پدر یکی از قربانیان سعید طوسی به دادگاه‌های ترکیه شکایت کرده است

رادیوفردا به نقل از روزنامه شرق:یک روزنامه چاپ تهران خبر داده است، پدر یکی از کودکانی که سعید طوسی وی را ۱۲ سال پیش در سفری به ترکیه مورد «آزار جنسی» قرار داده بود٬در حال انجام امور اداری ثبت شکایت از وی در این کشور است.

شماری از خانواده‌ها نیز برای پیگیری شکایت‌های مشابهی از سعید طوسی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده‌اند.

روزنامه «شرق» در شماره روز چهارشنبه ۲۳ خرداد خود نوشته است: پدر این کودک «مراحل اداری ثبت شکایت از سعید طوسی در ترکیه را پیش برده و امضای وزارت امور خارجه و کنسولگری ترکیه نیز پای نامه است».

آن‌طور که وی به شرق خبر داده٬ «به همین زودی‌ها» پرونده شکایت علیه طوسی در ترکیه گشوده خواهد شد.

به نام پدر این کودک اشاره نشده است.

محمد گندم‌نژاد طوسی٬ معروف به «سعید طوسی»، قاری قرآن و کارشناس شورای عالی قرآن، از حدود شش سال پیش با اتهام «آزار و اذیت جنسی» روبرو است و والدین برخی از قاریان نوجوان از وی شکایت کرده‌اند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پس از دو سال رسیدگی به پرونده این قاری قرآن، در بهمن‌ ۹۶ او را «تبرئه» کرد.

زمانی که خانواده‌های قربانیان درخواست تجدیدنظر دادند، دادگاه یاد شده در حکم تبرئه سعید طوسی اعلام کرد: «شوخی‌های رکیک و زننده و بیان مطالب غیراخلاقی و حتی ماساژدادن و ملاعبه، از ارکان متشکله بزه محسوب نمی‌شود».

اگر «بخواهیم در ترکیه وکیل بگیریم و مسئله را دنبال کنیم، هزینه‌های بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر شده زندگی‌ام را بفروشم، دنبال احقاق حقوق فرزندم خواهم رفت. این بچه‌ها آسیب دیده‌اند. حق‌شان نبود».
پدر یکی از قربانیان «پرونده سعید طوسی»

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، ششم بهمن‌ماه پارسال خبر داده بود که سعید طوسی در دادگاه تجدیدنظر از اتهام «اشاعه فساد و فحشا» تبرئه شده‌ است. وی در دادگاه اولیه به چهارسال زندان محکوم شده بود.

«این بچه‌ها آسیب دیده‌اند، حق‌شان نبود»

پدر کودک قربانی طوسی به شرق گفته که «به وزارت امور خارجه رفتم. هزینه ثبت شکایت {از طوسی} و کارهای اداری‌اش ۲۰ دلار شد».

وی افزوده که اگر «بخواهیم در ترکیه وکیل بگیریم و مسئله را دنبال کنیم، هزینه‌های بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر شده زندگی‌ام را بفروشم، دنبال احقاق حقوق فرزندم خواهم رفت. این بچه‌ها آسیب دیده‌اند. حق‌شان نبود».

به گفته او٬ فرزندش که حالا حدود ۲۰ سال دارد٬ «کماکان تحت نظر روان‌شناس است و باید دارو مصرف کند».

روزنامه شرق همچنین در گزارش خود از دیدار شماری از شاکیان پرونده سعید طوسی با داود محمدی٬ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، خبر داده است.

کسانی که از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی شکایتی داشته باشند می‌توانند به کميسيون اصل ۹۰ مجلس مراجعه کنند و خانواده شاکيان ضمن بیان جزئیات پرونده به آقای محمدی٬ نامه‌ای نیز خطاب به صادق لاریجانی٬ رئيس قوه قضائيه، به منظور تجديدنظر در حکم «تبرئه» سعيد طوسی نوشته‌اند.

قرار است این نامه به زودی برای روسای قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی ارسال شود. شرق همچنین به نقل از برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس نیز نوشته که آنها خواستار ورود مدعی‌العموم به پرونده سعید طوسی هستند.

این درخواست از آن رو مطرح می‌شود که برخی نمایندگان از جمله بهرام پارسایی گفته‌اند پرونده سعيد طوسی برای آنها به عنوان نماينده مجلس «تمام» نشده است.

محمود صادقی٬ دیگر نماینده مجلس نیز در گفت‌و‌گو با شرق٬ بازشدن پرونده برای شاکیان سعید طوسی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را تایید کرده و گفته که آنها اميدوارند از این طريق٬ «بتوانند زمينه را برای تجديدنظر در حکم تبرئه طوسی به وجود آورند».

سعید طوسی (نفر سمت راست) در دیدار رهبر جمهوری اسلامی با قاریان قرآن

به گفته محمدعلی پورمختار، عضو کميسيون حقوقی و قضایی مجلس٬ حتی اگر جرم سعید طوسی در قبال این کودک در خارج از کشور اتفاق افتاده باشد٬ علاوه بر محل وقوع جرم٬ در داخل ایران هم قابل رسیدگی است.

پيش از صدور حكم برائت طوسی، خانواده شاكيان به دلیل طولانی‌شدن روند رسیدگی به شکایت خود٬ با ارسال نامه‌ای به نمايندگان مجلس، خواستار پيگيری این پرونده از سوی آنها شده بودند.

فروردین‌ماه امسال نیز تصویری از سعید طوسی در مراسم «شب معراج پيامبر اسلام» در شهرداری ازمیر تركيه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که انتقادهایی را برانگیخت.

حضور طوسی در تركيه و انتشار تصاوير او در شرايطی رخ داد كه عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌ رئيس فراکسيون اميد، پیشتر گفته بود: «او بايد از همه مسائل عمومی منع شود. بايد از فعاليت‌های جمعی و صداوسيما حذف شود. نبايد در فضاهای دينی حضور يابد تا بستر جامعه التيام پیدا کند».

محمود صادقی٬آبان‌ پارسال در صفحه توئیتری خودنوشته بود: «از قرائن چنین بر می‌آید که کودک‌آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام معظم رهبری نفوذ کرده‌اند».

پیش از این دو نفر از شاکیان سعید طوسی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بودند که با دخالت «علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی»، «رئیس قوه قضائیه» و «دادستان تهران» برای او قرار منع تعقیب صادر شده‌ است.

رهبر جمهوری اسلامی که در ماجرای پرونده سعید طوسی سکوت کرده بود٬ اوایل خردادماه امسال و به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره «آزار جنسی» تعدادی از دانش‌آموزان از سوی ناظم دبیرستان غیر دولتی معین در منطقه دو تهران، خواستار محاکمه سریع متهمان و اجرای «حدود الهی» درباره آنان شد.

شماری از کاربران توئیتر با استقبال از ثبت شکایت از طوسی در ترکیه٬ ابراز امیدواری کرده‌اند که دستکم در این کشور به اتهامات این قاری قرآن رسیدگی شود.

آنها همچنین نوشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده ناعادلانه بودن رسیدگی به این ماجرا در ایران بوده و گفته‌اند که قوه قضائیه باید بابت این «آبروریزی بین‌المللی»٬ شرمگین باشد.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …