کردهای سوریه از آغاز “نبرد نهایی علیه داعش” خبر دادند

کردهای سوریه از آغاز “نبرد نهایی علیه داعش” خبر دادند

“نیروهای دموکراتیک سوریه” اعلام کردند که با تخلیه روستای باغوز از غیرنظامیان “نبرد آخر” علیه نیروهای داعش آغاز شده است. این منطقه در شرق سوریه چند هفته در محاصره بود و نبرد نهایی به دلیل حضور غیرنظامیان به تعویق افتاد.

ظاهرا نبرد نهایی علیه آخرین بازماندگان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) در شرق سوریه که ائتلاف نیروهای دموکراتیک کرد از چند هفته پیش وعده آن را داده بودند آغاز شده است.

مصطفی بالی، سخنگوی این ائتلاف که از سوی آمریکا حمایت می‌شود و رهبری آن را کردهای سوریه بر عهده دارند، روز شنبه ۱۱ اسفند (دوم مارس) به خبرگزاری رویترز گفته که پس از تخلیه کامل روستای باغوز از غیرنظامیان، اکنون تنها ستیزه‌جویان داعش در این منطقه حضور دارند و حمله علیه آنها ادامه دارد.

روستای باغوز در استان دیرالزور در شرق سوریه و نزدیکی مرز عراق قرار دارد. این منطقه که در کنار رود فرات واقع شده بخشی از سرزمینی است که تروریست‌های دولت اسلامی سال ۲۰۱۴ خلافت خودخوانده خود را در آن و مناطقی از عراق اعلام کرده بودند.

با شدت گرفتن حمله نیروهای دموکراتیک سوریه علیه مواضع جهادگرایان در ماه‌های گذشته، بخش‌هایی از استان دیرالزور از معدود مناطق تحت کنترل نیروهای داعش در شرق سوریه محسوب می‌شد.

ادعای ترامپ در مورد غلبه بر داعش

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که چندی پیش از برنامه خروج نظامیان این کشور از سوریه خبر داده بود روز پنج‌شنبه ادعا کرده که گروه تروریستی داعش در سوریه “صد در صد” مغلوب شده است. این ادعا با واکنش‌های مخالفت‌آمیز بین‌المللی روبرو شد.

رامی عبدل‌رحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن سخنان دونالد ترامپ در مورد پیروزی کامل بر جهادگرایان را نادرست خوانده و گفته بود که مطابق اطلاعاتی که این سازمان در اختیار دارد همچنان بخش‌هایی از استان دیرالزور در کنترل تروریست‌ها قرار دارد و شبه‌نظامیان زیادی نیز در آنجا حضور دارند.

حوادث روزهای گذشته درستی این ارزیابی را تائید می‌کند. نیروهای دموکراتیک سوریه عملیات پاکسازی استان دیرالزور را میانه ماه فوریه آغاز کردند و پس از عقب‌نشینی جهادگرایان به روستای باغوز و اطراف آن این منطقه را محاصره کردند.

تخلیه آخرین گروه غیرنظامیان

مصطفی بالی به رویترز گفته که حمله نظامی برای باز کردن راه تخلیه غیرنظامیان از باغوز که اغلب زن و کودک بوده‌اند با تاخیر انجام شد. او روز جمعه گفت که کار تخلیه غیرنظامیان با موفقیت انجام شده و اکنون به جز جهادگرایان تروریست کسی در این منطقه نیست.

مطابق گزارش‌ها نیروهای دموکراتیک سوریه پس از تخلیه آخرین گروه از غیرنظامیان، بعد از ظهر جمعه وارد روستای باغوز شدند اما درگیری نظامی با تروریست‌ها همچنان به شدت ادامه دارد.

در هفته‌های گذشته حدود ۲۰ هزار غیرنظامی توسط نیروهای دموکراتیک سوریه از مناطق تحت کنترل داعش به اردوگاهی در استان حسکه منتقل شده‌اند. در میان این افراد زنان و کودکان جهادگرایان نیز حضور دارند.

عدنان عفریان، از دیگر سخنگویان ائتلاف نیروهای دموکراتیک می‌گوید در روزهای گذشته عملیات نظامی در منطقه باغوز به دلیل حفظ امنیت غیرنظامیان متوقف شده بود اما با خروج آخرین گروه آنها، اکنون هر فردی که در این منطقه حضور داشته باشد “دشمن” تلقی می‌شود.

باقیمانده تروریست‌ها؛ هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر

او شمار تروریست‌های باقی‌مانده در این منطقه را که پر از تونل و مخفی‌گاه است بین هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می‌کند. گفته می‌شود منطقه‌ای که این افراد در آن پناه گرفته‌اند نیم کیلومتر مربع بیشتر مساحت ندارد. با این همه مصطفی بالی از اعلام تاریخ دقیقی برای خاتمه درگیری خودداری کرده است.

گزارشگر شبکه “سی‌ان‌ان” در واکنش به ادعای اخیر ترامپ درباره باز پس‌گرفتن تمام مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در شرق سوریه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که او از ۲۸ روز پیش تا کنون از درگیری‌های در این منطقه گزارش می‌دهد و می‌تواند با اطمینان بگوید که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا با واقعیت منطبق نیست.

برخی کارشناسان نیز با توجه به تجربه سال‌های اخیر معتقدند پاکسازی شرق سوریه از گروه‌های تروریستی الزاما به معنای نابودی کامل آنها نیست و این احتمال که آنها در منطقه دیگری فعال شوند را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

یکی از معضلات دیگری که هنوز راه‌حلی قطعی برای آن پیدا نشده حضور صدها تروریست زندانی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که از تابعیت یکی از کشورهای اروپایی نیز برخوردارند. دونالد ترامپ از کشورهایی مانند آلمان خواسته این زندانیان را پس بگیرند و محاکمه کنند.

این اقدام به سادگی ممکن نیست زیرا در اغلب موارد مدارک کافی برای اثبات جرم این افراد وجود ندارد. افزون بر این سیستم قضائی کشورهای اروپایی امکان بازداشت طولانی افراد بدون مدارکی که مظنون بودن آنها را ثابت کند نمی‌دهد و این کشورها در صورت بازپس‌گیری زندانیان منسوب به داعش احتمالا باید بسیاری از آنها را آزاد کنند.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …