گفتگوی با مینا احدی در باره جشن دهمین سالگرد تاسیس سازمان اکس مسلم

انترناسیونال ٧٣٩

مراسم جشن دهمین سالگرد  تاسیس سازمان اکس مسلم، ١٧ نوامبر در شهر کلن آلمان برگزار شد.با مینا احدی از موسسین این سازمان گفتگو میکنیم و از زبان او در باره اهمیت برگزاری این مراسم،سازماندهی آن، حمایت کنندگان و شخصیتهایی که در این مراسم حضور داشتند و همچنین در موردسه پانل مراسم و شرکت کنندگان آن و مباحث این پانلها، انعکاس و پوشش خبری و میدیای اجتماعی مراسم می شنویم. در پایان ارزیابی مینا احدی را از ١٠ سال فعالیت اکس مسلم.

 

نسان نودینیان: مینا احدی تشکر که این مصاحبه را پذیرفتید. میدانم چند روزی است بشدت درگیر فیلم و تهیه بیوگرافی تصویری از زندگی و فعالیتهایت هستی. قبل از اینکه به مطلب اصلی بپردازیم،در مورد بیوگرافی برایمان بگویید؟

مینا احدی: ممنون از این فرصتی که در اختیار من میگذارید. بیوگرافی تصویری و یا فیلم  مستند و یا دوکومنتار که از زندگی من تهیه میشود، ایده فیلمساز آلمانی یولیان واینرت هست. ایشان فیلم نامه ای نوشت با عنوان ” مینا احدی” و در آن در مورد زندگی من از دوران کودکی تا دوره انقلاب و سپس فعالیتم در کردستان و در اروپا نکاتی را نوشت که در فستیوال فیلم برلین این فیلمنامه خوشبختانه جایزه حاضرین در این فستیوال را گرفت. یولیان واینرت از هفت ماه قبل گفته بود شروع فیلمبرداری از کنفرانس ١٧ نوامبر یعنی جشن دهمین سالگرد تاسیس نهاد اکس مسلم خواهد بود. یک تیم شش نفره فیلمبرداری در این چند روز همراه با من بودند و فیلمبرداری میکردند. در محل کنفرانس با من و میشاییل اشمیت سالمون مفصل مصاحبه کردند و سپس روز ١٨ نوامبر در خانه ما بودند و با من و محمد آسنگران مصاحبه کردند و در روز ٢٠ نوامبر در محل کار ما در کلن در مورد نهاد تازه تاسیس شده “کمک به پناهندگان از موضع سکولار” با من و رعنا احمد از عربستان سعودی و دو نفر از مسئولین این نهاد، اشتفان پاینتنر و دیتمار مصاحبه کردند. حاصل این کارها فیلمی مستند خواهد بود در مورد زندگی من و به نوعی بخشی از تاریخ ایران.

 

نسان نودینیان: در ١٧ نوامبر در شهر کلن آلمان مراسم بزرگی با شرکت ٢٥٠ نفر برگزار شد. احساسمینا احدی یکی از موسسین اصلی این سازمان را میخواهیم بدانیم. چند روز برای این مراسم کار کردید! مراسم با کدام معیار و استانداردها برگزار شد!

مینا احدی:  اولا، بسیار خوشحالم که برنامه خیلی خوب پیش رفت و مورد استقبال عمومی قرار گرفت. ما از حدود یکسال قبل در تدارک این برنامه بودیم. طبعا با کمک بنیاد جردانو برونو که از آغاز در این پروژه مهم با ما همراهی کرده و همواره در کنار ما بودند. میشاییل اشمیت سالمون فیلسوف و متفکر انسان دوست آلمانی و سخنگوی این بنیاد هست و ایده تشکیل نهاد اکس مسلم بین من و میشاییل در یک سفر مشترک،بعد از یک کنفرانس در ازنابروک، مطرح و سپس عملی شد. من در آن سفر به او گفتم که به همکاری دولت آلمان با سازمانهای اسلامی و تشکیل کنفرانس اسلام برای مثلا کمک به انتگراسیون و ادغام در جامعه آلمان بشدت معترض هستم و گفتم که رسانه ها به این اعتراض وقعی نمی نهند، او گفت بهتر است نهاد اکس مسلم را درست کنیم و خلاصه بعد از یک دوره بحث و گفتگو این نهاد تاسیس شد. برای گرامیداشت ده سال فعالیت این نهاد طبعا دوباره من و میشاییل همکاری از نزدیک کرده و این برنامه را سازمان دادیم. دعوت از سخنرانها، هنرمندان و تعیین محل کنفرانس و یا جشن و امنیت و همه و همه بارها مورد بررسی و کنکاش و ارزیابی قرار گرفت. ما از حامد عبدالصمد و ریچارد داوکینز و تعداد دیگری دعوت کرده بودیم که بدلیل همزمانی با برنامه ها و یا سخنرانهای دیگر نتوانستند بیایند. اما ریچارد داوکینز پیام داده بود، سخنرانان مهمی داشتیم . برای بخش هنری با شاهین نجفی هنرمند سرشناس ایرانی  و تیم او جلسه داشتیم و کارها را از چند ماه قبل سازمان دادیم.

 

نسان نودینیان: سازمانهایی که حمایت کردند و شخصیتهایی که شرکت داشتند؟

مینا احدی: سازمانهای آتیست و سکولار در آلمان از این برنامه دفاع کرده و در مراسم نمایندگان آنها حضور داشتند. در این برنامه از نمایندگان پارلمان آلمان و منتقیدن مذهب و اسلام و اومانیستهای آلمانی تعدادی حضور داشتند، همچنین مسئولین نهاد اکس مسلم در نروژ و یا مسئولین بلاگهای آتیست ها از بنگلادش، پاکستان، عراق، سوریه و اعضا و فعالین اکس مسلم از کشورهایی مثل عربستان سعودی، عراق و سوریه در سالن حضور داشتند. سخنرانان ما مریم نمازی مسئول نهاد اکس مسلم در انگلیس و چهره سرشناس منتقد اسلام سیاسی و مذهب، آرزو توکر از بنیانگزاران نهاد اکس مسلم در آلمان و نویسنده و منتقد اسلام از ترکیه، کامران غنایی وبلاگ نویس ایرانی، ندیر احمد وبلاگ نویس بنگلادشی، رعنا احمد فعال سرشناس مدافع حقوق زن از عربستان سعودی، اشتفان پاینتنر از آلمان و من و میشاییل اشمیت سالمون بودیم.

 

در این برنامه ما پیام نازنین برومند یکی از چهر ه های شاخص سازمان اکس مسلم در آلمان را پخش کردیم که بدلیل بیماری نتوانست در محل باشد. همچنین فیلمی از ده سال فعالیت اکس مسلم که ریکاردا هینز فیلمساز آلمانی تهیه کرده بوده پخش شد و فیلم پرتاب کردن حجابتوسط زنان در ایران که در آن مورد گفتیم که اولین حرکت ما در آلمان برای ممنوعیت حجاب کودکان در مدارس با عکس دختر جوانی بود که حجاب پرتاب میکرد . در برنامه ما آتوسا فرهمند دختر هنرمند ایرانی که از سال ٢٠١٤ ساکن سوئد هست، رقصید که بسیار مورد توجه قرار گرفت. آتوسا در یک مصاحبه با رسانه های سوئد در پاسخ به این پرسش که چرا ایران را ترک کرده است گفت: به دو دلیل؛ چون یک زنم، و چون رقص را دوست دارم. رقص آتوسا در حقیقت نمایش شکستن قلبها از طرف یک زن و در پایان رقص عریان، زنی بود که میگفت انسانم و همه قید و بندها را می شکنم. در آغاز برنامه ما آهنگ ” ممد نوبری” شاهین نجفی را پخش کردیم و با این آهنگ عملا برنامه شروع شد و در پایان شاهین نجفی برنامه اجرا کرد. و با اجرای زنده “ممد نوبری ” در حقیقت برنامه ما به پایان رسید.

 

نسان نودینیان: سه پانل در این مراسم برگزار شد. قبل از اینکه سئوالم را طرح کنم، علاقمندم بگویم برگزاری پانل جالب و جذاب بود. مجری یا گرداننده پانل، خود نیز پانل را اداره و سوالها را طرح میکرد. لطفا در مورد این سه پانل گردانندگان و موضوع ها پانل ها و اسامی  شرکت کنندگان بگویید.

مینا احدی : پانل اول در مورد پروسه تشکیل نهاد اکس مسلم بود. من و میشاییل اشمیت سالمون در موردچگونگی تشکیل آن صحبت کردیم و سپس مریم نمازی که در انگلیس این سازمان را ایجاد کرد در مورد فعالیتهای خود و نقد خود از جنبش اسلامی و دولتهای اروپایی و چپ سنتی پرو اسلامی حرف زد. پانل دوم در مورد وبلاگ نویسان در کشورهای اسلام زده بود که در مورد ترکیه و بنگلادش و ایران صحبت شد. پانل سوم در مورد تاسیس نهاد sekulare Flüchtlings hilfe  بود که با حضور رعنا احمد و اشتان پاینتنر و من بود که در مورد کمکهای ما به پناهندگان بی خدا و آتیست و مشکلات این پناهگدان حرف زدیم.

 

نسان نودینیان: شما در یکسال گذشته تشکل  säkulares flüchtlingshilfeیا تشکل حامی پناهندگان سکولار و یا بی خدا را تاسیس کرده اید. در این مراسم فعالین این تشکل هم حضور داشتند. در اینباره برای ما بگویید.

مینا احدی: طبعا من خودم سالها است که در کار دفاع از حقوق پناهندگان هستم و ما در نهاد اکس مسلم از سال ٢٠١٠ کمپینی داریم با عنوان “آزیک برای اکس مسلم ها” چرا که دست کشیدن از اسلام یک جرم جنایی در کشورهای اسلام زده است و آپوستازی( خروج از دین) با مرگ پاسخ میگیرد. پس باید کاری کرد که دولتهای اروپایی لامذهب بودن و اکس مسلم بودن را دلیل پذیرش پناهندگی دانسته و آنرا به رسمیت بشناسند. در آلمان اولین نفر که به دلیل بی دین بودن جواب گرفت سیامک زارع بود که عضو اکس مسلم هست. اما در دور جدید پناهندگی که با یک میلیون نفر پناهنده در آلمان روبروهستیم، پناهندگان بی خدا و اکس مسلم هم مشکلات زیادی داشتند. لذا، باید کمکان کاری کنیم که جواب مثبت بگیرند چون بی دین هستند. در این دوره ما رعنا احمد از عربستان را کمک کردیم که از هایم بیرون آمده و قبل از پاسخ پناهندگی در جای امنی باشد. چرا که تعدادی متعصب و یا اسلامی او را و زنان بی خدا و اکس مسلم  و یا مردان بقول آنها کافر را،  در هایم ها نیز راحت نمیگذاشتند. ما سعی کردیم که به این افراد کمک کنیم و در عین حال با نهادهای دولتی حرف بزنیم که از دست اندازی سازمانهای اسلامی به امر پناهندگی و یا پروسه رسیدگی به پناهندگی جلوگیری کنند و همانطور که گفتم پروسه رسیدگی به خواست پناهندگان باید سکولار باشد. ما در سطح سیاسی و همچنین عملی کمک میکنیم که پناهندگان در یک پروسه عادی و نرمال مشکلات خود را حل کرده و زندگی عادی در آلمان را شروع کنند.

 

ما همواره از حقوق و حق پناهندگان در سطح عمومی دفاع کرده و در کنار آنها هستیم. بویژه امروز که سازمانهای ضد خارجی علیه پناهندگان فضا سازی میکنند، دفاع از حقوق پناهندگان دو چندان مهمتر شده است.

 

نسان نودینان : ارزیابی شما را میخواهیم بدانیم. راضی هستید؟ نقشه کار و ادامه پروژه های آتی را چگونه مبینید؟

مینا احدی:طبعا ده سال کار در شرایطی که تهدید و همچنین فضا سازی برخی چپها و مالتی کالترالیستها در آلمان، کار ما را سخت تر میکند، امر ساده ای نبود و نیست. اما بنظر من ما توانستیم یک گفتمان دیگر در نقد اسلام و اسلام سیاسی و در دفاع از سکولاریسم و لائیسیته در آلمان و اروپا براه بیاندازیم که بسیار مهم است. میشاییل اشمیت سلامون گفت جنبش اکس مسلم مهمترین جنبش سیاسی در این دنیا است و من افتخار میکنم که در این حرکت سهیم  وشریک بودم. ما هم علیه جنبش اسلامی و مالتی کالترالیسم و پست مدرنیسم بودیم و هم در مقابل سازمانهای دست راستی و ضد خارجی که اسلام را فرهنگ آنها قلمداد میکنند و هر انسان فراری از سوریه و عراق و ایران را تروریست نامیده و خواهان به دریا ریختن خارجیها میشوند.

در این اوضاع کسانی که در کنار گود نشسته  و در نهایت با سکوت خودشان به بدتر شدن فضا کمک میکنند طبعا به من حمله میکنند که راسیسم را تقویت میکنم و یا به فرهنگ توده ها احترام نمیگذارم، اما نکته اصلی کار ما این بود و هست که از جهانشمولی حقوق انسانی دفاع میکنیم و حجاب و سنگسار را فرهنگ تلقی نمیکنیم. ما در کنار پیشروان اروپایی  برای کوتاه کردن دست مذهب؛ هم کلیسا و هم مسجد از زندگی مردم هستیم. ما تنها آلترناتیو انسانی در مقابل راستها و انسان ستیزان ضد خارجی هستیم.

 

اینرا هم بخوانید

باهم: کارزار علیه آپارتاید جنسیتی مصادره شدنی نیست – پیام‌ها و گزارش‌ها