گروه ۲۰ می‌گوید راه‌حل دو کشوری تنها راه برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و فلسطین است

وزیر خارجه برزیل که کشورش میزبانی نشست گروه ۲۰ را بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه گفت که وزاری خارجه این کشورها تقریبا به اتفاق آرا از راه‌حل ایجاد دو کشور به عنوان تنها راه دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین حمایت کردند.

مائورو ویرا، وزیر خارجه برزیل، در پایان این نشست دو روزه گفت: «یک اتفاق آرای تقریبی بر سر راه‌حل دو کشوری به عنوان تنها راه‌حل برای این جنگ وجود داشت.»

آقای ویرا افزود که تمام اعضای گروه ۲۰ که متشکل از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است، نسبت به جنگ کنونی در غزه و خطر گسترش آن در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

به گفته وزیر خارجه برزیل، شماری از اعضای گروه ۲۰ خواستار آتش‌بس و دسترسی به غزه برای کمک‌های انسان‌دوستانه شده‌اند و «بسیاری» از کشورها نیز از عملیات نظامی اسرائیل در رفح انتقاد کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و دولت ائتلافی راست‌گرای او با تاسیس کشور مستقل فلسطین مخالفت کرده‌اند. با این حال واشینگتن که متحد اصلی اسرائیل محسوب می‌شود بر راه‌حل دو کشوری تاکید دارد و آن را تنها راه ممکن برای دستیابی به صلح در منطقه می‌داند.

واشینگتن اما از سوی دیگر با درخواست‌ کشورهای مختلف از جمله برزیل برای آتش‌بس فوری در غزه مخالفت کرده است و آن را در شرایط کنونی صرفا به سود گروه افراطی حماس می‌داند که در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، علی‌رغم آن که آمریکا به تازگی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ غزه را وتو کرده است، گفت که او با اعضای گروه ۲۰ بر سر غزه «اشتراکاتی» پیدا کرده است.

آقای بلینکن در نشستی خبری که پس از اجلاس گروه ۲۰ برگزار شد، عنوان کرد که پایان دادن به این جنگ هدف مشترک همه اعضای این گروه است و این امر تنها از طریق دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس بر سر آزاد کردن گروگان‌ها محقق می‌شود.

وی افزود: «ممکن است اختلافاتی بر سر تاکتیک‌ها وجود داشته باشد، یا اختلافاتی بر سر این قطعنامه شورای امنیت وجود داشته باشد، ولی ما تلاش می‌کنیم که بر روی دستیابی به نتیجه تمرکز کنیم.»

ساعاتی قبل از این اظهارات نیز جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود که درباره راه‌حل دو کشوری اتفاق نظر وجود داشت و هر سخنرانی که به موضوع این جنگ توجه نشان می‌داد از آن حمایت می‌کرد.

آقای بورل به خبرنگاران گفت: «من نشنیدم کسی اینجا نظری خلاف آن داشته باشد. درخواست‌های بسیاری برای راه‌حل دو کشوری وجود داشت. بین ما اجماع وجود دارد.»

وی افزود: «تا مادامی که فلسطینی‌ها چشم‌انداز سیاسی روشنی برای تشکیل کشور مستقل خود نداشته باشند، هیچ صلحی حاصل نمی‌شود و امنیت پایداری نیز برای اسرائیل در کار نخواهد بود.»رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پارلمان کانادا طرح قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با اتفاق آرا طرح قرار دادن سپاه پاسداران …