گورستان قتلهای ناموسی، موزه ای تراژیک

انترناسیونال 914
سیاوش مدرسی
“گردی سیوان” (تپه سیبها) گورستانی قدیمی و معروف در شهر سلیمانیه کردستان عراق است. اینجا و بر این تپه مشاهیر زیادی بخاک سپرده شده‌اند! اینجا گورستان مادرانی است که ناامید چشم انتظار بازگشت فرزندان پیشمرگشان در کوهها و زندان‌های رژیم بعث عراق هستند. بعدها قربانیان ترور و کشتار دولت خودمختار کردستان عراق نیز سهام دار عمده‌ای در این گورستان شدند. در این شهر بلا زده شاید تنها موزه معتبر تاریخ شهر سلیمانیه همین گورستان “تپه سیبها” (گردی سیوان) باشد، در گوشه متروکی ازاین گورستان با تلنبار گورهای زنان سلاخی شده روبرو میشویم زنانی که از همان لحظه تولد تا مرگی فجیع، داغ ننگ “ناموس” خانواده، همسر، قبیله، مسجد و ملا را بر پیشانی داشته‌اند. اینجا گور کودکان بیگناهی است که به خاطر سرپیچی مادران از احکام دین اسلام وعشیره و یا تجاوز مردان خدا و عشیره به زنان چشم برجهان گشوده و نفس نکشیده، کشتار شدند. این گورها، این شماره‌ها پرچم هویت عشیره ‌گرایی و مذهب و پرچم اقتدار خداوندان زر و زور و حاکمین سفاک سرمایه‌دار در کردستان عراق است.
“از بین سه هزار قبر، ۷۰ درصد گورها متعلق به زنانی ‌است که به بهانه‌های ناموسی توسط خانواده‌هایشان به قتل رسیده‌اند. بطوری که بعد از کشتن‌شان، نه تنها حاضر به تحویل جسد و خاکسپاری‌شان نشده‌اند بلکه هر نوع وابستگی به آنها را نیز انکار کرده‌اند. گرچه اسناد و مدارک این قربانیان در شهرداری موجود است اما گورها بدون هیچ نام و نشانی و تنها با یک شماره از هم جدا می شوند. سایرگورها متعلق به کودکانی است که در اثر تجاوز یا رابطه جنسی به اصطلاح نامشروع به دنیا آمده‌اند اما به دست خانواده زن کشته شده‌اند.”
این گوشه‌ای از گزارش یک وکیل بنام روژگار ابراهیم در شهر سلیمانیه است. اما این تنها گوشه‌ای از تصویر دهشتناک سنت کنیز‌دار و زن ستیزی در سنت عشیره‌ای و ناسیونالیسم کرد است. به این ارقام، اعداد وآمار، آمار و اعداد و ارقام سرسام آور خودکشی‌ زنان، قطع عضو و ضرب و شتم را اضافه کنید تا سیمای کریه و ارتجاعی و علنی قوانین حاکم بر جامعه کردستان در عراق را ببینیم!
کردستان عراق جامعه‌ای آزاد نیست!
حکومت ناسیونالیستی، عشیره‌ای و مذهبی در کردستان عراق نماینده زنان و حقوق برابر نیست!
آزادی و برابری بر ویرانه‌های این نوع نظامات معنی و مفهوم می یابد.

اینرا هم بخوانید

“فرقه_ پهلویهه” و انقلاب “زن، زندگی، آزادی”

حکومت سیاه اسلامی در چنبره انقلابی عمیق و اجتماعی دست‌ و پا میزند و با …