چرا واکسن کرونا به موقع به کشورهای اروپایی نرسیده

چرا واکسن کرونا به موقع به کشورهای اروپایی نرسیده است

آمریکا در ماه ژوئیه گذشته ۶۰۰ میلیون دوز واکسن به شرکت بیون‌تک- فایزر سفارش داد. این سفارش از سوی اتحادیه اروپا حدود چهار ماه بعد صورت گرفت. این یکی از دلایل تأخیر در تحویل واکسن به کشورهای اروپایی بوده است.

ر حالی که در ایالات متحده واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده و هم‌اکنون میلیون‌ها نفر واکسینه شده‌اند، این روند در کشورهای اروپایی به کندی پیش می‌رود. کارزار واکسیناسیون در اروپا خیلی دیرتر از ایالات متحده شروع شد.

هم‌اکنون در آلمان و شماری دیگر از کشورهای اروپایی تدارک لازم برای واکسیناسیون دیده شده، نیروهای ارتش آلمان در مراکز واکسیناسیون مستقر شده‌اند و همگان منتظر دریافت واکسن‌های سفارش‌شده هستند، اما ظرفیت شرکت بیون‌تک- فایزر محدود است.

شرکت بیون‌تک که مقر آن در شهر ماینتس آلمان است می‌گوید تمام ظرفیت خود را به کار گرفته اما این واکسن‌ها با تأخیر تحویل داده خواهند شد. تاکنون محموله‌های ارسال شده محدود بوده‌اند.

اوگور شاهین، رئیس بیون‌تک به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل می‌گوید: « وضعیت فعلی چندان مطلوب نیست و خلایی ایجاد شده است، زیرا از واکسن‌های دیگری که مجوز گرفته‌اند هنوز خبری نیست و ما باید این خلاء را پر کنیم.» او تضمین داد که آلمان به قدر کافی واکسن دریافت خواهد کرد.

شاهین گفت یک علت دیگر در تأخیر ارسال واکسن، با استراتژی سیاست خرید اتحادیه اروپا مرتبط است: «فکر اصلی اتحادیه اروپا و شمار دیگری از دولت‌ها این بوده که سبدی از واکسن عرضه‌کنندگان مختلف تدارک ببینند که این کار البته عاقلانه‌است، اما وقتی دیگران نتوانند به موقع واکسن خود را عرضه کنند، آن موقع دیگر برای سفارش میزان بالای واکسن در جایی دیگر دیر شده است.»

رئیس بیون‌تک افزود: «این پیش‌فرض وجود داشت که شرکت‌های دیگری با واکسن خود وارد می‌شوند و این احساس ایجاد شد که ما به قدر کافی واکسن دریافت می‌کنیم و همه چیز را تحت کنترل داریم. اما راستش من از این رویکرد خیلی تعجب کردم.»

به گزارش اشپیگل، ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئیه گذشته ۶۰۰ میلیون دوز واکسن دو شرکت بیون‌تک- فایزر را سفارش دادند و این دو برابر میزانی بود که اتحادیه اروپا در ماه نوامبر سفارش داده بود.

شاهین می‌گوید: «روند کار در اروپا سریع و بی‌واسطه مانند دیگر کشورها نبوده است، زیرا اتحادیه اروپا مأموریت مستقیم برای این سفارش را ندارد بلکه همه کشورهای عضو باید موافقت خود را با این تصمیم اعلام کنند.» همین امر باعث تأخیر در سفارش واکسن شده است.

اینرا هم بخوانید

جلوگیری از ورود پزشکان زن به کنگره جراحان به بهانه بدحجابی وکوتاهی شلوار و تنگ بودن مانتو

روزنامه اعتماد: مشاهدات خبرنگار این روزنامه حاکی از این بود که از ساعت ۸ صبح …