پایان مذاکرات برجام؛به ایران فرصت دادند

در پایان مذاکرات ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام، مکانیسم حل اختلاف این توافق که می‌تواند به ارجاع دوباره پرونده به شورای امنیت منجر شود، فعال نشد.

با این حال، کونگ فو، یکی از معاونین وزیر خارجه چین که در محل مذاکرات حضور دارد، به کسری ناجی خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی‌بی‌سی به وین گفت که این موضوع، در ماه آینده میلادی (ژانویه) بار دیگر بررسی خواهد شد.

به گفته این مقام چینی، پکن با فعال شدن این مکانیسم مخالف است، چرا که “به شکل اتوماتیک به بدتر شدن اوضاع” منجر خواهد شد.

ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت می‌تواند به بازگشت گسترده تحریم‌های بین‌المللی منجر شود. این تحریم‌ها هم‌اکنون به دلیل برجام لغو شده‌اند.

اما در عین حال خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران موجب شده تا اقتصاد ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو شود.اقدام واشنگتن با پاسخ‌ ایران و اقداماتی همانند آغاز غنی‌سازی اورانیوم روبه‌رو شد.

کشورهای باقیمانده در برجام روز جمعه در وین جمع شدند تا درباره آینده این توافق رایزنی کنند.نمایندگان ایران، آلمان، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و اتحادیه اروپا در این نشست شرکت داشتند.تصمیم ماه ژانویه این کشورها برای بررسی یا فعال کردن احتمالی مکانیسم حل اختلاف، به گام‌های بعدی ایران درباره برجام بستگی دارد.ایران تهدید کرده که در اوایل ماه ژانویه یک گام دیگر برای فاصله گرفتن از برجام برخواهد داشت.

کسری ناجی، گزارشگر بی‌بی‌سی در محل مذاکرات می‌گوید که اگر مکانیسم حل اختلاف برجام به کار بیافتد “این احتمال وجود دارد که در جریان یک روند چند ماهه، همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگردند.”

مقامات ایرانی گفته اند در صورتی که نتوانند از منافع مثبت برجام برخوردار شوند بازهم تعهدات بیشتری را کنار خواهند گذاشت.آنان این اقدام را در چارچوب برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت مجاز دانسته اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

خزعبلات عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم:”با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید”!

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی گفته است:”با زنان زیبایی که اهل …