گوشه هایی از پرونده محسنی اژه ای رئیس جدید قوه قضاییه جمهوری اسلامی

«میزان»، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه  به نقل از صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه ۱۴ مهر ١٣٩٣ شرح وظایف و اختیارات اژه ای معاون اول قوه قضاییه را به وی ابلاغ کرد. بر اساس این حکم  “اتخاذ تصمیم در خصوص اجرای احکام سلب حیات در پرونده های مواد مخدر” به وی واگذار شده بود.

بر اساس گزارشات سازمانهای حقوق بشر و برخی نهادهای حکومتی، در دوره ای که اژه ای مسئول اجرای” احکام سلب حیات” بود، ۶۳۸ نفر در سال ۲۰۱۵ ، ۲۹۶ نفر در سال ۲۰۱۶ و ۲۳۱ نفر در سال ۲۰۱۷ با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شدند.

اژه ای بعد از رئیسی در دو دهه گذشته یکی از مهمترین عناصر کلیدی خامنه ای در قوه قضائیه بوده است. وی مسئول مستقیم صدور احکام اعدام صدها نفر در دهه ٩٠ شمسی است. وی دستور شکنجه و اعتراف گیری از زندانیان بویژه در جریان اعتراضات ١٣٨٨ را به پیش برده است. از وی به عنوان یکی از متمهان قتل های زنجیره ای از جمله دست داشتن در قتل پیروز دوانی اسم برده میشود.

محسنی اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت  قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود . اقدامات اژه‌ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال ۶۴ به عنوان نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود.

وی از سال ۶۴ تا ۶۷ نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود. در سال ۶۷ هزاران زندانی سیاسی مخفیانه اعدام شدند و اژه ای دراین دوره در سمت دادستان کل کشور مسئولیت داشته است.

 اتحادیه اروپا طی بیانیه ای در سال ۱۳۹۰ وی را تحیریم و در لیست ناقضان حقوق بشر قرارداد. همچنین به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته‌ از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا در زمان تصدی اژه ای در وزارت اطلاعات، پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، مأموران اطلاعاتی تحت امر او مسئول بازداشت، شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری از صدها فعال، روزنامه‌نگار، فعالین سیاسی و غیره بوده است.

اژه ای همچنین در جریان ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین در فروردین ۱۳۹۳ سخنگوی دستگاه قضایی بود و علاوه بر تکذیب وقایع رخ داده در زندان اوین و حمایت از مأموران زندان، زندانیان و خانواده‌ها را تهدید کرد که به دلیل اطلاع‌رسانی دربارهٔ این رخداد برای آن‌ها پرونده سازی خواهد شد و مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. اجرای حکم محکومین به اعدام نیز توسط او بلامانع اعلام شد.

سمتهای اژه ای:

•  مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴

•  نمایندهٔ قوهٔ قضاییه در وزارت اطلاعات از نیمهٔ دوم سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷

•  وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا برکناری در ۳ مرداد ۱۳۸۸

•  دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳

•  رئیس قوه قضائیه از تیر ۱۴۰۰

محمد شکوهی

١٢تیر ١٤٠٠، سوم جولای ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …