۱۵ کشته و دهها زخمی در تیر اندازی در یک دانشکده پراگ در جمهوری چک

نپلیس جمهوری چک روز پنجشنبه ۳۰ آذر از تیراندازی در دانشکده فلسفه دانشگاه چارلز در مرکز شهر پراگ خبر داد که در جریان آن دستکم ۱۵ نفر از جمله خود مهاجم کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های چک، نیروهای پلیس در محل این دانشکده در میدان یان پالاخ حضور دارند و کل محل مسدود شده است.

دانشکده فلسفه و آکادمی هنر، معماری و طراحی در این محل واقع شده‌اند.

مارتین ووندراسک، رئیس پلیس جمهوری چک، گفته که «بیش از ۱۵ نفر در این واقعه جان خود را از دست داده‌ و دستکم ۲۴ نفر زخمی شده‌اند».

پلیس جمهوری چک تایید کرده که مهاجم، دانشجوی ۲۴ ساله رشته تاریخ بوده و مشکلات روانی داشته است. به گفته پلیس، تیرانداز که دیوید کازاک معرفی شده است، از اتفاقات مشابه در خارج از کشور الهام گرفته بود.

ویت راکوشان، وزیر کشور جمهوری چک، اعلام کرده که اقدام مهاجم هیچ ارتباطی به تروریسم بین‌المللی ندارد.

پلیس جمهوری چک می‌گوید که جنازه پدر مهاجم پیش از اقدام به تیراندازی پسرش پیدا شده بود.

پلیس همچنین خبر داده که عامل تیراندازی کشته شده است. شهردار پراگ گفته که مهاجم در جریان سقوط از ساختمان کشته شده است ولی شاهدان عینی می‌گویند که او ابتدا هدف تیراندازی قرار گرفت.

پاول ندوما، مدیر گالری رودولفینیوم که در محل تیراندازی واقع شده است، به تلویزیون دولتی چک گفت او از پنجره مردی را دید که در حال تیراندازی به سمت اطراف پل مانس بر روی رودخانه ولتاوا بود.

دانشجویانی که در اتاق‌های دانشکده پناه گرفته بودند، به رسانه‌ها گفته‌اند یکی از دختران دانشجو در حین فرار از بالکن سقوط کرد.

در ای‌میلی که به کارکنان دانشکده هنر دانشگاه چارلز ارسال شده و خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده است، گفته شده بود که تیرانداز در یکی از ساختمان‌های آن است و از کارکنان خواسته بود که «از جای خود تکان نخورید».

در این ای‌میل گفته شده بود: «جایی نروید، اگر در اتاق‌ها هستید، در را قفل کرده و پشت آن را میز و صندلی بگذارید. چراغ‌ها را هم خاموش کنید».

ویت راکوشان، وزیر کشور جمهوری چک، گفته است که مهاجم دیگری در صحنه حضور ندارد و خطر بیشتری نیز به چشم نمی‌خورد، اما از مردم خواست از محل دور باشند و با پلیس همکاری کنند.

خدمات اضطراری پراگ در پیامی در شبکه ایکس گفته که تعداد زیادی آمبولانس به محل اعزام شده‌اند و زخمی‌ها شامل افرادی با جراحات خفیف تا خیلی شدید هستند.

پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، در پیامی گفته که سفرش به شرق کشور را لغو کرده و در راه پراگ است.

پتر پاول، رئیس‌جمهور چک، روز پنجشنبه گفته از این حادثه شوکه شده است.

او در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «من از این واقعه شوکه شده‌ام… همدردی عمیق خود را با خانواده‌ها و بستگان قربانیان این تیراندازی اعلام می‌کنم».

جرایم مسلحانه در جمهوری چک امری نسبتا نادر است. در دسامبر سال ۲۰۱۹، یک مرد ۴۲ ساله با تیراندازی در اتاق انتظار بیمارستانی در شرق کشور شش نفر را کشت. او سپس در حین فرار، به‌دست پلیس کشته شد.

در سال ۲۰۱۵ نیز یک مرد با تیراندازی در رستورانی در شهر اورسکی برود، هشت نفر را کشت و سپس خودکشی کرد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …