چهارمین دور حملات هوایی آمریکا بر علیه حوثی‌های یمن

ارتش آمریکا اعلام کرد که چهارمین دور حملات هوایی را علیه حوثی‌ها در یمن انجام داده است. این حملات هوایی ساعاتی پس از آن بود که حوثی‌ها از یک پهپاد برای هدف قرار دادن یک کشتی باری دیگر استفاده کردند.

ایالات متحده گفت که در این حملات هوایی، ۱۴ موشک حوثی‌ها را هدف قرار داده است.روز چهارشنبه، یک کشتی متعلق به آمریکا در خلیج عدن بر اثر اصابت موشک آسیب دید اما گفته شد که در این حمله به کسی آسیب نرسیده است و کشتی به سفر خود ادامه داد.آمریکا اعلام کرده است که حوثی‌ها را به فهرست سازمان‌های تروریستی جهانی باز می‌گرداند. سخنگوی حوثی‌ها به بی‌بی‌سی گفت که آنها در حال جنگ با آمریکا و بریتانیا هستند و به حملات خود ادامه خواهند داد.

*قرار گرفتن مجدد حوثی‌ها در فهرست “سازمان‌های تروریستی”

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه) اعلام کرد که حوثی‌ها را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار می‌دهد. در عین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «حوثی‌ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند. اما این نباید به ضرر مردم غیرنظامی یمن تمام شود.»

طبقه‌بندی شبه‌نظامیان در فهرست ویژه تروریستی آمریکا قرار است تا ۳۰ روز دیگر اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که قرار گرفتن دوباره حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی “ابزار مهمی برای ممانعت از تامین مالی اقدامات تروریستی حوثی‌ها، محدود کردن بیشتر دسترسی آنها به بازارهای مالی و مسئول دانستن آنها برای اعمال‌شان است”.

سالیوان در بیانیه‌ای گفت: «اگر حوثی‌ها حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کنند، ایالات متحده بدون وقفه این نام‌گذاری را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.» با این حال حوثی‌ها اعلام کردند که حملات خود را متوقف نخواهند کرد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی این گروه به تلویزیون الجزیره گفت: «ما از هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های به مقصد بنادر فلسطین اشغالی… در راستای حمایت از مردم فلسطینی دست نخواهیم کشید.» او افزود که آنها به حملات جدید آمریکا یا بریتانیا به یمن پاسخ خواهند داد.

شبه‌نظامیان حوثی روز چهارشنبه به کشتی باری “گنکو پیکاردی” در خلیج عدن حمله کردند که تحت پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کند اما در مالکیت و اداره یک شرکت آمریکایی است.

آژانس امنیت دریایی بریتانیا (UKMTO) پیشتر اعلام کرده بود که یک هواپیمای بدون سرنشین به یک کشتی در خلیج عدن حمله کرده است. در پی این حمله آتش‌سوزی در کشتی رخ داد اما سپس مهار شد. به گفته این نهاد کشتی و خدمه آن در “امنیت” هستند.

به گفته شرکت امنیتی آمبری، این کشتی باری در ۶۰ مایل دریایی جنوب شرقی شهر بندری عدن یمن مورد حمله قرار گرفت.

یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا هفته گذشته در جریان تفتیش یک کشتی در نزدیکی سومالی، کلاهک‌های موشکی ساخت ایران و اجزای مرتبط با آن را کشف کردند که قرار بود به دست حوثی‌ها برسد. در این عملیات دو سرباز آمریکایی مفقود شدند.

ژنرال کوریلا، فرمانده سنتکام در این رابطه در شبکه پیام‌رسان اکس نوشت: «واضح است که ایران به ارسال کمک‌های (تسلیحات) مرگبار پیشرفته به حوثی‌ها ادامه می‌دهد. این نمونه دیگری است که نشان می‌دهد چگونه ایران با نقض مستقیم قطعنامه امنیتی ۲۲۱۶ سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی به طور فعال در سرتاسر منطقه عامل بی‌ثباتی است.»

فرمانده سنتکام افزود که ایالات متحده در همکاری با شرکای منطقه‌‌ای و بین‌المللی به تلاش‌های خود برای برقراری مجدد آزادی ناوبری در این منطقه ادامه خواهد داد.دویچه وله

اینرا هم بخوانید

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران.وب‌سایت «اقتصاد …