گسترش دور چهارم اعتصاب سراسری رانندگان به ٥٠ شهر، اولین خواسته رانندگان کامیون آزادی ٢٦٢ همکار بازداشتی آنهاست

امروز ١٣ آبانماه دور چهارم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران وارد چهارمین روز خود شد. تا کنون بیش از ٥٠ شهر در ٢٣ استان به این اعتصاب پیوسته اند. شهرهایی که تا لحظه انتشار این گزارش به اعتصاب رانندگان کامیون پیوسته اند و اسامی و عکس ها و فیلم های آن در گروههای تلگرامی انتشار یافته عبارتند از: شیراز، بندرعباس، خرم اباد، قم، زنجان، مشهد، بوشهر، بویین زهرا، ساوه، همدان، کرج، اصفهان، آزادشهر، اندیمشک، ایرانشهر، اهواز، تربت جام، نایین، دلیجان، شادگان، گنبد، کرمانشاه، اردبیل، تهران، کازرون، زاویه، قزوین، قائمشهر، کوشک، ملایر، میرجاوه، سراوان، عسلویه، مورچه خورت، زرین شهر، تیران، داران، زیار، نهاوند، کوهپایه، خرم آباد، مرند، ورزنه، تبریز، نجف‌آباد، شاهرود، فولاد شهر، تیران زاهدان ، بهبهان و.. .

اولین خواست رانندگان کامیون در این اعتصاب آزادی فوری ٢٦٢ همکار بازداشت شده آنهاست. بسیاری از رانندگان اعتصابی در گزارش ارسالی خود از اعتصابشان، بر ادامه اعتصاب تا آزادی همکارانشان تاکید کرده اند. خواستهای اصلی رانندگان کامیون که قبلا در هفده بند اعلام کرده اند علاوه بر آزادی همکارانشان، عبارتند از: افزایش حقوق رانندگان و حقوق بازنشستگان، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه های شهری و مرزی، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، روشن شدن وضع بیمه آنان، امنیت جاده ها و جلوگیری از رشوه خواری ماموران راهنمایی و رانندگی و دزدی ها و داشتن حق تشکل، افزایش قیمت بار به نسبت نرخ تورم و کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و خرید آن با نرخ ارز دولتی.

رانندگان کامیون در اعتصابات سراسری خود همواره تلاش کرده اند که ریشه مشترک اعتراضاتشان را با اعتراضات کل جامعه که اعتراض به فقر، گرانی، تبعیض و نابرابری و بساط دزد سالاری حاکم است نشان دهند و همبستگی وسیع مردم را جلب کنند. از جمله در بسیاری جاها روی بدنه کامیونها بنرهایی نصب کرده اند که بر آن نوشته شده است ” آی کارگر، آی معلم، آی زحمتکش درد ما ، درد شماست، پیروزی اعتصاب ما در گرو حمایت شماست، یه دست صدا ندارد”. این فراخوانی به همبستگی سراسری با همه بخشهای مدرم است.

هم اکنون همبستگی با اعتراضات رانندگان کامیون و برای آزادی ٢٦٢ راننده بازداشتی به کارزاری جهانی و قدرتمند تبدیل شده است. فدراسیون های بین المللی کارگری که بیش از دویست میلیون کارگر را در بر میگیرد، در سطح جهانی اعلام حمایت کرده و خواستار آزادی رانندگان اعتصابی شده اند. اتحادیه های کارگری از کشور های کانادا، هلند، دانمارک، آلمان، سوئد، ویرجینیای آمریکا ضمن اعلام حمایت از خواستها و مبارزات رانندگان کامیون خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رانندگان بازداشتی شده اند. اتحادیه کارگران دولتی و خدمات در کانادا خواستار اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار شده است. حزب کمونیست کارگری در رابطه با دستگیری ٢٦٢ رانندگان کامیون و دستگیر شدگان اعتراضات اخیر اعلام کارزار جهانی کرده است. حزب همگان را به حمایت وسیع و قدرتمند از این کارزار و از مبارزات رانندگان فرا میخواند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

١٣ آبان ۱۳۹۷، ٤ نوامبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل