گزارش رسانه های حکومتی در باره مذاکرات وین

دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شده است. طبق اظهارات مقامات مذاکره‌کننده احتمالاً این دور تکلیف پرونده برجام را برای همیشه مشخص می‌کند.اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

تسنیم: همچنان حداقل ۳ موضوع اصلی در مذاکرات وین باقیست.تسنیم به نقل از یک منبع مطلع مدعی شد: همچنان حداقل ۳ الی ۴ مسئله اصلی و فرعی در مذاکرات وین باقیست و حل نشده است.

در ادامه گفته است: در حوزه راستی‌آزمایی گام‌هایی برداشته شده اما راجع به مساله تضمین‌ها و بویژه تحریم‌ها همچنان مسائل مهمی بر روی میز است که طرف غربی باید اقدام لازم را انجام دهد.

ساعت ٩:٠٠

بدون تصمیم سیاسی آمریکا مذاکرات هر ساعت پیچیده‌تر می‌شود

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی در توییتر خود نوشت: شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادات اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

گفتگو درباره موضوعات باقیمانده ادامه دارد

به پایان مذاکرات نزدیک هستیم

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. 

اولیانوف گفت: امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند. 

او گفت: ما به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن است در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند.

ساعت ٢٣:٠٠

هنوز هیچ متنی در وین نهایی نشده

نورنیوز، رسانه شورای عالی امنیت ملی در توییتر نوشت: هنوز هیچ متنی در وین نهایی نشده و آمریکا پاسخ قابل قبولی  در مورد شیوه حل و فصل موضوعات باقی‌مانده که در محدوده خطوط قرمز ایران می‌باشد، ارائه نکرده است. یار دوازدهم تیم آمریکا در وین همچنان رفتار ایذایی دارد.

سخنگوی کاخ سفید: آمریکا و روسیه در مورد توافق هسته‌ای ایران هدف مشترکی دارند

کاخ سفید مدعی شد به همکاری آمریکا و روسیه در زمینه توافق هسته‌ای ایران ادامه می دهد.

کاخ سفید اعلام کرد همچنان با شرکای خود از جمله روسیه در زمینه توافق هسته‌ای ایران همکاری می‌کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد آمریکا و روسیه در سطح توافق هسته‌ای ایران هدف مشترکی دارند.

جن ساکی مدعی شد: ما در مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای با ایران هستیم و جزئیاتی وجود دارد که در حال کار بر روی آن هستیم.

ساعت ٢١:٣٨

ایرلند : توافق براى احیاى برجام باید زودتر صورت گیرد

وزیر امور خارجه ایرلند می‌گوید چنان‌چه توافق برای احیای برجام «خیلی زود» حاصل نشود، زمانی که برای استفاده از فرصت احیای توافق وجود دارد به پایان خواهد رسید.

سایمون کاونی گفت که این توافق برای این که موفقیت‌آمیز باشد واقعا باید خیلی زود انجام شود. در غیر این صورت فکر می‌کنم ما به سادگی نقطه بهینه توافق را از دست خواهیم داد … و این واقعا یک تراژدی خواهد بود.

ایرلند تسهیل‌کننده قطعنامه ٢٢٣١  است.

ساعت ۲۱:۳۵

گفتگوهای بلینکن با همتای انگلیسی درباره مذاکرات وین و برجام

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با لیز تراس همتای انگلیسی خود درباره مذاکرات وین و بازگشت مشترک به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفتگو کرده است.

روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با همتای انگلیسی خود در  راستای سیاست‌های هراس افکنی واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و در حالی مذاکرات وین منتظر تصمیم سیاسی دولت بایدن است، مدعی شد آمریکا و انگلیس دارای نگرانی های جدی مشترک در مورد پیشرفت های هسته ای ایران هستند.

بلینکن گفت، من و لیز تراس در مورد کار برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام گفتگو کردیم.

وی مدعی شد در هر صورت ما متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم

ساعت ۲۱:۱۶

تروئیکای اروپا خواستار اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران شد

سایت دولت انگلیس نوشته است: فرانسه انگلیس و آلمان در بیانیه مشترکی خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وظیفه ایران در عمل به تعهدات قانونی مطابق توافق پادمان‌های ان پی تی صادر کردند.

ایران باید اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های معتبر فنی را که آژانس لازم می‌داند، بدون تأخیر ارائه کند، زیرا قانوناً موظف است این کار را انجام دهد.

ما از ایران می‌خواهیم پروتکل الحاقی را دوباره اجرایی و تصویب کند. این یک گام مهم برای اعتماد سازی خواهد بود.

آژانس باید بتواند وظیفه فنی خود را بدون فشار سیاسی انجام دهد و ما مثل همیشه به حفظ استقلال آژانس متعهد باقی می‌مانیم.

ساعت ٢١:٠٥

غائبى: ایران و آژانس فصل جدیدی از همکاری‌ها را آغاز کنند

محمد رضا غائبی – سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین گفت: گزارش مدیرکل منعکس کننده پیشرفت های انجام شده در رسیدگی به موضوعات پادمانی است.

او افزود: ما انتظار داریم که پس از گزارش مدیرکل، اعضای شورای حکام اقدامات مناسبی را برای حمایت از خاتمه طرح این موضوعات در دستور کار شورای حکام انجام دهند.

محمد رضا غائبی با تأکید بر اینکه ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر ان.پی.تی به اجرای تعهدات خود در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان (CSA) متعهد بوده و این کار را ادامه خواهد داد

وى افزود: گزارش مدیرکل منعکس کننده پیشرفت های انجام شده در رسیدگی به موضوعات پادمانی است که قبلاً به شورای حکام گزارش شده است و این پیشرفت نتیجه همکاری سازنده متقابل بین ایران و آژانس است.

وی اضافه کرد: ما خرسندیم که این رویکرد و همچنین فعالیت‌های راستی‌آزمایی انجام‌شده در مورد مکان ۲، آژانس را قادر ساخت تا ارزیابی کند که این موضوع دیگر یک موضوع باقی مانده پادمانی نیست.

غائبی گفت: بیانیه مشترک حاصله میان ایران و آژانس در ۵ مارس ۲۰۲۲ نشان دهنده احترام ایران به رویه ها، آئین نامه ها، و کار حرفه ای آژانس و همچنین عزم ایران برای همکاری با آژانس است.

او تاکید کرد: در این مسیر آژانس باید اصول غیرسیاسی بودن ، حرفه ای بودن ، بی طرفی و استقلال خود را رعایت کند

وی افزود: به محض اینکه مذاکرات برای ازسرگیری اجرای کامل برجام به نتیجه موفقیت‌آمیز برسد، ایران و آژانس باید برای باز کردن فصل جدیدی از همکاری‌های گسترده آماده شوند و چنین شرایطی، بر نیاز به رسیدگی سریع برای خاتمه دادن به مسائل پادمان باقی مانده و هموار کردن راه برای اجرای مجدد برجام تاکید می کند.

غائبى تأکید کرد: ما انتظار داریم که پس از گزارش مدیرکل، اعضای شورای حکام اقدامات مناسبی را برای حمایت از خاتمه طرح این موضوعات در دستور کار شورای حکام انجام دهند.

ساعت ٢١:٠٠

روسیه در نشستی خبری بر درخواست تضمین صحه گذاشت

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران گفت: هم تضمین کتبی می خواهیم هم رسانه ای؛ منافع ملی ما هم باید مد نظر باشد

او اضافه کرد: منافع ملی ما باید مد نظر گرفته شده باشد؛ این به ادامه همکاری‌های ثمربخش و بلامانع ایران و روسیه در ابعاد مختلف مربوط است. بار دیگر تاکید می کنم ما به دنبال منافع ملی خود هستیم و همکاری با ایران برای ما بسیار ارزشمند است.

سفیر روسیه در ایران گفت: این تضامین کتبی شامل طرح های ما با ایران، نه فقط در چارچوب برجام بلکه در خارج از برجام هم باید مطمئن باشیم که مشکلاتی وجود نخواهد داشت. آمریکا قابل اعتماد نیست لذا ما می خواهیم در این زمینه تضمین کتبی و رسانه‌ای داشته باشیم. روسیه هم منافع خود را دارد و این به نفع تهران هم هست.

 او گفت: آمریکا باید تضمین بدهد که همکاری‌های روسیه و ایران در چارچوب برجام و خارج از آن با دشواری روبه رو نشود و همچنان برخلاف تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ادامه پیدا کند.

توافق وین یکشنبه یا دوشنبه اعلام می شود

سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران در توییتی نوشته است: احیای برجام به ایستگاه نهایی رسید و توافق ایران و کشورهای طرف مذاکره در وین روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده اعلام می‌شود.

ساعت ٢٠:٥٠

دیدار مورا و اولیانوف در حاشیه مذاکرات وین

میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین از دیدار مجدد خود با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین بر سر احیای برجام خبر داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت: دیدار دیگری با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در مرحله پایانی ماراتن دیپلماتیک جهت احیای برجام داشتم.

https://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84-29/608505-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AE%D8%B1-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88%DB%8C%D9%86

اینرا هم بخوانید

بعد از انتقال به مکان نامعلوم؛ خبری از وضعیت چهار متهم پرونده “شهرک اکباتان” نیست!

میلاد آرمون، سید محمدمهدی حسینی، مهدی ایمانی و نوید نجاران، چهار متهم پرونده موسوم به …