کنفرانس وسیع اعضا و کادرهای تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری گفتگو با محمد شکوهی

کنفرانس وسیع اعضا و کادرهای تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران در روزهای ۲۷ و۲۸ مارس بصورت آنلاین- ویدیویی برگزار شد و بعد از دو روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد. به این مناسبت گفتگویی داریم با محمد شکوهی که در این دوره دبیر تشکیلات خارج کشور حزب بوده است.

انترناسیونال: در بخش گزارش مسئولین ارگان های مختلف حزبی در خارج کشور، گزارش های شورانگیزی از فعالیت ها و کارهای گوناگون بخش های مختلف حزب ارائه شد که نشاندهنده این نکته بود که حزب بطور واقعی در جامعه حضور فعال و گسترده دارد، نبضش با نبض جامعه می زند، خشم و اعتراض مردم را به وضع موجود نمایندگی می کند و در یک کلام به سر تا پای این وضع اعتراض دارد. آیا شما با این ارزیابی موافقید؟ تا چه اندازه برگزاری این کنفرانس توقعات و انتظارات شما را برآورده کرد؟

محمد شکوهی: فعالیتهای این دوره حزب در خارج کشور و گزارشاتی که به کنفرانس در این دو روز داد ه شد، نشان می دهد که حزب نه تنها در جامعه حضور دارد، بلکه اثر گذار است و نقش بسیار مهم و تعیین کنند ه ای در چالش ها و مصاف های جاری اجتماعی برعلیه جمهوری اسلامی در خارج دارد. حزب دربیش از دو دهه فعالیت گذشته اش تاکنون نشان داده است که حزب خلاف جریان، ماکزیمالیست، نماینده یک نوع از کمونیزم و انساگرایی است که مبانی آن در کل بنیادهای فکری و سیاسی حزب نهفته است و بر این اساس همه چیز این جامعه به ما ربط دارد. از کارگری که در زندان است وباید برای رهایی اش جنگید، تا امر زنی که تحت ستم و آپارتاید جنسی است، تا علیه حجاب اسلامی و قوانین ضد زن، تا مبارزه برای آزادی همه زندانیان سیاسی، تا حق پناهندگی، دفاع از حق و حقوق دگرباشان جنسی، علیه اعدام و ..عرصه های نبرد ما در خارج کشور با عامل و بانی اصلی آن؛ یعنی رژیم جمهوری اسلامی می باشد. من بالشخصه از فعالیتهای این دوره حزب در خارج نسبتا راضی هستم و دست همه دست اندرکاران این فعالیت ها را به گرمی می فشارم اما فکر می کنم حزب بیشتر و به مراتب اجتماعی تر و گسترده از این نیز می تواند در خارج دخالت داشته باشد و منشاء اثر و تحولات بزرگ باشد. دخالت، سازماندهی وهدایت مبارزات دراین عرصه ها در کنار گسترش و تقویت صف مبارزه سرنگونی خواهانه و چپ و سوسیالیستی، جلب حمایت افکارعمومی و بشریت متمدن و مدرن از مبارزات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی فلسفه موجودیت حزب و فعالیت هایش در خارج کشور می باشد. گزارشاتی که در کنفرانس توسط دست اندرکاران و فعالین این عرصه ها داده شد، نشان از این دارد که حزب در همه جبهه های اصلی نبرد با حکومت دزدان وآدمکشان اسلامی نه فقط فعال، بلکه سازمانده و دخالتگر و خط دهنده می باشد. خارج کشور هیج موقع برای ما پشت جبهه نبود بلکه بخشی از جبهه نبرد است. من شناختی که از تشکیلات خارج دارم به جرات می توانم بگویم که ما پتانسیل و ظرفیت های آزاد نشده زیاد داریم که باید آزاد شوند. ظرفیت هایی که قطعا می توان از طریق آنها کارهای هرکولی ای را سازمان داد و به پیش برد. برای مثال موضوع بایکوت رژیم و سرنگون کردن جمهوری اسلامی در خارج کشور که کمیته منتخب کنفرانس در آینده نقشه عمل و سیاست هایش را تعریف و دور جدید فعالیت ها را بر اساس پلاتفرهای جدید بزودی آغاز خواهد کرد. به اعتبار این همه فعالیت و تلاش شبانه روزی دهها کادر و چهره حزب، در یک کلام کل حزب در خارج می تواند و باید اثر گذار تر از دوره های قبل در خارج ظاهر شود. البته این به معنای رضایت تمام و کمال نیست. به نظرم حزب بسیار بیشتراز اینها توان وظرفیت دارد که می تواند هدفمند و بسیار اجتماعی تر در امر گسترش مبارزه برعلیه جمهوری اسلامی در خارج کشور به میدان آورده و دست و پای حکومت را در خارج با جنب و جوش حامیان و پادوهایش قطع کند. کار زیادی در پیش داریم و من یقین دارم ما می توانیم.

انترناسیونال: برگزاری این کنفرانس به غیر از کمک به انسجام واستحکام سیاسی و تشکیلاتی که به نوبه خود امر مهمی است چه اهمیت سیاسی ویژه ای در این دوره دارد؟

محمد شکوهی: یک اهمیت بسیار مهم برگزاری این کنفرانس آماده سازی تشکیلات حزب به لحاظ سیاسی و تشکیلاتی برای ورود به دوره جدیدی از فعالیت حزب، یعنی تقویت و گسترش مبارزه برعلیه رژیم در همه عرصه های مبارزاتی می باشد. جامعه ایران آبستن تحولات بزرگی است. حکومت دارد روز بروز در برابر مقاومت و مبارزه اقشار مختلف مردم به تلاطم می افتد. همزمان در تقلا برای حفط نظام کثیفش، سرکوب، اعدام و زندان و.. را هر روز به کار میگیرد. ما به عنوان تنها حزب چپ و کمونیست نه فقط حرف های کاملا متفاوت از همه جریانات چپ سنتی و.. میزنیم؛ بلکه در صف مقدم مبارزه برعلیه رژیم هستیم. در صحنه بودن و ماندن، تقویت فضا و جو سرنگونی خواهی انقلابی توسط مردم در خارج کشور، نمایندگی کردن تمام و کمال نه مردم به کلیت جمهوری اسلامی یک وظیفه بسیار مهم و تعیین کننده حزب در این دوره می باشد. دوره ای که در آن بسر می بریم ازهر نظر ویژه است. نگاه مردم و افکار عمومی جهانی به جمهوری اسلامی روز به روز به سمت نفرت بیشتر از این حکومت تغییر میکند و در جهت و سمت دفاع و حمایت از مبارزات مردم حرکت میکند. از طرف دیگر زیر فشار اعتراض و مبارزات مردم در داخل برعلیه حکومت، سازماندهی و راه اندازی مبارزه برعلیه سیاست رژیم در خارج، کمپین های مختلفی که داریم، در کنار افزایش نفرت و انزجار جامعه ایرانیان در تبعید برعلیه حکومت، حزب را در کانون توجهات جمعیت میلیونی ایرانیان مقییم خارج قرار داده و حزب به عنوان یک نیروی نسبتا قدرتمند و دخالتگر و خوشنام مطرح است. فعالیت این دوره ما باید این موقعیت ویژه حزب را دیده و روی آن متمرکز شود که توده بسیار بزرگ و گسترده ای را حول شعارها و خواستهای سرنگونی خواهانه و رادیکال حزب سازماندهی نماید. شرایط برای تبدیل شدن حزب به یک نیروی بزرگ اپوزیسیون چپ در خارج و قرار گرفتن در راس این اپوزیسیون مهیا ترشده و ما باید وقت را به هدر ندهیم. حزب بابد برای دوره جدید رویارویی و نبرد با رژیم در خارج کشور آماده تر از هر زمانی باشد و در راس اپوزیسیون چپ آماده تر از هر زمانی نیروهای ضد حکومت را هدایت کند. این دوره، دوره ما و حزب ماست. دوره ای که حزب نماینده کامل و اجتماعی نه بزرگ مردم به حکومت بوده و باید تلاش کند به جهانیان نشان دهد که قابلیت ها و ظرفیت های رهبری و سازماندهی مبارزات ایرانیان مخالف رژیم مقیم خارج را داشته و در این جهت قدمهای بزرگی برداشته است.

انترناسیونال: جمعبندی و ارزیابی شما از برگزاری این کنفرانس چیست و آیا بنظر شما کنفرانس توانست به اهدافی که مورد نظرش بود دست یابد؟

محمد شکوهی: به نظرمن کنفرانس موفقی بود. در کنفرانس صحبت از ضرورت تغییر و به روز شدن حزب در عرصه های فعالیت سیاسی و تشکیلاتی و بویژه فعالیت در مدیای اجتماعی، تغییرات جدی در سبک کار، نحوه فعالیت؛ مدرنیزه کردن حزب، شد که یک نیاز مهم این دوره ما می باشد. همچنین بر ساختن سازمان و تشکیلاتی مدردن وقوام یافته که بتواند نیازها و انتظارات این دوره حزب و مبارزه را در خارج برآورده نماید، تاکید شد. موضوعات مهم فعالیت های درجه بالای رشد سیاسی تشکیلات، حضوراعضای جوان حزب در این کنفرانس وبحث و تبادل نظر حول و حوش مسائل مختلفی که در کنفرانس طرح شد، نشان داد که در حزب کمونیست کارگری نسل جوان دارد بسرعت جلو می آید. نسل من که بیش از چهار دهه پیش وارد مبارزه شدیم آن زمان در سن وسال همین جوانانی بودیم که امروز چه در داخل و چه در خارج کشور مبارزه کرده وبرای ساختن یک دنیای بهتر دارند می جنگند. از این نظر جای بسیار خوشحالی است که این نسل بالاخره حزبش را پیدا کرده و با این ابزار به جنگ هیولای تروریست اسلامی میرود. اینکه کنفرانس به اهدافش رسید یا نه؛ باید بگویم تا حدود زیادی آری. ولی تا رسیدن به اهدافی که در جریان مباحث پر شور و متعدد دو روز کنفرانس، با تاکیداتی که روی جهت گیریهای آتی شده، هنوز باید بسیار بیشتر از این کار بکنیم. به عبارتی باید یک کار هرکولی کرد. حزب کمونیست کارگری حزب کارهای بزرگ و خارق العاده و اثر گذار در تاریخ مبارزات معاصر اپوزیسیون رژیم است. حزبی که کنفرانس برلین را که اتفاقا دو هفته آینده سالگردش می باشد؛ بر سر بانیان و حامیانش و رژیم خراب کرد و میخ آخر را بر تابوت اصلاح طلبی حکومت کوبید و روانه گورستانش کرد. حزبی که در این اشل و با قدرت و عظمت کار کرده؛ باید کار های هرکولی و بزرگ برلینی را دوباره در دستورش بگذارد. بایکوت جمهوری اسلامی یکی از این کارهای بزرگ است که حزب استارتش را در خارج زده است. ما نه فقط خارج کشور را نا امن تر از هر زمانی برای رژیم و مقاماتش خواهیم کرد، نه فقط با طرح بایکوت رژیم افکار عمومی جهانیان و بشریت متمدن را به حمایت از مبارزات مردم ایران خواهیم کشاند، بلکه در خارج کشور جمهوری اسلامی را سرنگون خواهیم کرد.*

انترناسیونال: با تشکر از شما محمد شکوهی

انترناسیونال 914

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …