت جنگی متهم می‌کند

ویدیوهای از شبهه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در برخورد با نیروهای کرد در سوریه منتشر شده است که می‌تواند “جنایت جنگی” محسوب شود.

مردانی با ریش بلند “الله اکبر” گویان با تلفنهای هوشمند سلفی می گیرند و یکی از آنها می گوید که “مجاهدین فیلق المجد” هستند. در پشت صحنه جنازه چند نیروی کرد دیده می شود.

کمی آن طرف‌تر گروهی از مردان پایشان را روی جنازه خونین زنی گذاشته و تکبیر سر می دهند و به جنازه بی‌حرمتی می کنند.

داعش در پنج سال گذشته تصاویر زیادی از سربریدن و قتل اسیران منتشر کرده اما کسانی که در این تصاویر جدید دیده می‌شوند، داعش نیستند، متحدان ترکیه‌اند. آنان شبهه نظامیانی هستند که ارتش ترکیه آموزش داده و مسلح کرده و دولت ترکیه‌ زیر چتر “ارتش ملی سوریه” سازماندهی کرده است.

این ویدیو در ۲۱ اکتبر در شمال سوریه ضبط شده است. نام زنی که جنازه اش زیر پای اسلامگرایان تندرو بود “آمارا ریناس” است. او یکی از زنان کرد عضو نیروهای مدافع زنان، “ی پ ژ” بود، گروهی که نقشی موثر در شکست داعش در سوریه داشت. آمارا ریناس در حمله ترکیه به نیروهای کرد سوریه در تل ابیض کشته شد.

ارتش ترکیه و شبهه نظامیان سوری مورد حمایتش نهم اکتبر به نیروهای دمکراتیک سوریه که اکثرا کردند حمله کردند؛ پس از آنکه دونالد ترامپ تصمیم گرفت نیروهای آمریکایی را از سوریه بیرون بکشد.

نیروهای دمکراتیک سوریه یکی از موثرترین نیروها در جنگ با داعش و از متحدان مورد اعتماد ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه هستند. آنان نقش مهمی در شناسایی مخفیگاه ابوبکر بغدادی رهبر داعش داشتند که منجر به کشته شدن او شد.

چند روز پس از حمله ترکیه، چندین ویدیو که شبهه نظامیان “ارتش ملی سوریه” ضبط کرده بود در فضای مجازی منتشر شد. در یکی از این ویدیوها، گروهی که خود را “گردان ثوار الموالی” می خوانند می گویند در شهر “راس العین” در نزدیکی مرز ترکیه هستند. آنان کردها را بی دین می خوانند و می گویند “ما آمده ایم سر شما کافران را ببریم. “

در ویدیویی دیگر یکی از شبهه نظامیان که صورتش را با ماسک سیاه پوشانده، دختری کرد را بغل کرده و با خود می برد و مردان دیگر با تلفن از آنها فیلم می گیرند. یکی زن دستگیر شده را “خوک” می خواند و مردی دیگر می گوید “سرش را ببرید”.

زن دستگیر شده “چیچیک کوبانی” یکی از نیروهای کرد “ی پ ژ” است. انتشار این ویدیو سبب انتقادهای زیادی به ترکیه شد. هفته پیش تلویزیون دولتی ترکیه (تی‌آرتی) تصاویری از چیچیک کوبانی منتشر کرد که در بیمارستانی در ترکیه تحت مداوا بود.

سازمان ملل متحد به ترکیه هشدار داده که مسئول اعمال متحدانش در سوریه است. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه گفته این کشور هر گونه اتهام تخلف و جنایت جنگی را جدی می گیرد و در باره آن تحقیق خواهد کرد.

مقامات آمریکایی می گویند رفتار شبهه نظامیان سوری تحت حمایت ترکیه در این ویدیوها جنایت جنگی است.

“غیرنظامیان زیادی آواره شده اند چون نگران رفتار شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه هستند”، این گفته جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در کنگره آمریکا است.

“ما می گويیم مخالفان سوری که تحت حمایت ترکیه هستند و زیر امر آنها، حداقل در یک مورد مرتکب جنایت جنگی شده اند”.

در سال های گذشته ترکیه بارها متهم شده که مرزهایش را برای اسلام‌گرایان تندرو که به سوریه می روند باز گذاشته است.

مک گرک، نماینده ویژه پیشین رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف علیه داعش می گوید: “من مسئول کمپین علیه داعش بودم. چهل هزار جنگجوی جهادی از ۱۱۰ کشور جهان از راه ترکیه به داعش در سوریه پیوستند. “

او می گوید نتوانسته ترکیه را متقاعد کند مرزهایش را روی داعش ببندد: “ترکیه می گفت نمی تواند مرزهایش را ببندد اما هر وقت کردها بخشی از این مناطق مرزی را در کنترل می‌گرفتند، ترکیه فورا کل مرز را با دیوار مسدود می‌کرد.”

فعالان حقوق بشر می گویند نمی توان وعده های دولت ترکیه برای تحقیق در باره این تخلفات را جدی گرفت.

کامران متین، استاد روابط بین الملل در دانشگاه ساسکس بریتانیا می گوید: “از چهار دهه پیش شواهد محکمی در دست است که ارتش و نیروهای امینتی ترکیه در جنگ با حزب کارگران کردستان “پ ک ک”، مرتکب جنایت جنگی سازمان یافته و نقض حقوق بشر شده‌اند.”

در دهه گذشته ویدئوهایی از خشونت با مخالفان کرد منتشر شده و گفته می‌شود ارتش و سازمان‌های امنیتی ترکیه آنها را ضبط کرده‌اند.

در یکی از این ویدئوها دو زن عضو “پ ک ک” دیده می‌شوند که دستهایشان از پشت بسته شده و سربازان ترکیه از فاصله‌ای نزدیک این دو را به گلوله می بندند و از کوه پایین می اندازند.

در اکتبر سال ۲۰۱۵ ویدئویی منتشر شد از جنازه لقمان بیرلیکف، یک هنرپیشه کرد که طنابی دور گردنش بود و با خودروی پلیس در خیابانهای شهر کردنشین “شیرناخ” در جنوب شرق ترکیه روی زمین ‌کشیده می‌شد. بخشی از این فیلم از داخل خودرو پلیس ضبط شده بود. دولت ترکیه مدعی شد پلیس این کار را کرده که مبادا به بدن مقتول بمب وصل باشد.

فعالان حقوق بشر می گویند آمریکا و اتحادیه اروپا هیچوقت از ترکیه به خاطر نقض حقوق بشر بازخواست جدی نکرده‌اند.

به گفته کامران متین: “اروپايیها چشمهایشان را روی نقض حقوق بشر در ترکیه بسته اند. ترکیه عضو ناتو و شریک تجاری آنهاست، برخی از این کشورها از عکس العمل میلیونها شهروند ترکیه نگرانند که در اروپا بخصوص در آلمان زندگی می‌کنند.”

پس از جنگ داخلی سوریه و آواره شدن میلیونها سوری، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بارها اروپايیها را تهدید کرده اگر با سیاستهای او مقابله کنند ترکیه مرزهایش را روی میلیونها پناهجویان باز خواهد کرد تا به اروپا بروند.از رفتار کشورهای اروپایی مشخص است آنان نمی خواهند با ترکیه به هر قیمتی برخورد کنند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

عملیات اسرائیل در رفح بیمارستان‌ها را به وضعیتی «فاجعه‌بار» کشانده

هرچند اسرائیل هنوز یک تهاجم زمینی تمام عیار به شهر رفح را آغاز نکرده، اما …