یک دوز واکسن استرازنکا ۹۵ درصدمرگ را کاهش می‌دهد


یک مطالعه در ایتالیا نشان می‌دهد که یک دُز واکسن کرونای آکسفورد – استرازنکا،‌ تا ۹۵ درصد از مرگ در اثر بیماری کووید۱۹ جلوگیری می‌کند.

دانشگاه فرارا با همکاری مسئولان بهداری استان پسکارا،‌ با بررسی داده‎‌های مربوط به واکسیناسیون ۳۷ هزار زن و مرد در این استان،‌ به این نتیجه رسیده‌ که واکسن کرونا،‌ تا ۹۵ درصد از مرگ در اثر کووید۱۹ و تا ۹۹ درصد از بستری شدن جلوگیری می‌کند.

استان پسکارا از واکسن‌های فایزر،‌ مادرنا و استرازنکا استفاده می‌کند.

این ۳۷ هزار نفر، در فاصله ۲ ژانویه تا ۲۴ آوریل واکسینه شده‌اند. در این فاصله فایز و مادرنا،‌ ۲ دز و استرانزنکا یک دز واکسن تزریق کرده‌اند. دز دوم استرازنکا بعد از ۱۲ هفته تزریق می‌شود.

نتیجه این پژوهش در حالی منتشر می‌شود که نگرانی‌هایی درباره عوارض جانبی واکسن استرازنکا،‌ به ویژه احتمال لختگی خون به‌جود آمده است.

به گزارش روزنامه لا رپوبلیکا،‌ پروفسور لمبرتو مانزولی،‌ استاد اپیدمی‌شناسی دانشگاه فرارا،‌ می‌گوید: واکسن استرازنکا فقط با تزریق یک دز هم تاثیر خود را نشان داده است.

این استاد دانشگاه گفت واکسن‌های فایزر و مادرنا هم تاثیر بالایی در جلوگیری از ابتلا به کرونا و مرگ در اثر کووید۱۹ داشته‌اند.

او گفت: “درباره موثر بودن واکسن (کرونا)‌ هیچ شکی وجود ندارد”.

به نوشته رسانه‌های محلی،‌ داده‌ها نشان می‌دهد که در میان ۳۷ هزار دریافت‌کننده واکسن کرونا در استان پساکارای ایتالیا،‌ فقط یک مورد مرگ گزارش شده،‌ که او هم یک زن ۹۶ ساله و دارای بیماری زمینه‌ای بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایتالیا تا روز شنبه ۱۵ مه، ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر‌ را به طور کامل واکسینه کرده و ۱۰ میلیون نفر در این کشور هم دز اول را دریافت کرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …