آمریکا و استقرار نیروهای اروپایی در منطقه نفتی لیبی

ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی پنج‌شنبه 16 ژوئیه 2020 با یک هیات بلند پایه نظامی و سیاسی آمریکایی دیدار کرد که از سوی منابع نزدیک به حفتر از آن به عنوان «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در لیبی یاد شده است.

روزنامه «الشرق الاوسط» بنا به منابع غیر رسمی گفته که این هیأت حامل پیشنهاد آمریکا است که شامل خالی کردن منطقه حیاتی هلال نفتی لیبی از هر گونه نیروهای نظامی و نظارت نیروهایی اروپایی تحت سرپرستی سازمان ملل بر آن منطقه است.

از سویی دیگر رسانه‌های وابسته به دولت الوفاق از منابع نزدیک به وزیر کشور آن فتحی باشاغا نقل کرده‌اند که به تعدیل قریب الوقوع در کابینه الوفاق اشاره کرده که به موجب آن او پست وزارت دفاع که اکنون تحت سرپرستی فایز السراج است، را بر عهده خواهد گرفت.

این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در ارتباط با آخرین تحولات در لیبی تماسی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برقرار کرده است.

سخنگوی رسمی نهاد ریاست جمهوری مصر گفت که رؤسای دو کشور بر اهمیت منع دخالت‌های خارجی غیرقانونی در خاک لیبی که با استفاده از شبه‌نظامیان مسلح و گروههای تروریستی علیه ثبات در لیبی و در تضاد با امنیت کل منطقه‌ صورت می‌گیرد، توافق کردند.

از سویی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اقدامات مصر برای برقراری امنیت و استقرار در لیبی در چارچوب اعلامیه قاهره که در امتداد روند برلین برای پایان دادن به بحران لیبی است را مورد تحسین قرار داد.
همزمان با آن هیاتی از شورای عالی شیوخ و بزرگان قبایل لیبی با یک پرواز از بنغازی در شرق لیبی به مصر آمده تا در قاهره آخرین تحولات بحران لیبی را مورد بررسی قرار دهند.

سفر هیأت شیوخ و بزرگان قبایل لیبی به مصر دو روز پس از آن انجام می‌شود که پارلمان لیبی در بیانیه‌ای از ارتش مصر خواست چنانچه خطری حتمی و قریب‌الوقوع علیه امنیت دو کشور احساس کند برای دفاع از امنیت ملی لیبی و مصر در این کشور دخالت کند.

منابع مصری همچنین به دیدار احتمالی هیأت شیوخ و بزرگان قبایل لیبی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور اشاره کردند.العربیه

تبلیغات

اینرا هم بخوانید

موج دستگیری در کردستان هم‌زمان با سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و دیگر زندانیان

هم‌زمان با چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، …