گفتگوی پوتین با روحانی و اردوغان در باره سوریه

یورونیوز:نشست سو چی و تصمیم گیری در باره آینده سوریه

 چهارشنبه طی یک نشست مهم در سوچی روسیه روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران دیدار و گفتگو کردند. محور اصلی گفتگوهای پوتین، روحانی و اردوغان بحران سوریه بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طی سخنانی در این نشست ضمن تشکر از نقش فعال دو همتای ترک و ایرانی در حل بحران سوریه، گفت: «در سایه تلاش‌های ترکیه و ایران، داعش در سوریه شکست خورد».

ولادیمیر پوتین اظهار داشت: «بدون نقش فعال سران ترکیه و ایران، پایان روند نظامی در سوریه ممکن نبود. اکنون وارد مرحله جدیدی برای حل سیاسی بحران سوریه شده ایم. در سایه تلاش‌های ترکیه و ایران، از تجزیه سوریه جلوگیری شد. بدین ترتیب ممکن است این جنگ چندین ساله پایان یابد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم در این نشست گفت: «پیروزی علیه شورشیان اسلامگرا در عراق و سوریه بی شک مرهون رشادتها و فداکاری های مردم عراق و سوریه و داوطلبان، سربازان و جوانان دلیری است که دژهای اهریمنی تروریسم را در هم کوبیدند و شراره های آتش را خاموش کردند. آنها پیشگامان جامعه جهانی در ستیز با بربریت نفرت انگیزی هستند که به تهدید تمدن بشری برخاسته بود.»

وی گفت: «جای بسی خشنودی است که کمتر از یک سال پس از آغاز فرایند آستانه توسط سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه، تلاش های گسترده در زمینه رویارویی با تروریسم و افراط گرایی و فراهم سازی مقدمات حل سیاسی بحران سوریه به ثمر نشسته و چشم انداز نوینی برای پایان بحران سوریه گشوده شده است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین در این نشست اظهار داشت که برای مبارزه با تروریسم باید با فقر و تبعیض در منطقه خاورمیانه مبارزه کرد. وی همچنین تاکید کرد که مبارزه با گروههای افراطی در این منطقه پایان نیافته است. وی گفت: «مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشورخدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.»
وی همچنین درباره آینده سوریه گفت: «مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشورخدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.»

رئیس جمهوری ایران پس از پایان این نشست در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت: « جلسه بسیار بازی بود و سه کشور نظرات خود را به شکلی آشکار مطرح کردند. هدف جلسه تشکیل یک کنگره سوری- سوری است. سه کشور از تمامی کشورهای جهان برای همکاری به منظور حل بحران سوریه و بازسازی سوریه دعوت می کنند.»

همزمان با این نشست چهره‌های اصلی گروه‌های مخالف بشار اسد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی تشکیل جلسه دادند. در این نشست عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان و استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز شرکت کردند.

————–

العربیه:پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه 22 نوامبر در یک نشست خبری مشترک با حضور رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد که درباره گام‌های اولیه برای گفتگوی همه‌جانبه میان همه سوری‌ها توافق شد.

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست خبری که در شهر سوچی و پس از دیدار و گفتگوی روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد، گفت که ایران و ترکیه برگزاری نشست “ملت‌های سوریه” را تایید کرده و رهبری سوریه نیز به روند صلح و اصلاحات قانون اساسی و قانون انتخابات این کشور پای‌بند است.

او افزود: «انجام تغییرات اخیر در روند توافق سیاسی سوریه در چهارچوب توافق ژنو خواهد بود و ضروری است که به همه گروه‌های سوری انگیزه توافق بر اساس قطعنامه سازمان ملل داده شود.»

پوتین تاکید کرد که توافق مسالمت‌آمیز در سوریه نیازمند کوتاه آمدن همه طرف‌های درگیر و از جمله رژیم حاکم بر سوریه است.

او در ادامه گفت: «ما به مرحله جدیدی رسیده‌ایم که آغاز روند توافق سیاسی در سوریه را ممکن می‌کند.»

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، این کشور، ترکیه و ایران از فروپاشی سوریه جلوگیری کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در این نشست خبری از گفتگوی ملی بین سوری‌های استقبال کرد و گفت که از همه کشورهای دنیا می‌خواهد که شرایطی را فراهم کنند که پناهجویان سوریه به وطن خویش بازگشته و سوریه را از نو بسازند.»

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت که این نشست شاهد گام‌های مثبتی برای عبور از بحران سوریه بود و تاکید کرد که ایجاد مناطق کاهش درگیری در سوریه و فعال‌سازی روند سیاسی در ژنو براساس نتایج گفتگوهای آستانه نقش اساسی در این زمینه را داشته‌اند.

اردوغان همچنین بر تقویت و بهبود روند سیاسی در سوریه، از جمله اعطای فرصت مشارکت به گروه‌های جدید تاکید کرد.

روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران روز چهارشنبه 22 نوامبر در شهر سوچی روسیه، با توجه به آغاز پایان داعش، مجموعه‌ای از دیدارها با هدف توافق سیاسی در سوریه را برگزار کردند.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این نشست سه‌جانبه میان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه، در سرنوشت این کشور و منطقه نقش اساسی خواهد داشت.

اینرا هم بخوانید

لیست ١٠٠ وارد کننده که بیشترین ارز‌ دولتی را دریافت کرده اند. یک میلیارد دلار برای “مدیران خودرو”!

طبق آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، مجموع واردات کشور در سال ۱۴۰۲ برابر …