پارلمان اروپا با ۶۱۴ رای موافق قطعنامه‌ شدید‌اللحنی علیه جمهوری اسلامی صادر کرد

پارلمان اروپا با ۶۱۴ رای موافق قطعنامه‌ای شدید‌اللحن علیه نقض حقوق بشر در ایران صادر کرد. این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته تا بدون درنگ «صدها» فعال حقوق‌بشر، کارگری، فعالین رسانه‌ای، سیاسی و اجتماعی را که به صورت «خودسرانه» بازداشت کرده، رها کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دفاع از این قطعنامه گفته است تمام کسانی که در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، خصوصا در خشونتهای آبان ۹۸، باید مورد مواخذه قرار بگیرند. وی به اعدام روح‌الله زم نیز اشاره کرده و گفته است جمهوری اسلامی سالانه بیش از ۲۰۰ نفر را اعدام می‌کند و خواستار توقف اعترافات تلویزیونی اجباری و لغو اعدامها در ایران شده است.

این قطعنامه به موارد متعددی از «نقض فاحش» حقوق بشر در ایران نظیر بازداشت‌های خودسرانه!، ارعاب مردم و مخالفان، اعدام‌ها و نقض حقوق اقلیت‌ها را نام می‌برد و از جمهوری اسلامی می‌خواهد فورا این اقدامات را متوقف کرده و به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه دهد به ایران سفر کند.

در این قطعنامه به اسامی دیگری از فعالان سیاسی مانند گلرخ ابراهیمی ایرایی اشاره شده که به اتهاماتی مانند تبلیغ علیه حکومت به شش سال حبس محکوم شده‌ است. به اعدام نوید افکاری، روح‌الله زم و صدور حکم اعدام برای احمد رضا جلالی و دستگیری نسرین ستوده و تعداد دیگری از زندانیان دوتابعیتی نیز اشاره کرده است. این قطعنامه همچنین از ساز و کارهای تحریمی علیه مقامات جمهوری اسلامی که دست به نقض حقوق بشر می زنند، استقبال کرده است.‎

این اولین بار است که پارلمان اروپا هم تحث تاثیر فشار افکارعمومی مردم جهان در ماجرای اعدامهای اخیر و دستگیریهای گسترده فعالین سیاسی، زندان و سرکوب مردم قطعنامه شدیداللحنی علیه جمهوری اسلامی صادر میکند.

در دهه های گذشته هم اتحادیه اروپا قطعنامه صادر میکرد و از “وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی میکرد”. اما این قطعنانه تفاوتهایی با قطعنامه های دیگر دارد. اینبار تندتر و مشخص تر اقدامات سرکوبگرانه رژیم را محکوم کرده است. صدور چنین قطعنامه هایی قبل از هرچیز نتیجه مستقیم مبارزات مردم ایران بر علیه رژیم، جلب توجه مردم و افکار مترقی مردم جهان به جنایات رژیم و محکومیت آن از طرف افکار عمومی است که دولتهای عضو اتحادیه اروپا را هم مجبور کرده است کمی تندتر علیه رژیم موضع بگیرند.

صدور چنین قطعنامه ای هرچند اقدامی مثبت اما بشدت ناکافی است. اتحادیه اروپا و پارلمانش باید کل جمهوری اسلامی را بایکوت سیاسی بکند. آمد و رفت مقامات رژیم را ممنوع اعلام نماید. از هر گونه نشست و برخاست با رژیم خودداری کرده و در نهایت رسما باید اعلام کند که جمهوری اسلامی یک حکومت سرکوبگر و آدمکش و حامی تروریسم در جهان است و مشروعیتی ندارد.

محمد شکوهی

17 دسامبر 2020

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …