پناهندگی حق انسانی است!زنده باد جنبش دفاع از حق پناهندگی! در محکومیت سیاست های ضد پناهندگی دولت آلمان

در طول چند ماه گذشته موضوع پناهجویان و سیاستهای پناهندگی تبدیل به یک محور مهم اختلافات و کشمکش در درون دولت ائتلافی آلمان شده است. احزاب دموکرات مسیحی مرکل با حزب سوسیال مسیحی« زیهوفر» که در دولت ائتلافی می باشند، مدام در مورد سیاستهای ضد پناهندگی و سخت تر قوانین و مقررات بحث و جدل می کنند. اختلاف این دو حزب با هم بر سر این موضوع تا آنجا پیش رفت که یک ماه پیش «زیهوفر» که وزیر داخله دولت آلمان نیز می باشد، از حزب مرکل خواست که اگر در سیاستههای پناهندگی بویژه ” درهای باز پناهندگی اش” تجدید نظرنکند، و شروط این حزب در مورد اعمال محدودیت های بیشتر بر پناهندگان را اجرا نکند، این حزب دولت ائتلافی را ترک خواهد کرد.

حزب سوسیال دموکرات هم که در دولت ائتلافی می باشد؛ضمن سکوت در برابر دعوای دوحزب دیگر، رسما و علنا از سیاست مرکل در دولت ائتلافی دفاع کرد و بی شرمانه ادعا کرد که  در توافق دولت ائتلافی در این موارد بحث شده و تصمیمات لازم گرفته شده است.

در واکنش به این درخواست حزب سوسیال مسیحی، مرکل از «زیهوفر» فرصت خواست و تا “راه حل اروپایی اش” را برای حل این معضل تعیین نماید. بعد از یک ماه کشمکش و دعوا این دو حزب با هم توافق کرده و “اختیارات ویژه ای” در کنترل  مرزهای استان بایرن و اتخاذ سیاستهای مستقل از سیاستهای دولت ائتلافی بدهد.

همزمان با این دعواهای حکومتی؛ احزاب دست راستی از جمله “حزب آلترناتیو برای آلمان” بی شرمانه خواهان تجدید نظر در همه قوانین پناهندگی؛ حذف حق پناهندگی  و بستن کامل مرزهای آلمان شد. در کنار این  موضوع جریانات راسیت و نژاد پرست که مدتی بود خفه شده بودند، دوباره با استفاده از چند دستگی حکومتیان؛ دست به تبلیغات راسیستی و نژاد پرستانه برعلیه خارجیان مقیم آلمان کرده اند.

“پوپولیسم راستگرا” در همراهی و همسویی با جریانات راسیت و ضد مهاجر در سایه سیاستهای ضد پناهندگی دولت آلمان و دولت محلی ایالت بایرن، زمینه را برای اعمال فشار بر میلیونها مهاجر و پناهنده مساعد دیده و در بوق راسیسم و نژاد پرستی عریان، اتخاذ سیاستهای ضد پناهندگی، دیپورت و بستن مرزها  می دمند.

 

در این میان در ایالت بایرن که سخت ترین قوانین و مقررات ضد پناهندگی در حال اجرا میباشد؛ با باج دهی دولت مرکل به حزب سوسیال مسیحی «زیهوفر»، به این ایالت اجازه داشتن پلیس ویژه برای کنترل مرزهایش و تشدید اخراج پناهجویان را داده است. این عقب نشینی حزب مرکل برای ماندن در دولت ائتلافی با این حزب، یک افتضاح سیاسی برای حزب مرکل  همزمان با تائید بخش زیادی از سیاستهای ضد پناهندگی و خارجی ستیزی موجودر در حزب مرکل بود. این دو حزب در اتخاذ  به اجرا گذاشتن  سیاستهای ضد پناهندگی تا همینجا هم نظرند.

 

بر خلاف مواضع و سیاستهای دولت ائتلافی آلمان در تصویب وبه اجرا گذاشتن سیاست های ضد پناهندگی، در جامعه آلمان میلیونها  نفر انساندوست و مدافع حق و حقوق پناهندگی و آزادیخواه هم می باشند که در برابر این زد و بند احزاب دولتی و سیاستهای ضد پناهندگی شان ساکت ننشسته  وهمراه و همسو با جنبش دفاع از حق پناهندگی و مهاجرت و علیه راسیسیم دولتی و نژادپرستی، پا به میدان مبارزه برعلیه این سیاستهای دولت گذاشته اند. جنبشی که در اواخر سال٢٠١٥  ودر جریان ورود صدها هزار پناهجو به این کشور، به یاری و کمک  پناهجویان آمد.  یک قدرت بزرگ اجتماعی علیرغم مخالفت دولت و سیاستهای سختگیرانه اش، صدها هزار انسان را با آغوش باز در آلمان پذیرفت. امروز این جنبش در شکل دیگری و در ابعاد اجتماعی و در دفاع از حق پناهندگی و علیه قوانین و سیاستهای ضد پناهندگی دولت آلمان، پرچم مبارزه برعلیه این سیاستها، علیه راسیسم و نژاد پرستی را در دست گرفته است.  این جنبش دهها هزار فعال عملی و سازمانده داد. در صدها شهر و بخشا هر روزه در عین کمک رسانی به  متقاضیان پناهندگی، صف مبارزه و دفاع از حق پناهندگی و علیه راسیسم دولتی را سازمان می دهد.

تازه ترین نمونه به میدان آمدن این جنبش؛ تظاهرات بیش از ٢٠ هزار نفره روز یکشنبه ٢٢ ژوئیه  ٢٠١٨در شهر مونیخ وعلیه سیاستهای ضد پناهندگی و راسیستی حزب سوسیال مسیحی،حزب شریک دولت ائتلافی مرکل می باشد. حزب سوسیال مسیحی از حدود یک هفته پیش تلاش های زیادی کرد تا اگر بتواند جلوی برپایی این تظاهرات بزرگ را بگیرد، که موفق نشد. دهها هزار نفر با سر دادن شعار های کوبنده در دفاع از حق پناهندگی، سیاستهای پ.پولیستی و راست گریای دولت محلی بایرن را محکوم کرده و خواهان پس گرفتن قوانین  محدود کننده برای خارجیان در این ایالت شدند.

 

پناهندگی و حق ماندن و اقامت وبرخورداری از همه حق و حقوق موجود در قوانین آلمان؛ حق مسلم همه فراریان از حکومت های دیکتاتوری می باشد. تعرضات دولت به قوانین پناهندگی موجود، اتخاذ سیاست های ضد پناهندگی و خارجی ستیزی احزاب و دولت آلمان بشدت محکوم است. راسیسم و نژاد پرستی و تفرقه افکنی  این احزاب  و دار و دسته ها که نهایتا ثمره سیاستهای ضد پناهندگی دولت می باشد، مورد انزجار میلیونها نفر از مردم آزادیخواه  این کشور و جامعه مهاجرین و خارجی ها می باشد.

برای مقابله با این سیاستها  باید جنبش دفاع از حق انسانی و حق ماندن، جنبش نه به راسیسم و نه به نژاد پرستی را قرارداد.

در این میان پناهچویان و مهاجرین مقیم آلمان ضمن محکوم کردن سیاستهای ضد پناهندگی دولت آلمان همه انسانهای آزادیخواه و مبارزه و مدافع حقوق انسانی  نباید در برابر این سیاستهای ساکت ننشسته و باید به جنبش دفاع از حق پناهندگی و حق ماندن که یک حق انسانی می باشد، بپیوندند.

باید تحرکات راسیستی و نژاد پرستانه احزاب و دار و دسته های فاشسیت در تعرض به حقوق پناهندگان و مهاجرین را بشدت محکوم کرده و همراه  با جنبش دفاع از حق انسانی،حق ماندن و اقامت، مبارزه برعلیه همه این جریانات دست راستی وفاشیستی را امر خود دانسته و به سهم خود در این راه تلاش  و مبارزه نمایند. همه قوانین محدود کننده پناهندگی و مهاجرت، از اخراج اجباری  گرفته تا سایر محدودیتها برای کار و زندگی مهاجریان باید فورا لغو گردد.

سیاستهای ضد پناهندگی دولت محلی بایرن و دولت مرکل که زمینه را برای تحرکات احزاب و دار و دسته های فاشیست و نژاد پرست مساعد کرده است، باید برچیده شود. راسیسم و نژاد پرستی در هر شکل و شمایل محکوم است.

 

نه به اخراج، نه به بستن مرزها،  زنده باد  مبارزه برای حقوق انسانی و حق ماندن!

زنده باد همبستگی  انسانی، گسترده باد مبارزه بر علیه راسیسم و نژا پرستی

محمد شکوهی

23 ژوئیه 2018

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …