یک سال کار برای خرید ۲.۵ متر خانه

 

یک سال کار برای خرید ۲.۵ متر خانه!

ایلناحقوق یک کارگر حداقلی‌بگیر با احتساب پایه سنواتی، حق مسکن و بن کارگری حدود دو میلیون تومان است. کل دریافتی چنین فردی در سال ۲۴ میلیون تومان می‌شود. با ۲۴ میلیون تومان به سختی می‌توان در تهران ۲.۵ متر خانه خرید، چراکه به استناد اطلاعات مرکز آمار میانگین قیمت هر متر خانه در سال ۹۷ در تهران حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است.

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مربع زمین و ملک کلنگی با عبور از مرز ۹ میلیون تومان به ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. این میزان در مقایسه با میانگین قیمت زمین در سال ۹۶ معادل۸۱ درصد افزایش داشته است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که معاملات مسکن کاهش یابند، چراکه اقشار پایین و متوسط جامعه پولی برای خرید مسکن ندارند.

آیا نهاد‌های حمایتی و قانون‌گذاران فکری به حال مسکن طبقات پایین جامعه کرده‌اند؟ بررسی قوانین مرتبط با تسهیلات کارگران نشان می‌دهد که مسکن همواره مورد توجه قانون‌گذاران بوده، هرچند قوانین حمایتی مربوط به این بخش یا نادیده گرفته شده یا اجرای آن به قدری ناقص بوده که کاملا بی‌اثر شده است.

کاهش تسهیلات رفاهی کارگران

یک مقایسه بر اساس اطلاعاتی که سازمان تامین اجتماعی منتشر کرده، نشان می‌دهد که تسهیلات رفاهی کارگران در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ ، ۷۳.۸ کاهش یافته است. یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۷۳ کارگر در سال ۹۶ تسهیلات رفاهی دریافت کردند که این رقم سال گذشته به ۳۰۸ هزار و ۷۰۲ کارگر رسید.

چند بند از فصل هشتم قانون کار به خدمات رفاهی کارگران اختصاص یافته است. بر اساس ماده ۱۴۹ قانون کار، کارفرمایان موظف شده‌اند با به‌کارگیری ساز‌و‌کار تعاونی‌های مسکن زمینه تامین مسکن کارگران را فراهم کنند. در این ماده قید شده که همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه یا محل مناسب دیگر هستند.

تنها در این مورد نیست که مسکن کارگری مورد توجه قرار گرفته، بلکه حق مسکن در حقوق افراد نیز لحاظ شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نادیده گرفتن، گزینشی کردن یا اجرای نادرست بند مربوط به تعاونی‌های مسکن، امید کارگران به این بند قانونی را برای صاحب خانه شدن کاملا ناامید کرده است. علاوه بر این، میزان ناچیز حق مسکن عملا باعث می‌شود کارگران میزان بالایی از حقوق خود را به مسکن اختصاص دهند. یک حداقل‌بگیر برای اجاره یک خانه با حداقل امکانات در تهران آن هم در مناطق پایین شهر باید علاوه بر پرداخت کل حقوقش، پول دیگری هم دست و پا کند تا صاحب خانه راضی باشد. چنین وضعیتی یا منجر به رفتن کارگران به حاشیه شهر‌ها می‌شود یا آنها مجبورند دو شیفت و گاه بیشتر کار کنند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد.

حق مسکن یا هزینه یک شب اقامت در مسافرخانه؟

کسانی که سر و کارشان به هتل و مسافرخانه افتاده می‌دانند به سختی می‌توان اتاقی را برای یک شب با قیمت پایین‌تر از ۱۰۰ هزار تومان پیدا کرد. حق مسکن کارگران در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار تومان در ماه تعیین شد و شگفت اینکه این میزان نسبت به گذشته افزایش ۶۰ هزار تومانی داشت. ۲۷ فروردین حاتم شاکری (معاون وزیر کار) از تصویب حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی کارگران در نشست کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. افزایش بیش از صد در صدی این رقم که پیش از آن ۴۰ هزار تومان بود، اما مشکلی از کارگران حل نمی‌کند. ناصر چمنی (نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران) عنوان کرده است: «کمک هزینه ۱۰۰ هزار تومانی مسکن سودی برای کارگران ندارد و امروز حتی کفاف اجاره یک اتاق در حاشیه شهر را نمی‌دهد.»

اینرا هم بخوانید

موج دستگیری در کردستان هم‌زمان با سالگرد اعدام فرزاد کمانگر و دیگر زندانیان

هم‌زمان با چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان، …