کميته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی: در رابطه با شکنجه دارویی زندانیان

https://wp.me/p9yWrK-3y9

بیانیه انگلیسی

https://wp.me/p9yWrK-3ye

ترجمه بیانیه کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در رابطه با شکنجه دارویی زندانیان سیاسی. این بیانیه در تاریخ ۲۸ ژوئیه  ۲۰۲۳  به سازمانهای جهانی و دولت‌ها و اتحادیه اروپا و کمیسیون حقیقت یاب سازمان ملل ارسال شد.

ترجمه بیانیه از انگلیسی به فارسی:  

رژیم اسلامی در ایران زندانیان را مورد شکنجه دارویی قرار میدهد 

رژیم اسلامی ایران عامدانه و به طور سیستماتیک تعداد  زندانیان سیاسی بیشتری را، با فرستادن آنها به مراکز روانپزشکی و دادن داروهای ضد روانپریشی به عنوان نوعی شکنجه، در معرض شکنجه های روحی و جسمی بیشتری قرار داده است.

کمیته مبارزه برای  آزادی زندانیان سیاسی در ایران از جامعه جهانی می خواهد که رژیم اسلامی را افشا و تحت فشار قرار دهد تا این شکنجه دارویی را متوقف کرده و همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

سامان یاسین، خواننده ۲۷ ساله زندانی رپ ایرانی که در اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شده بود، در اول مرداد ماه به بیمارستان روانی امین آباد (رازی) منتقل شد. او تنها نیست. ده‌ها زندانی سیاسی، به‌ویژه بازداشت‌شدگان اخیر، به زور داروهای روانگردان  خورانده و یا به مراکز روان‌پزشکی در ایران فرستاده شده‌اند.

شکنجه دارویی زندانیان سیاسی در دهه‌های گذشته گاهاً و در مورد زندانیان سیاسی مشخصی  مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این شکنجه در پنج سال گذشته افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۸، هاشم خواستار، فعال شناخته شده حقوق معلمان، توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران ربوده شد و مستقیماً به یک بیمارستان روانی در شهر مشهد فرستاده شد. کیانوش سنجری، فعال حقوق بشر، بازداشت شده در سال ۲۰۱۶، از تجربه هفت بار انتقال به مراکز روانپزشکی گفت. به او شوک الکتریکی داده شد و داروهایی به او تزریق شد که بر گفتار او تأثیر می گذاشت و گاهی اوقات او را بیهوش می کرد. بهنام محجوبی در سال ۲۰۲۰ دستگیر شد و قبل از انتقال به بیمارستان دیگری به اجبار در بیمارستان روانی امین آباد بستری و  به او داروهای ناشناس تزریق شد. وی در فوریه ۲۰۲۱ بر اثر بیماری خود که ناشی از اعزام به بیمارستان روانی و تزریق اجباری داروها و تزریقات ناشناخته و همچنین محرومیت از درمان مورد نیاز بود، درگذشت. 

در اعتراضات اخیر که پس از مرگ ژینا مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، استفاده از شکنجه دارویی در زندان ها توسط رژیم اسلامی و سپاه پاسداران برای ساکت کردن زندانیان و خانواده های آنان به طرز نگران کننده ای افزایش یافته است.

بازداشت شدگان گزارش دادند که به آنها داروهای نامعلوم داده شده است. چند تن از بازداشت شدگان از جمله سامان یاسین، خواننده رپ زندانی ایرانی، به زور در مراکز روانپزشکی بستری شده اند. 

بر اساس گزارش‌های رسیده به کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، نگهبانان داروهای      ناشناخته‌ای را در نوشیدنی بازداشت‌شدگان مخلوط می کردند و در نتیجه، زندانیان دچار توهم می‌شوند و گاهی اوقات بیهوش می‌شوند. در برخی موارد گزارش شده است که بازداشت شدگان چند روز پس از آزادی به دلیل «خودکشی» جان خود را از دست داده اند. این موارد عبارتند از: یلدا آقا فضلی ۱۹ ساله که چند روز پس از آزادی فوت کرد و رژیم اعلام کرد که یلدا بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر فوت کرده است. مرگ عرشیا امامقلی زاده ۱۶ ساله نیز خودکشی اعلام شد. قبل از مرگ عرشیا به خانواده اش گفته بود که در زندان به او قرص داده اند. مرگ عاطفه نعامی ۳۷ ساله نیز خودکشی اعلام شد.  عباس منصوری ۱۹ ساله که مرگش به عنوان خودکشی گزارش شده بود به خانواده اش گفت که دو روز قبل از آزادی در زندان به او قرص های ناشناس داده شده و به او داروهای ناشناس تزریق شده است. موارد فوق تنها چند نمونه از این روش مورد استفاده رژیم اسلامی است.

رژیم سعی می‌کند نشان دهد که زندانیان سیاسی دچار اختلال روانی هستند و به همین دلیل اعتراض می‌کنند و اگر در زندان جان خود را از دست بدهند، به دلیل بیماری است. شکنجه دارویی توسط رژیم اسلامی برای شکستن روحیه و مقاومت زندانیان، ساکت کردن آنها و ایجاد اختلالات روانی، کنترل روانی آنها و در بسیاری از موارد کشتن آنها بدون نیاز به اعدام انجام می شود. این نیز به این دلیل است که رژیم اسلامی هر بار که یک زندانی سیاسی را اعدام می کند، با خشم بین المللی مواجه می شود، استفاده از شکنجه دارویی هزینه کمتری دارد، زیرا رژیم اسلامی به طور مخفیانه و سیستماتیک زندگی زندانیان و متعاقباً خانواده های آنها را نابود می کند و سپس ادعا می کند که آنها به دلیل بیماری جان خود را از دست داده اند

ما همچنین شاهد استفاده از همین روش توسط رژیم اسلامی در ایران علیه زنانی بوده‌ایم که از حجاب بر سر نمیکنند . در ژوئیه ۲۰۲۳، چندین زن، از جمله بازیگران زن سرشناس، به دلیل بی حجابی دستگیر شدند و به آنها دستور داده شد در جلسات هفتگی به اصطلاح «روان درمانی» شرکت کنند.  رژیم اسلامی تلاش می‌کند ادعا کند که این زنان از نظر روانی ثبات ندارند و مشکلات رفتاری و روانی دارند.

  کمیته از  سازمان های بین المللی حقوق بشر، از جمله سازمان جهانی علیه شکنجه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقیقت یاب  سازمان ملل آن در مورد ایران می خواهد تا در مورد استفاده از شکنجه های دارویی و روانی تحقیق کنند و رژیم اسلامی را مسئول این جنایات علیه بشریت بدانند.

 کمیته از  دولت‌ها، اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا می‌خواهد که از تحقیقات در مورد شکنجه دارویی حمایت کنند، به رژیم اسلامی فشار بیاورند تا دستگیری و شکنجه معترضان را متوقف کند، و زندانیان سیاسی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

شیوا محبوبی، سخنگوی

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی 

 www.cfppi.org 

shiva.mahbobi@gmail.com

 +447572356661

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …