گزارش نیویورک‌تایمز در مورد مذاکراتی در عربستان برای هدف قرار دادن «دشمنان ایرانی»

رادیو فردا:روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز ۱۱ نوامبر در وب‌سایت آن منتشر شده و قرار است در نسخه چاپی روزنامه نیز منتشر شود، می‌گوید سال پیش مقام‌های ارشد اطلاعاتی عربستان، نزدیک به محمد بن سلمان، در مورد استفاده از شرکت‌های خصوصی «برای کشتن دشمنان ایرانی» با یک گروه کوچک از تجار گفت‌وگوهایی کرده بودند.

نیویورک‌تایمز می‌گوید سه فرد آشنا به این مذاکرات این اطلاعات را در اختیار روزنامه گذاشته‌اند.

در آن زمان محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد بود. نیویورک‌تایمز می‌گوید او در حال سبک و سنگین کردن گزینه‌هایی برای افزایش عملیات اطلاعاتی و نظامی در خارج از مرزهای عربستان بود.

نیویورک‌تایمز می‌گوید این بحث‌ها بیشتر از یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، انجام شده بود و «نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد سعودی از آغاز دوره ولیعهدی محمد بن سلمان، انجام سوءقصدهایی را در نظر داشتند».

مقام‌های سعودی تاکید کرده‌اند که قتل خاشقجی توسط «عوامل خودسر» انجام شده‌است. یکی از کسانی که در پی این قتل به‌عنوان «آمر خودسر» از کار برکنار شد ژنرال احمد عسیری بود، که نیویورک‌تایمز مدعی‌ست در زمان یک دیدار در مارس ۲۰۱۷ حضور داشت؛ در دیداری که گروه کوچک تجار، برنامه‌ای دو میلیارد دلاری برای استفاده از عوامل اطلاعاتی خصوصی و «خرابکاری در اقتصاد ایران» پیشنهاد کرده‌ است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید در زمانی که تجار در تلاش برای کسب مبلغ پیشنهای خود از مقام‌های سعودی بودند، مشاوران ارشد ژنرال عسیری در مورد کشتن قاسم سلیمانی نیز پرس و جوهایی کرده‌اند.

تجاری که نیویورک‌تایمز مدعی‌ست در جریان مذاکرات بودند جرج نادر، لبنانی آمریکایی، و جوئل زامل، بازرگان اسرائیلی عنوان شده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌گوید این تجار برنامه خود را هم یک منبع درآمد خوب می‌دانستند و هم راهی برای مقابله با دشمنان مشترک خود در جمهوری اسلامی. هیچ یک از این دو هنوز واکنشی به گزارش نیویورک‌تایمز نشان نداده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌گوید با وکلای آن‌ها تماس گرفته اما آن‌ها از اظهار نظر خودداری کرده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌گوید دو تاجر پس از گفت‌وگو با وکلای خود از سوءقصد سر باز زده‌اند و گفته‌اند آن‌ها وارد چنین چیزی نمی‌شوند، اما نادر یک شرکت را پشنهاد کرده‌است که هویت آن دقیقا مشخص نیست.

ماه پیش وب‌سایت دیلی‌بیست نیز گزارش داده بود که عسیری دیدارهایی با جرج نادر و جوئل زامل انجام داده بود. دیلی‌بیست می‌گوید رابرت مالر، مستشار پرونده روسیه در آمریکا، از هر دو تاجر سوالاتی را مطرح کرده‌است. سخنگوی مستشار پرونده روسیه از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده‌است.

عربستان سعودی هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌است.

این گزارش را سه تن از خبرنگاران نیویورک‌تایمز، ران برگمن، دیوید کرک‌پاتریک و مارک مازتی، از تل‌آویو، لندن و واشینگتن تهیه کرده‌اند.

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …