گزارش تحقیقی خانواده‌های پرواز پی‌اس‌۷۵۲

گزارش تحقیقی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان درباره شواهد سرنگونی «عمدی» هواپیمای اوکراینی.

نشست خبری انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی شامگاه چهارشنبه سوم آذر برای ارائه بخش‌هایی از گزارش کمیته حقیقت‌یاب این انجمن درباره شواهد سرنگونی پرواز ۷۵۲ به صورت آنلاین برگزار شد.

جواد سلیمانی، عضو انجمن و همسر الناز نبیئی از جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، با حضور در نشست امروز گفت که جمهوری اسلامی ایران از تحویل «پیکر کامل» قربانیان این پرواز به بخش قابل توجهی از خانواده‌ها خودداری کرده است.او همچنین، عملکرد دولت کانادا در پیگیری پرونده هواپیمای اوکراینی را «بسیار کند» دانست.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن که همسر و دخترش را در این پرواز از دست داده است، نیز تایید کرد که واکنش‌ها به حکومت ایران درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی «قاطعانه» نبوده است.

او با بیان این‌که سیر شواهد و وقایع نشان می‌دهد سرنگونی هواپیمای اوکراینی «عمدی» بوده است، افزود: «کانادا و جامعه بین‌الملل باید کلیت سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کند».آقای اسماعیلیون تصریح کرد: «ما واکنش‌ آسان‌گیرانه مقابل ایران را نمی‌خواهیم».

در گزارش انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی به شواهد بحث‌برانگیزی همچون «عامدانه باز گذاشتن فضای هوایی کشور در شرایط خطیر جنگی»، «تغییر مسیر پروازهای دیگر»، «انهدام کامل وسایل الکترونیکی مسافران»، «تاخیر مشکوک ۵۷ دقیقه‌ای در پرواز و تخلیه برخی از مسافران» اشاره شده است.

بر این اساس، بخشی از نتایج ارائه شده در این گزارش تحقیقی در هیچ یک از گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده است نیامده و برخی از نتایج دیگر مبتنی‌بر اطلاعاتی است که تاکنون در دسترس عموم قرار گرفته است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، با تاکید بر ضرورت «تهیه یک گزارش مستقل بین‌المللی درباره هواپیمای اوکراینی» گفت: «ما خواهان انتشار کامل محتوای جعبه سیاه هواپیما و محتوای جعبه سیاه سامانه تور‌ ام۱ هستیم».این انجمن که نماینده خانواده ۱۴۰ تن از جان‌باختگان است، همچنین خواستار آزادی معترضان بی‌گناهی شده که بابت اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی در بازداشت هستند.

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …