گزارشی از برگزاری مراسم یادبود فریده آرمان عزیز در شهر مالمو

روز پنجشنبه ششم ماه می ۲۰۲۱ برابر ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ مراسم یادبود فریده آرمان در شهر مالمو برگزار شد. در این مراسم به دلیل شرایط پاندمی کرونا تنها اعضای خانواده و شماری از یاران نزدیک وی حضور داشتند.
در این مراسم ابتدا سوسن صابری از طرف سازمان سراسری حق زن به زبان سوئدی سخنرانی کرد. او در سخنان خود ضمن برشمردن فعالیت های وسیع و متنوع فریده عزیز در دفاع از حقوق زنان و کودکان و پناهندگان گفت: سازمان سراسری حق زن یکی از چهره های خوشنام و محبوب خود را از دست داد و این فقدان بزرگی برای ماست. فریده نماد بارزی از انسانیت، صداقت، فداکاری، شور و عشق به زندگی، و نمادی از شهامت و سرسختی در زندگی و درمبارزه برای سعادت انسانها بود.

سپس اعضای خانواده فریده آرمان، ژانت خواهر وی و همچنین آرش و امید خواهرزاده های وی سخنرانی های کوتاهی ایراد کردند و از اهمیت فریده آرمان در زندگی خود سخن گفتند. بعد از آن حسن صالحی، سولماز و شهاب بهرامی در صحبت هایی به زبانهای فارسی و سوئدی جوانب مهمی از زندگی و مبارزه فریده آرمان را بازگو کردند. در پایان این مراسم حاضرین با در دست داشتن گیلاس شراب به دور تابوت فریده حلقه زدند و به یاد او شراب نوشیدند.

در ادامه این مراسم شمار دیگری از یاران فریده نیز با او وداع کرده و ادای احترام کردند.

در اینجا متن سخنرانی کوتاه حسن صالحی به زبان فارسی را ملاحظه میکنید:

منزل آخر فریده آرمان قلب ما و شماست!
حسن صالحی
مراسم وداع با فریده آرمان داستان عجیبی است. چرا که فریده آرمان همواره در قلب ما جا دارد و بخشی از وجود ماست و در ما نیز همواره زنده است. او خود آشیانه قلب پر تپش انسانیت بود و در قلب انسانها منزل کرده است. منزل آخر فریده آرمان قلب من و شماست و حتی اگر یک روز ما هم نباشیم هر جا که شعله زندگی فروزان باشد، هر جا که امید و سعادت انسانی بارور می شود، هر جا که انسانها قدمی برای رهایی به جلو بر می دارند فریده هم هست و این چنین یادش و حضورش ادامه خواهد یافت.
لازم است جهت اطلاع دوستان بگویم که بنا به وصیت فریده آرمان جسد او سوخته می شود و با خاکستر این عزیز نازنین ما نیز بنا به درخواست خودش عمل خواهد شد. طبعا در جایی نشانه ای برای یادبود وی درست خواهیم کرد ولی حتی اگر این هم نباشد فریده در خاطره ما و در لحظه لحظه زندگی با ما خواهد بود و هیچگاه فراموش نخواهد شد.
فریده آرمان در سراسر جهان دوستان و آشنایان فراوان داشت و همه او را دوست داشتند. او مثل خوانندگان مشهور نبود ولی نغمه آهنگ دل بود و از همین رو دلهای زیادی را تسخیر می کرد. او مثل نقاشان سرشناس مشهور نبود ولی زندگی اش یکی از زیباترین تصاویری است که ترسیم شده است. او در زمره کوهنوردان مشهوری نبود که اورست را فتح کرده اند ولی زندگی اش رسیدن به قله های صعب العبوری بود که کمتر کوهنورد ماهری قادر به صعود به چنین ارتفاعاتی بوده است. فریده آرمان ارتفاع موج بلندی بود که قایق چشمان مردم بر بلندی این موج جا می گرفت تا امیدوارانه خوشبختی را جستجو کنند. او نامی آشنا برای زنان و کودکان و پناهندگان و کارگران و محرومان و ستمدیدگان است که همواره در وجودش اراده ای قوی برای تغییر زندگی انسانها می یافتند.
انسان هایی نظیر فریده هرگز نخواهند مرد. فریده تجسم زیبایی زندگی بود و هست و کسی که خود سمبل جنب و جوش برای ساختن یک زندگی بهتر برای انسانهاست هرگز نه می میرد و نه فراموش خواهد شد. یاد عزیزش همیشه جاودان خواهد ماند.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …