کرونا و مبارزات مردم علیه حکومت اسلامی

اکنون بیش از سه ماه از ظهور و شیوع ویروس کرونا میگذرد. اینکه فعلا تا کی ادامه پیدا خواهد کرد هنوز روشن نیست اما دانش پزشکی قطعا بزودی آنرا افسار خواهد زد. آیا ویروس کرونا بر روند مبارزه مردم علیه حکومت اسلامی تاثیر منفی گذاشته است؟

بدون شک بر روند مبارزه مردم علیه حکومت اسلامی تاثیر گذاشته است. این ویروس کشنده نه تنها در ایران بلکه پیدایش آن بر تمامی فعل و انفعالات کار و زندگی، مبارزه و تلاش برای بهتر زیستن در سطح جهان تاثیر گذاشته است. وقتی پای نجات جان انسان بر اثر یک ویروس در میان است، اعتراض و مبارزه مردم در تمامی سطوح را تحت شعاع خود قرار میدهد. این بدان معنا نیست که گویا مبارزه یک امر مکانیکی است و در شرایط کنونی کاری به روند تحولات ندارد.

پیدایش این ویروس معنا و شکل دیگری به مبارزه مردم بخشیده است که باید اکنون در این ظرفیت آنرا معنا کرد و توضیح داد. مبارزه مردم علیه حاکمیت بر بستر وجود این ویروس و علیرغم محدودیت هایی که برای اعتراضات و تجمعات هزاران نفره و میلیونی ایجاد کرده است اما در اشکال دیگری و به یک معنا تلاش و مبارزه علیه یک رژیم ضد انسان که پیشتر نقش همین ویروس کرونا را داشت ادامه دارد. 

در مقطع کنونی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند، وقایع آبان و دی ماه را فراموش نکرده اند. شلکیک به هواپیمای مسافربری را فراموش نکرده اند. کشتار ۱۵۰۰  انسان را طی فقط یک هفته فراموش نکرده اند و بالاخره علیرغم جدال برای زندگی در مقابل ویروس کرونا، مردم یک جنگ تمام عیار چهل ساله را هنوز به سرانجام نرسانده اندکه دهها و صدها برابر بیشتر از تلفات ویروس کرونا برایش قربانی داده است.

شکل گیری کمیته های همیاری، تلاش برای ایجاد شوراهای مردمی، امر کمک رسانی، دهن کجی آشکار به مقدسات اسلامی که اکنون رسواتر از هر زمانی در مقابل چشمان همگان پوچی و رسوائیش نمایان شده است، شکستن در زندانها که کسی حتی تصورش را نمیکرد و دهها مورد دیگر از بکارگیری علائم و نشانه های مدرن مردم برای مقابله با ویروس کرونا که حکومت علیه آنها ایستاده است بخشی از این مبارزه در شرایط کنونی است.

از همان ابتدای سر برآوردن این ویروس و علائم  آن در ایران، حکومت اسلامی آگاهانه دروغ سرهم بندی کرد و بر آن سرپوش گذاشت تا مضحکه کذایی انتخاباتیش را بدون دردسر از سر بگذراند. در حالیکه در همه جای دنیا مسئله قرنطینه ، تعطیلی مراکز مختلف کار، مدارس، دانشگاهها و تاکید بر خدمات بهداشتی به تنها راه حل ممکن پیش پای مردم گذاشته شد، حکومت کرونای اسلامی بیشترین پروازهای هوایی را به مرکز بروز این ویروس یعنی چین ادامه داد و در کنار این دهها مورد دیگر از اعمالی که سبب میشد این ویروس در میان مردم بیشتر شیوع پیدا کند را اتخاذ کرد. تمامی اینها را مردم معترض و ناراضی که در آبان و دی میرفتند کل بساط کرونای اسلامی را جارو کنند بخوبی مشاهده کردند.

اکنون که بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا میگذرد، تلاشهای همیاری و همبسته مردم در مقابل این ویروس و با کمترین امکانات مردمی و برای نجات جان انسانها به امری شبانروزی تبدیل شده است و از سوی دیگر حکومت اسلامی در گسترش این ویروس و با احتکار و سودجویی نیازهای پزشکی و دارویی و دیگر امکانات بهداشتی همچنان مشغول غارت هستی مردم است. این یعنی اشکال دیگری از مبارزه مردم علیه حکومت در شرایط کنونی.

وقتی پرسنل و کادر درمانی بیمارستانها، دکترها و پرستاران با ناچیزترین امکانات جان مبتلایان به ویروس کرونا را نجات میدهند و سپاه پاسداران با احتکار نیازهای بهداشتی را در بازار سیاه میفروشد، وقتیکه کاربدستان حکومت با مقاومت در مقابل تعطیلی مراکز کار و مدارس و بافتن دروغ سرگرم هستند، این یعنی مبارزه مردم در برابر حکومت بر بستر شرایط دهشناک کنونی. وقتیکه شبکه ها و کمیته های همیاری برای نجات مبتلایان به ویروس کرونا امر کمک رسانی را در ابعاد وسیعی هدایت و سازماندهی میکنند، ما شاهد تعقیب، تهدید و بازداشت فعالین و حتی دکترها از سوی نهادهای اطلاعاتی و سرکوب حکومت اسلامی هستیم اما مردم و فعالین و همه آنانی که در نوک جبهه مبارزه با ویروس کرونا ایستاده اند، کمترین توجهی به شاخ و شانه کشیدنهای سران و پادوهای حکومتی نمیکنند و همزمان که جان انسان را نجات میدهند، ماهیت ضد انسانی حکومت پوشالی اسلامی را در جامعه و در شبکه های اجتماعی رسواتر میکنند و این یعنی مبارزه و جنگ مردم با حکومتی که بیش از چهار دهه است خطرناکتر از ویروس کرونا بجان انسان و انسانیت افتاده است.

باید گفت که مبارزه مردم در اشکال مختلف و در شرایطی که ویروس کرونا به مشغله عمومی تبدیل شده است همچنان و متناسب با اوضاع کنونی دارد پیش میرود. آنچه را که باید اضافه کرد این است که داستان ظهور ویروس کرونا آن بخش کوچکی از مردم را که به اسلام و خزعبلات اسلامی توهم داشتند، این باقیمانده  توهمات را از بین برد. در ابعاد جهانی نیز همینطور. اقلیتی که خود را پیروان ادیان مختلف میدانستند، سبب شد اعتقادات خیالی و خرافی بسیاری از آنان را دود کرده و به هوا بفرستد. تا جاییکه به مردم ایران برمیگردد، بدون شک بعد از بیرون آمدن مردم از زیر بار ویروس کشنده کرونا، ویروس حکومت اسلامی و کلا ویروس اسلام که طبل پوچی و رسوائیش زده شد هیچ جایگاهی در میان مردم نخواهد داشت.

قطعا اوضاع و دنیای بعد از کرونا به روال قبل از آن باز نخواهد گشت. ویروس کرونا عامل اصلی در کشتار انسان نیست بلکه این ویروس معلول سیستم و ساختار بحرانزده و به بن بست رسیده نظام  سرمایه داری است. از نظر اقتصادی قدر قدرتی های مالی و غولهای اقتصاد سرمایه داری با تحمیل فقر و نداری و گرسنگی بر مردم همانند سابق یکه تاز میدان نخواهند بود. بر همین اساس از نظر سیاسی نیز معادلات بسیاری تغییر خواهند کرد چرا که دنیای سیاست مشخصا در روابط میان دولتها متاثر از اوضاع اقتصادی خواهد بود. پرده های بسیاری در اثر ویروس کرونا کنار زده شدند که چندین دهه زمان نیاز بود تا قابل روئیت شوند. و این بعد از پایان ویروس کرونا برای میلیاردها انسان روی کره زمین و برای ۹۹ درصدیها مطلقا غیر قابل تحمل خواهد شد.

از بحران، بن بست و گندیدگی نظام سرمایه داری و نابودی محیط زیست گرفته تا ساختارهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی موجود در سراسر دنیا که مبتنی بر سود، سرمایه و استثمار است، از مکیدن شیره جان آدمیزاد و تحمیل راضی شدن به حداقل ها گرفته تا دیگر مصائب گریبانگیر مردم و از پوچی ادیان و مذاهب که همانند ستون دیگر نظم سود و سرمایه نقش ایفا کرده است، این زمینه را فراهم ساخته است که باید انسان و انسانیت محور اصلی امروز و فردای نسلهای آینده باشد نظام سرمایه داری با برخ کشیدن خود بر همه چیز در دنیا نشان داد که در مقابل یک ویروس کشنده چقدر ناتوان است. ناتوانی این نظام آنجا نمایان میشود که سلامت انسان و تضمین نسل بشر نه تنها در افق و استراتژی سود و سرمایه جایی ندارد بلکه با معطوف شدن به سود، سرمایه، قلدری، رقابت، انباشت و غیره، قادر به این نیست که تداوم، سلامت و سعادت و خوشبختی نسل بشر را تضمین کند. این تضمین تنها در ایجاد و برپایی یک نظام آزاد، برابر، انسانی و در یک کلام برپایی جامعه ای سوسیالیستی که شان و حرمت انسان محور آن است قابل تامین و تحقق است.

تا آنجا که به ایران تحت حاکمیت مافیا و شبکه های کانگستر اسلامی بر میگردد، از هم اکنون زمینه ها و ابزارهای لازم برای پایان دادن به کرونای اسلامی در حال شکل گیری هستند. خودسازمانیابی، شکل گیری کمیته های همیاری، رفتن به استقبال تشکیل شوراهای مردمی برای دخالت گسترده تر مردم در مقابله با ویروس کرونا و ویروس حکومت اسلامی، آن بستر اجتماعی، توده ای و میلیونی مردم برای یکسره کردن کار حکومت اسلامی است. اگر پیدایش ویروس کرونا موقتا برکتی برای حکومت اسلامی در بتعویق افتادن سرنگونی اش توسط مردم بود اما به اندازه یک قرن پرده از روی ماهیت پوشالی اسلام و مذهب را کنار زد. اینها را در کنار چهل سال جنایت، فقر و تباهی توسط حکومت اسلامی علیه مردم بگذارید یعنی پایان دادن تمام و کمال به شبکه مافیای اسلامی توسط مردمی که دمی برای جارو کردنش ساکت ننشسته اند. این تلاشها در شرایط دهشتناک ویروس کرونا هم اکنون شروع شده است و حزب کمونیست کارگری همچنان محکم، استوار و قاطع با افق و دورنمای روشن برای به سرانجام رساندن این امر خود را ،سخنگو و سازمانده این حرکت تاریخی میداند.

عبدل گلپریان

۲۰ فروردین ۹۹

۸ آوریل ۲۰۲۰

ایسکرا ۱۰۳۵

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …