کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری: دستورالعملی برای سازماندهی تیمهای فعالیت در محلات

سازماندهی در محلات چه بعنوان بستری برای گسترش اعتراض علیه جمهوری اسلامی و چه زمانی که اعتراضات و یا اعتصابات فراگیر و سراسری گسترش یاقته باشد نقش و جایگاه پراهمیتی در مبارزه علیه جمهوری اسلامی دارد. ازینرو حزب کمونیست کارگری بر روی آن تاکید دارد. در هر محله افرادی هستند رادیکال و معترض و حتی ممکن است خود را چپ و کمونیست ندانند ولی علیه جمهوری اسلامی و سیاستهای ضد انسانی اش یا فعال اند و یا میخواهند و میتوانند فعال بشوند. سازماندهی این افراد در جمعها و تیم هایی محلی حول فعالیتهای اعتراضی ای که میتواند در محلات به پیش برده شود، یک گام مهم در جهت سازماندهی مبارزه در محلات است.
الف – گامهایی عملی برای سازماندهی تیمهای فعالیت در محلات:
١ – فعالین رادیکال و معترض در هر محل از طریق روابط اجتماعی، فامیلی، همکلاسی، همکار بودن، هم دانشگاهی بودن، و در جریان اعتراضات واقعی که برپا میشود با معترضین و فعالین محلی مرتبط میشوند، و در بستر این روابط میشود تیمهای فعالیت در محلات را تشکیل بدهند.
٢- تیمهای فعالیت در محلات ٣ تا ٥ نفر را در بر میگیرند و اساسا با اتکا به مدیای اجتماعی با هم مرتبط و هماهنگ میشوند.
٣- تیم های تشکیل شده در محل لیست اولیه ای برای تماس و صحبت از افراد مورد اعتماد و اکتیویست های محل تهیه میکنند و با جذب آنها به کار و از طریق ایجاد گروههای مبارزاتی در تلگرام و اینستا در محل نیرو گرفته و بزرگ میشوند.
٤- انتظار میرود که فعالین و اعضای حزب مبتکر ایجاد جمع ها و تیم های فعالیت در محلات باشند و با فعالیت خود در این جمع ها، سیاستها و فراخوانهای حزب را در هر شرایط مشخص و حول مسائلی که در جامعه و در مدیای اجتماعی مطرح و داغ میشود و با حضور در این تیم ها بر روند اعتراضات در محل تاثیر گذار باشند.
٥ – بدرجه ای که تیم های فعالیت در محلات جا افتاده و با مردم بویژه افراد مورد اعتماد و معترض محل رابطه محکمتری ایجاد کرده باشد، به همان اندازه میتوانند هم در شرایط امروز و هم در موقع خیزش مردمی در نقش رهبر مبارزات مردم ظاهر شوند، با اوجگیری خیزش توده ای کنترل محلات را بدست بگیرند و از تظاهرات تا حمله به مراکز حکومت و درگیر شدن با نیروهای سکوبگر را بسته به توازن قوا و ابعاد خیزش و .. هدایت و رهبری کنند.
٦- مدیای اجتماعی مکان مناسبی برای اطلاع رسانی، به راه انداختن کارزارها، ابراز وجود سیاسی، بیانیه دادن بر سر مسایل مبارزاتی روز و متحد کردن مردم و فعالین در محلات است.
ب – شیوه و مضمون کار تیمهای فعالیت محلی:

  • تیمهای اعتراض در محلات از نظر شیوه کار اساسا دو نوع فعالیت را به پیش میبرند:
    ١- قعالیتها و اقدامات اعتراضی که مستقیما بوسیله خود اعضای تیم انجام میشود (نظیر شعار نویسی بر دیوارها، برقراری ارتباط با فعالین و تکثیر تیمهای محلی و غیره) و ٢- فعالیت بعنوان رهبری و سازمانده اعتراضات توده ای (نظیر انتشار بیانیه ها و فراخوانها خطاب به مردم محل، سازماندهی کارزارهای مبارزاتی، تظاهرات شبانه، شعاردهی بر پشت بامها ، و غیره).
    فعالیتهای نوع دوم مستلزم رشد و پیشروی معینی در فعالیت تیمها، درجه ای از کسب نفوذ و اعتبار و حضور در مدیای اجتماعی با اسم و رسم معین است.
    ٢- از نظر مضمون و محتوای فعالیت نیز کار تیمهای فعالیت محلی به دو بخش تقسیم میشود: ١- فعالیت حول مسائل مختص به محل ٢- فعالیت حول مسائل عمومی جامعه. روشن است که درهردو مورد هدف ما بسیج و سازماندهی مردم محل حول مسائل مبارزاتی است.
    نمونه هایی از مسائل خاص اعتراض در محلات عبارتند از:
    مقابله با بیماری مرگبار کرونا، مشکل بیکاری و اعتیاد در محله، اعتراض به کمبود آب و گاز و پیشبرد کارزار نپرداختن قبض آب و برق و گاز، جلو بردن کارزارهایی برای خواستهایی چون درمان و تحصیل رایگان، علیه فقر و گرانی و مسائل رفاهی محل از آسفالت تا مشکلات جاده و …، اعتراض علیه دستگیری ها، علیه دخالت در زندگی زنان و حجاب، علیه سرکوبگران و گروههای ضربت، علیه اذیت و آزار مردم توسط مزدوران شهرداری، راه انداختن اشکالی از اعتراض علیه کار کودکان و… از جمله مسائل مبارزاتی مردم در هر محل است. تیم های فعالیت در محلات باید به همه این امور کار داشته باشند و ساکنین محلات را برای غلبه بر این مشکلات سازماندهی و هدایت کنند. همین امروز حرکت اعتراضی جوانان در محلات با شعار غذا نیست ، ترس نیست و نپرداختن قبضها کارزارهایی جاری است و باید آنها را تکثیر کرد.
    نمونه هایی از مسائل عمومی که میتواند موضوع اعتراض تیمهای فعالیت در محلات باشند:
    ١- علیه اعدام و دستگیریها و سرکوبگری های حکومت، اعلام حمایت از اعتصابات کارگری و جمع آوری کمک مالی برای کارگران اعتصابی (صندوق اعتصاب)، سازماندهی شبکه های همبستگی مبارزاتی از اعتراضات بخش های مختلف جامعه، سازماندهی اعتراض علیه تعرضات حکومت آپارتاید جنسی علیه زن، سازماندهی مراسم در محلات به مناسبتهای مختلف از جمله مناسبتهایی چون: اول مه، ٨ مارس، سالگروز جهانی علیه عدام، سالگرد خیزش آبان و…
    ٢- اعتراض علیه طرحهای محله محوری حکومت و ناامن کردن محل برای ورود نیروهای سرکوبگر حکومت از جمله به طرق سازماندادن تجمعات اعتراضی علیه حضور سرکوبگران رژیم در محلات و در اعتراض به تعرضاتشان در محل، شناسایی نیروهای سرکوب حکومت در محل و پخش عکس و گزارش از آنان در مدیای اجتماعی و به وحشت انداختن آنها از هرگونه تعرضی به مردم و…
    ٣- ابتکاراتی در زمینه بکارگیری اشکالی از فعالیت توده ای اجتماعی در محلات برای جمع کردن جوانان محل از جمله: استفاده از کافه شاپها برای برگزاری تاتر و شب شعر و غیره و سازماندهی تاتر و موزیک خیابانی، استفاده از سالن های ورزشی بعنوان امکانی برای تماس گیری و سازماندادن ورزش همگانی در محل و… امروز این فعالیت ها اینترنتی سازمان می یابد.
    در ادامه این فعالیتها و با اوجگیری مبارزات توده ای میتواند از دل همین تیم ها شوراهای محلی هم بعنوان ارگانهای مبارزه و هم ارگان کنترل محلات شکل بگیرد.
    کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری
    ١١ اکتبر٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …