گرانی نان یعنی کوچک شدن سفره اکثریت مردم در ایران.گفتگو با کاظم نیکخواه در برنامه نگاه روز در کانال جدید

ساناز سینائی: در هفته های اخیر نان  در ایران بیش از سی درصد گران شد. گرانی نان یعنی کوچک شدن سفره ناچیز اکثریت مزد بگیر جامعه. وضعیت طوری است که در برخی شهرها نان کمیاب شد و مردم در شهرهای خوی و ارومیه و کرج و برخی شهرهای دیگر دست به اعتراض زدند.

کاظم نیکخواه جامعه ایران به کجا میرود؟ اکثریت مردم در فقر و فلاکت دست و پا میزنند و آهی در بساط ندارند. گرانی نان هم مزید بر علت شد. نظر شما در این مورد چیست؟

کاظم نیکخواه: می پرسید جامعه ایران به کجا میرود. خیلی روشن است جامعه ایران آشکارا به طرف یک انقلاب پیش میرود و مصمم به زیر کشیدن جمهوری اسلامی است. این را در اعتراضات هرروزه و در خیزشهای گسترده ای که در سالهای اخیر شاهد بوده ایم دیده ایم و داریم می بینیم. گرانی نان همانطور که اشاره کردید یعنی کلا محدود شدن معاش مردم، یعنی فشار سنگین تر روی مردم و گران شدن همه اقلام نیازهای زندگی مردم. این اتفاقی است که مدام دارد روی میدهد و تکرار میشود. یک اقتصاد بیمار و فاسد و بحران زده که در چنگال یک باند دزد سرمایه دار قاچاقچی و چپاولگر بیرحم قرار دارد. باندهای حاکم تمام مشغله شان اینست که ثروت اندوزی کنند و حسابهایشان را پر کنند و ویلاهایشان را بسازند. این حاکمین، این سرمایه داران، این کارفرمایان مشغله شان یک ذره مردم زحمتکش نیست. و این فشار مدام دارد افزایش پیدا میکند. امروز فقط این نیست که ٣٠ درصد یا ٤٠ درصد نان گران میشود. هر روز همه اجناس دارند گران میشوند. این را مردم دارند مدام در زندگی شان تجربه میکنند. و خیلی واضح باید به مردم گفت و من اینجا خطاب به همه مردم یکبار دیگر تاکید میکنم که بدانید که تازمانی که ما خودمان را از شر جمهوری اسلامی خلاص نکنیم اوضاع از اینکه هست بدتر خواهد شد. این واقعیت این جامعه است و هرچه هم که سخت باشد اما راه دیگری وجود ندارد. زیرا با تورم و رکود و فسادی که حاکم است و با حاکمیت جمهوری اسلامی مدام بدتر میشود، راه دیگری جلوی ما مردم قرار ندارد. علیرغم هر مشکلی که وجود داشته باشد این حکومت، حکومت فساد، حکومت دزدی، حکومت یک مشت آخوند میلیاردر مفتخور بی رحم است و باید از راس جامعه کنار برود و این را مردم باید بوضوح بدانند. واقعیت اینست که راه حل میانه ای وجود ندارد و کسانی که مردم را به راه حلهای میانه به راه حلهایی با وجود جمهوری اسلامی دلخوش میکنند، در واقع دارند مردم فریبی میکنند.

ساناز سینایی: در شرایط کنونی همانطور که اشاره کردید مردم در دل یک جنبش عظیم سرنگونی طلبی در برابر رژیم قد علم کرده اند. این نوع فشارهای اقتصادی چه تاثیری بر اعتراضات مردم خواهد داشت؟

کاظم نیکخواه: بخش اعظم اعتراضات کنونی مردم برای دست یابی به رفاه و معاش و اعتراض به گرانی و فقر و زندگی زیر خط فقر است. و این جنبشی است که وجود دارد و جریان دارد. معلمان، کارگران، بازنشستگان و بخش های مختلف مردم مدام دارند اعتراض میکنند. علاوه بر اینها اعتراض به سرکوب، زندان، حجاب، و همه اینها کل فضای اعتراضی جامعه را میسازد. اینکه گرانی امروز چه تاثیری روی این اعتراضات دارد، فکر میکنم قطعا باعث گسترش اعتراضات و خیزشهای بیشتری خواهد شد. همانطور که اشاره کردید همین امروز در بعضی از شهرها شاهد اعتراض به گرانی نان بوده ایم. تردیدی ندارم که این نوع اعتراضات در ابعاد بسیار وسیعتر جریان خواهد یافت و گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد. سال گذشته در همین مقاطع یعنی در آبانماه شاهد خیزش مردمی در بیش از صد شهر در اعتراض به گرانی ناگهانی بنزین بودیم. این خیزش همانطور که همه میدانند بسیار گسترده بود و قطعا طی چندین روز میلیونها نفر در آن شرکت داشتند. حکومت اسلامی شمار زیادی از عزیزان مردم را بیرحمانه به قتل رساند. اما من تردیدی ندارم که این جامعه در وضعیتی نیست که با سرکوب و فشار و زندان کوتاه بیاید. راه دیگری برای مردم جز اعتراض کردن و تلاش برای خلاصی از شر جمهوری اسلامی وجود ندارد. در نتیجه این گرانی هم روی گرانی های دیگر، روی محرومیت های دیگر، روی بیکاری و فقری که مردم دارند افزوده میشود و فشار بیشتری میگذارد و اعتراضات بیشتری را دامن خواهد زد. هیچ تردیدی در این نیست و باید هم اعتراضات را دامن بزند و مردم حق دارند صدای اعتراضشان را علیه کل این اوضاع ناهنجار بلند کنند و بلند کرده اند.   

ساناز سینایی: به نظر شما در چنین شرایطی وظیفه رهبران عملی و فعالین جنبشهای اعتراضی و اجتماعی مختلف برای مقابله با گرانی نان چیست؟

کاظم نیکخواه: همانطور که اشاره کردم اعتراضات به گرانی فی الحال جریان دارد و گسترده است. فعالین اجتماعی و رهبرانی که نقشی دارند  باید در وهله اول سعی کنند که   این فضای اعتراض را گسترش دهند. اما نه فقط اعتراضات باید گسترش پیدا کند بلکه  مردم با خواستهای روشنی جلو بیایند. اعتراض به گرانی باید تبدیل شود با شعارهای خواست درمان رایگان، آموزش رایگان، حق مسکن برای همه، رفاه  برای همه و امثال این خواستها. این خواستها در فضای اعتراضات طنین انداز شود در طومارها و بیانیه ها مورد تاکید قرار گیرد. باید آمادگی وسیعتری برای گسترش خیزش های بعدی با شعارهای روشن داشت. هر چه مردم امروز شعارهایشان روشنتر باشد، خواستهایشان روشنتر باشد، هم قدرت مبارزه شان بیشتر خواهد شد و هم در جامعه آینده ای که بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی پایه ریزی و ایجاد میکنند زندگی  بهتری خواهند داشت. پیروزی و موفقیتشان تضمین شده تر است. این را فعالین اجتماعی و رهبران و آنهایی که اتوریته ای و تاثیری بر روی فضای اعتراضات در محلات، در کارخانجات و در محیطهای دانشجویی و غیره دارند باید بدانند و مورد توجه قرار دهند. باید کاری کنند که این خواستها روشنتر جلو بیاید. خواست درمان رایگان بسیار مهم است. چون یکی از فشار های جدی روی همه مردم هزینه درمان است. مسکن فشار زیادی روی مردم وارد میکند. باید حق مسکن را بعنوان حق همه مردم مورد تاکید قرار دهیم. باید روی حکومتی ها فشار بگذاریم و آنها را زیر اعتراضات قرار دهیم که پاسخگوی زندگی مردم باشند. اگر حکومت نمیتواند پاسخ بیکاران، کارگران و مردم را بدهد و زندگی شان را تامین کند باید گورش را گم کند . دستمزدها چندین بار زیر خط فقر است و مدام  قدرت خرید کارگران و بخشهای دیگر مردم پایین تر و پایین تر میرود.

باید در اعتراض به این دستمزدها و این فقر و گرانی بلند شد و دست به اعتراض متحدانه زد. صف های خرید را باید تبدیل به اعتراض به گرانی کرد. باید بیانیه و طومار داد و اعتراضات را گسترش داد. و امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم هر چه زودتر از شر جمهوری اسلامی خلاص بشویم. و جامعه ای شاد، مرفه و آزاد را بسازیم . امکانش در این جامعه هست. ثروتهایش هست. فقط باید دست یک مشت مفتخور چپاولگر بی خاصیت را از سر جامعه کوتاه کرد. که اینراهم با انقلاب میتوانیم انجام دهیم. *

کارگر کمونیست ٦٤٥

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …