گسترش محکومیت جهانی علیه فرمان اجرایی ترامپ

محکومیت جهانی فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در محدودیت ورود شهروندان ایرانی و شش کشور دیگر به آمریکا در حالی رو به گسترش است که اعتراض‌ها در آمریکا همچنان ادامه دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه دستوری را با عنوان “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شده است.

این کشو‌رها شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن است. در این لیست اما نام عربستان سعودی که بیشتر هواپیما ربایان حمله یازده سپتامبر تبعه آن بوده‌اند، دیده نمی‌شود.

بر اساس گزاشها از آمریکا تعداد زیادی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، نامه‌ای در اعتراض به این فرمان اجرایی امضا کرده‌اند. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده‌اند که تعداد این امضاها بسیار زیاد است و “صدها” نفر را شامل می‌شود که به گفته آنها “بی‌سابقه” است.

در این نامه گفته شده است که ممنوعیت اعلام شده از سوی آقای ترامپ اهداف اعلام شده با تروریسم را برآورده نمی‌کند. در بخشی دیگر از پیش‌نویس این بیانیه که بی‌بی‌سی آن را دیده است نوشته شده است که این فرمان در “شان” آمریکا نیست.

در لندن مخالفان در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا دست به تظاهرات زده‌اند.

تعداد امضاهای یک طومار اینترنتی در مخالفت با سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بریتانیا به بیش از یک میلیون و سیصد هزار رسیده است. امضاکنندگان این طومار از دولت بریتانیا خواسته‌اند دعوت از آقای ترامپ را لغو کند ولی دفتر نخست وزیری بریتانیا با درخواست آنها موافقت نکرده است.

در بروکسل پایتخت بلژیک تعدادی از مخالفان این ممنوعیت با برپایی تظاهرات این اقدام را محکوم کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا گفته است هرگز “نابرابری” را به برابری اجتماعی ترجیح نخواهد داد.

پارلمان عراق هم با تصویب لایحه‌ای خواستار اقدام متقابل شده است.

اعضای ۵۷ نفره سازمان همکاریهای اسلامی گفته‌اند این محدویتها “افراطی‌‌گرایی” را تشدید خواهد کرد.

بعضی از کشورهای قدرتمند اروپایی نظیر بریتانیا و آلمان به دنبال تضمین‌هایی هستند که شهروندان دوتابعیتی آنها مشمول قوانین جدید نشوند.

ین در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی که در توییتر منتشر کرده از اقدام اخیر خود دفاع کرده است.

آقای ترامپ گفته است: “اگر ممنوعیت با یک هفته اطلاع قبلی به اجرا می‌رسید آدم‌های بد ظرف همان هفته به کشور ما سرازیر می‌شدند. تعداد زیادی آدمهای بد وجود دارند.”اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ با ابهاماتی روبرو بوده و در روزهای گذشته اظهارات متفاوت و متناقضی از سوی مقام‌های آمریکایی درباره این فرمان منتشر شده است..بی بی سی

اینرا هم بخوانید

خزعبلات عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم:”با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید”!

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی گفته است:”با زنان زیبایی که اهل …