حزب کمونیست کارگری: تجمع اعتراضی پرستاران مقابل وزارت بهداشت همزمان با روز جهانی پرستار

روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، گروهی از پرستاران و کارکنان شرکتی مراکز درمانی کشور همزمان با روز پرستار، در اعتراض به اخراجها، نداشتن امنیت شغلی، عدم تبدیل وضعیت قراردادها، سطح پایین حقوق ، عدم پرداخت بموقع دستمزدها و شرایط اسفبار کاری  در مقابل ساختمان وزارت بهداشت دست به تجمع زدند. در این روز تعدادی پرستار، ‏بهیار، کمک‌ بهیار، کارشناس بیهوشی، کارکنان رادیولوژی و اتاق عمل از قزوین، قم، شیراز، تهران و چند ‏شهر دیگربه پایتخت آمدند تا برای دومین‌بار در دوماه گذشته صدای اعتراض‌شان را بلند کنند.

یک معضل این پرستاران و کادر درمانی که با شرکت معینی کار میکنند اینست که میان وزارت بهداشت و وزارت کار پاسکاری میشوند. وزارت بهداشت آنها را ‏ نیروی خود نمی‌داند و وزارت کار هم زیربار قبول آنها در زیر مجموعه خود نمیرود.  آنها کسانی هستند که ‏با شرکت‌های سلامت‌محور، قرارداد بسته‌اند و جذب یک شرکت پیمانکاری شده‌اند و با کارکنان رسمی و نیروهای قراردادی و پیمانی شاغل در بیمارستانها حقوق یکسانی ندارند.

در تجمع روز ٢٣ اردیبهشت از تجمع کنندگان خواسته شد که نماینده ای بفرستند. اما جوابی به نماینده آنها نیز داده نشد.  در اسفند‌ سال گذشته، ٥٠‌درصد به حقوق نیروهای درمانی ‏بیمارستان‌ها اضافه شده، درحالی‌ که نیروهای شرکتی نه‌تنها از این افزایش حقوق بی‌نصیب ماندند بلکه ‏حتی افزایش حقوق سالانه وزارت کار آنان نیز در پرداختی‌های امسال منظور نشد.  این ٥٠‌درصد ‏افزایش حقوق براساس اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری است که از‌ سال ٩٥ ‏برای سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی اجرا می‌شود و امسال با توجه به شرایط ایجادشده در مراکز ‏درمانی، با تأخیر شامل حال نیروهای وزارت بهداشت نیز گردید. اما به پرستاران و کارکنانی که با شرکتها قرار داد داشتند این مزایا تعلق نگرفت. پرستاران و کادر درمانی شرکتی خواستار تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم از طریق دانشگاههای علوم پزشکی هستند. به گفته آنها براساس قانون نیز نیروهایی که تحصیلات ‏دانشگاهی دارند و به‌طور مستمر کار کرده اند، نباید به صورت شرکتی جذب شوند. حقوق پرستاران شرکتی دو میلیون و پانصد هزار است و آنها به این سطح از حقوق که چندین برابر زیر خط فقر است، آنهم با فشار سنگین کاری ای که بر آنان وارد میشود، اعتراض دارند.  

در شرایطی که بیماری کرونا همچنان قربانی میگیرد و بیشترین نیاز به پرستاران هست، نیروهای شرکتی درمانی با معضل نا امنی شغلی و قراردادهای برده وار کاری روبرویند.

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ اردیبهشت ۱۳۹۹، ١٣ مه ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …