به قوانین قرون وسطایی جمهوری اسلامی یک نه محکم بگوئیم!

جمهوری اسلامی وضعیت دردناکی بوجود آورده است. خانواده های محکومین به اعدام به هر دری می زنند تا  تا عزیزانشان را از مرگ و اعدام نجات دهند. یک راه که خیلی ها آنرا انتخاب می کنند مراجعه به خانوده های مقتولین است که آنها را راضی کنند که ار “قصاص” بگذرند. ولی برخی از خانواده های مقتولین این را قبول نمی کنند و عملا در اعدام شریک میشوند و تا آخر عمر عذاب وجدان پیدا میکنند. خانواده های محکومین نیز هر لحظه منتظرند عزیزشان اعدام شود و داغدار شوند.

این چه وضعی است که برای ما بوجود آورده اند؟! جمهوری اسلامی با قوانین قرون وسطایی اش وضعیتی ایجاد کرده که خانواده های قاتلین و مقتولین را به جان هم بیاندازد. می خواهد خانواده مقتول را شریک جرم و جنایت خود بکند. شرایطی بوجود آورده است که خانواده مقتول را در آمپاسی قرار میدهد که هر تصمیمی بگیرند باید تا آخر عمر با وجدان خودشان کلنجار بروند. از آن طرف مسئله “دیه”  متاسفانه برای عده ای به دکان تبدیل شده است. عده ای فکر می کنند این فرصتی است که با درخواست رقم های هر چه بزرگتر “دیه” حفره های اقتصادی خود را به قیمت خانه خرابی عده ای دیگر پر کنند. همه این خانواده ها عمدتا خانواده های کارگر و زحمتکش هستند. بر ما چه آمده است که بجای یافتن راه های انسانی و پشت پا زدن به قوانین متحجر اسلامی و عقب زدن جمهوری اسلامی بهمدیگر باید فشار بیاوریم. بخشش و گذشت خوب است ولی نه تن دادن به قوانین متحجر اسلامی و در زمین دشمن بازی کردن. گذشت انسانی خوب است ولی خوب است با شرط و شروط انسانی همراه باشد.

قوانین جمهوری اسلامی عصرحجری و قرون وسطایی و ضد انسانی است. سپردن کیفر قاتل در هر شکل و سطحی به خانواده مقتول (خونبها، رضایت، بخشش، دیه و غیره) تماما عشیرتی و ارتجاعی است. فلسفه عدالت مدرن اینست که قتل مدعی العموم دارد یعنی جامعه مدعی است و نه خانواده مقتول. بهمین دلیل کیفر و حکم و نحوه اجرای آن هیچ ربطی به خانواده ها ندارد. سیستم قصاص جمهوری اسلامی سرو ته است. قتل را امری  شخصی میداند و رابطه جنسی افراد را امری اجتماعی! رابطه جنسی بزرگسالان، یعنی آنچه اساسا جرم محسوب نمیشود مستحق سنگسار و پرتاب از بلندی است و رضایت طرفین هم شرط نیست اما کیفر قتل به رضایت خانواده بستگی دارد! قوانین و سیستم قضایی جمهوری اسلامی ربطی به عدل و داد و دادگستری و مجازات و قوانین قضایی مدرن ندارد و کاملا ضد بشری است. این سیتستم با مجازاتهای ضد بشری اش نظیر سنگسار و قصاص و قطع دست و پا و درآوردن چشم و به صلیب کشیدن و زدن شلاق و غیره تماما باید لغو و کنار گذاشته شود و یک سیستم قضایی مدرن و مدنی بجای آن گذاشته بشود.

کمیته بین المللی علیه اعدام تلاش فعالین اجتماعی و مخالفین مجازات اعدام را ارج می گذارد که ضمن مخالفت با اعدام و قوانین عصر حجری جمهوری اسلامی سعی می کنند با جلب رضایت خانواده های مقتولین برای بخشش محکومین آنها را از شریک شدن در جنایات جمهوری اسلامی بازدارند و جلو هر تعداد اعدام را که بتوانند بگیرند.

درخواست ما از همه طرف های درگیر در این مسئله این است که راه حلهایی را درپیش گیرند که ضمن عقب زدن قوانین ارتجاعی و ارزش های پوسیده جمهوری اسلامی بر محور انسانیت، همدردی و همبستگی بنیاد کذاشته شده باشد. هر اندازه ما این ارزشها را پاس بداریم هم توانسته ایم انسانی را از مرگ نجات دهیم و هم کمر حکومت را به خاک مالیده ایم و همه با وجدان آسوده تر به زندکی ادامه خواهیم داد. جنبش علیه اعدام در ایران بسیار وسیع و قدرتمند است و وظیفه دارد این ارزشها را هرچه بیشتر به فرهنگ جامعه تبدیل کند.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۲۲ آوریل ۲۰۲۰- ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …