گلاسکو،چانه زنی‌ها بر سر قطعنامه ای برای “نجات زمین”

کنفرانس تغییرات اقلیمی حالا به روز پایانی خود میرسد و فشردگی مذاکرات و چانه زنی همه کشورهای جهان به اوج خود رسیده. برای همین امکان دارد تا فردا، شنبه، ‌هم ادامه یابد.

چانه زنی ها بر سر پیشنویس قطعنامه پایانی است. هر کلمه، جمله و هر بند پیشنویس برای خیلی از کشورها مساله ادامه رشد اقتصادی امنیت انرژیاست و برای بعضی کشورها مساله مرگ و زندگی.

هدف نگه داشتن میانگین گرمای کره زمین به زیر یک و نیم درجه سانتگیراد افزایش نسبت به دوران قبل از انقلاب صنعتی همچنان در این پیشنویس قید شده. این برای دانشمندان و دلواپسان یک نفس راحت است چون در غیر این صورت گرمای جهان به میزان خطرناکی و فاجعه باری میرسد هر چند دیگر وعده های داده شده در پیشنویس حتی اگر عملی شوند افزایش میانگین گرمای زمین به دو نیم درجه می رسد.

برای اولین بار در پیش‌نویس قطعنامه چنین کنفرانسی،‌ عبارت سوخت های فسیلی که عامل اصلی گرم تر شدن زمین هستند قید شده. این یک دستاورد است. ولی لابی کشورهای تولید کننده سوخت فسیلی باعث شده عبارتهای بکار رفته درباره لزوم حدف سوخت های فسیلی مخصوصا زغال سنگ و حذف یارانه های سوخت فسیلی تعدیل شود. در متن جدید گفته شده یارانه ناکارامد حدف شوند و زغال سنگی حدف شود که الایندگی های آن فیلتر نشده باشد.

خبر خوب برای کشورهای محروم و آسیب دیده این است که قرار شده میزان کمک های مالی به آنها افزایش داده شود هر چند همان مبلغ سالانه صد میلیارد دلار کمک هنوز محقق نشده. خبر بد برای این کشورها آنست که این کمک ها به عنوان خسارت تلقی نمیشود چون ممالک ثروتمند و صنعتی نگرانند رای انها مسئولیت حقوقی ایجاد کند.

هنوز معلوم نییست تکلیف آن بند قطعنامه که از کشورها میخواهد هر سال تعهدات خود را افزایش دهند چه میشود. بعضی کشورها که نمیخواهند تن به تعهدات بیشتر بدهند میکوشند هر پنج سال این اتفاق بیفتد نه هر یک سال.

در این قطعنامه در ابتدا کشورها ترغیب شده بودند که برای نجات زمین تعهدات گوناگونی بدهند. در متنی که از دیشب تغییر داده شد کلمه “ترغیب” به کلمه “درخواست” تغییر پیدا کرد. هنوز بین علمای کنفرانس تغییرات اقلیمی بر سر اینکه ترغیب کلمه قوی تری است یا درخواست، اختلاف نظر وجود دارد.بی بی سی

https://www.instagram.com/tv/CWLzFY7L0li/?utm_source=ig_embed

اینرا هم بخوانید

خزعبلات عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رژیم:”با زنان زیبایی که اهل فرزندآوری نیستند ازدواج نکنید”!

رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی گفته است:”با زنان زیبایی که اهل …