کرونا تأخیری در فعالیت اتمی و موشکی ایران ایجاد نکرده است

یک گروه تحقیقاتی و اطلاعاتی بریتانیایی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید از این تصاویر چنین برمی‌آید که بحران کرونا هیچ تأخیری در روند توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ایجاد نکرده است.

این گزارش را پایگاه خبری انگلیسی‌زبان اماراتی «دِنَشنال» روز سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، بر اساس یافته‌های شرکت اطلاعاتی جِینز، مستقر در بریتانیا، منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که این شرکت اطلاعاتی با بررسی تصاویر چهار مورد از تأسیسات هسته‌ای ایران به این نتیجه رسیده است که فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی از زمان بروز ویروس کرونا با همان سرعت قبلی ادامه یافته است.

گروه اطلاعاتی جینز همچنین می‌گوید که به ویژه فعالیت‌ها و پرتاب موشکی در مجتمع آزمایش موشکی شاهرود نشان می‌دهد که برنامه‌های موشکی و فضایی جمهوری اسلامی عمدتاً تحت تأثیر منفی بحران کرونا قرار نگرفته است.

سپاه پاسداران در اوایل اردیبهشت سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماهواره‌بر «قاصد» از کویر مرکزی ایران پرتاب شده و ماهواره نور را «با موفقیت» در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده است.

آمریکا بلافاصله این اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز بعدتر گفت این اقدام نشان داد ادعای جمهوری اسلامی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه فضایی‌اش دروغ است.

شرکت اطلاعاتی جینز همچنین این‌گونه اظهار نظر کرده است که نسل جدیدی از سانتریفیوژها که قرار است در تأسیسات هسته‌ای نطنز رونمایی شود می‌تواند نقض برجام به‌ شمار آید.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز ۲۰ فروردین اعلام کرد که به‌زودی از نسلی جدید از سانتریفیوژ در تأسیسات غنی‌سازی نطنز رونمایی می‌شود و کار روی ساخت تعدادی از مجتمع‌های سوخت رآکتورهای اراک و رآکتورهای قدرت در حال انجام است.

سریشتی پونجا، از تحلیلگران شرکت اطلاعاتی جینز، به خبرنگاران گفته است: «طی ماه‌های آینده و پس از کاهش بحران کووید ۱۹ تشدید تنش دیپلماتیک و نظامی بین تهران و واشینگتن که در ماه آوریل شاهد آن بودیم به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.»

به گفته این تحلیلگر اطلاعاتی: «خطر تشدید تنش‌ها و رویارویی مستقیم بین ایران و ایالات متحده در خلیج فارس بالاست؛ خطری که بعد از رویارویی ژانویه ۲۰۲۰ فروکش کرده بود.»

اشاره او به حمله موشکی سپاه پاسداران در ۱۸ دی پارسال (۸ ژانویه ۲۰۲۰) به دو پایگاه‌ عراقی مقر نیروهای نظامی ایالات متحده است.

حمله سپاه پاسداران به این پایگاه آمریکایی به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله پهپادی آمریکا در بامداد ۱۳ دی صورت گرفت.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تجارت نیوز: گزارش پلمب۷۰ درصد از طلافروشی‌های مشهد در پی اعتصاب طلافروشان

تجارت نیوز:پلمب ۷۰ درصد از طلافروشی‌های مشهد، در پی اعتصاب طلافروشان / اتحادیه طلای مشهد، …