۱۷ اسفند: تجمعات سراسری و بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی, در تهران نیروهای امنیتی به صف اعتراض تجمع کنندگان حمله کردند

امروز ۱۷ اسفند روزی است که بازنشستگان فراخوان به تجمع برای اعتراض به حقوقهای زیر خط فقر داده بودند. تجمعات بزرگی در شهرهای مختلف از جمله رشت، اصفهان، یزد، کرمانشاه، تبریز، شاهرود، اهواز، کرمانشاه، کرج، قزوین، خرم آباد، اراک، اردبیل، تبریز، ساری، مشهد، سنندج، شوش، ایلام، یزد، اصفهان، و شوشتر برگزار گردید. یک صحنه زیبا از اعتراضات بازنشستگان در این روز راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در برابر اداره ی کل تأمین اجتماعی در شهر اهوز بود.

در تهران تجمع کنندگان با خیل وسیعی از نیروهای انتظامی که در برابر وزارت کار و مسیرهای تجمع کنندگان مستقر شده بودند، مواجه شدند و امکان تجمع در برابر وزارت کار را نیافتند. اما در خیابانهای مجاور شروع به شعار دادن کردند.

در تهران همچنین گروههایی از کارگران و معلمان نیز در اعتراض به گستاخی کمیته مزد و اعلام رقم شش میلیون و نیمی برای سبد هزینه که نصف رقم اعلام شده خودشان در قبل است و در واقع زمینه سازی ای برای تعیین حداقل دستمزد بازهم چندین بار زیر خط فقر برای سال آتی و تعرض بیشتر به معیشت کارگران و کل جامعه است، طی پیامی با فراخوان بازنشستگان اعلام همبستگی کرده بودند و از جمله کارگران غیر رسمی نفت نیز حمایت خود را از این اعتراض و خواست افزایش حقوقها به بالای ١٢ میلیون اعلام پشتیبانی کرده بودند.

از صبح زود این روز در تهران نیروهای امنیتی مسیرهای تجمع و محل وزارت کار را قرق کرده بودند و شمار زیادی از نیروهای انتظامی بسیج شده بودند. بازنشستگان و کارگران معترضی که برای شرکت در این تجمع از مسیرهای مختلف به سمت وزارت کار در حرکت بودند با روبرو شدن با نیروهای انتظامی امکان گردآمدن در برابر وزارت کار را نیافتند اما در نبش خیابانهای مجاور وزارت کار ایستادند و شروع به شعار دادن کردند. نیروهای انتظامی حکومت به تجمع کنندگان حمله کردند و آنها را متفرق نمودند و شماری از تجمع کنندگان را دستگیر کردند. اسماعیل گرامی یکی از بازنشستگان، اسعد مفتاحی کارگر اسنپ‌فود و کامیار فکور از جمله دستگیر شدگان این روز هستند. اما شمار دقیق دستگیر شدگان هنوز روشن نیست.

گفتنی است که بازنشستگان تامین اجتماعی در روز قبل نیز برای پیگیری مطالباتشان مقابل مجلس اسلامی تجمع داشتند.

علاوه بر تهران در شهرهای مختلف بازنشستگان در شمار زیادی در تجمعات شرکت داشتند و همچون همیشه شعار دادند و سخنرانی کردند و بر افزایش حقوقها به بالای خط فقر ۱۲ میلیونی تاکید کردند. شعارهای اعتراضی بازنشستگان در تجمعات اعتراضی این روز عبارت بودند از:”بازنشسته بیدار است از تبعیض بیزار است”، “حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی”، “کشور ما رو گنجه، بازنشسته در رنجه”، “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم”، “منزلت، معیشت، حق مسلم ماست”، ” فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون”، “دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست”، و…

با پیوستن بخش های دیگر کارگری به فراخوان تجمع بازنشستگان در مقابل وزارت کار، اتحادی سراسری و متحد بر سر خواست افزایش دستمزدها به بالای رقم ١٢ میلیون شکل گرفته است و این بیش از هر چیز حکومت را به وحشت انداخته است. دامنه این جنبش به مراکز کارگری نیز کشیده شده و علاوه بر بیانیه های اعتراضی دهها تشکل و گروه کارگری بر سر این خواست، کارگران فولاد اهواز و هزاران کارگر غیر رسمی نفت نیز بر آن تاکید کرده اند و این جنبش ٩٩ درصدی های جامعه علیه فقر و فلاکت و علیه دزدی ها و اختلاسها و حقوقهای نجومی است. حمله رژیم به تجمع مقابل وزارت کار در هراس ازبه میدان آمدن متحدانه این صف اعتراض کارگری است.

بازنشستگان علاوه بر خواست افزایش دستمزد پرچمدار خواست درمان رایگان برای همه و پایان دادن به پرونده های امنیتی معترضین هستند و در مقابل دزدی ها و اختلاس ها ایستاده اند. بازنشستگان با تجمعات متوالی خود و با ایستادگی خود در تجمع اعتراض امروز در مقابل وزارت کار عزم جزم خود را برای پیگیری خواستهایشان اعلام کردند. بازنشستگان با شعارهایی چون فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون، تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم پیگر مطالباتشان هستند.

حزب کمونیست کارگری با تمام قوا از خواست کارگران مبنی بر افزایش حقوقها به بالای دوازده میلیون و از مطالبات و مبارازت بازنشستگان حمایت و پشتیبانی میکند. حزب حمله به صف تجمع کنندگان در مقابل وزارت کار را شدیدا محکوم کرده و بر آزدی فوری بازداشت شدگان امروز تاکید دارد. این تهاجم باید از جانب همه کارگران و تشکلهای کارگری محکوم شود. باید بر حق تجمع و اعتراض همه مردم پافشاری کنیم. خواستهای بازنشستگان باید پاسخ بگیرد.

جمهوری اسلامی با اختلاسها و دزدی ها زندگی کارگران و کل جامعه را به تباهی کشانده است. از جمله صندوقهای بازنشستگی را با اختلاسها خالی کرده است و میلیونها بازنشسته را به زندگی زیر خط فقر محکوم کرده است و وقتی کارگران اعتراض میکنند پاسخ آنها را با حمله و دستگیری میدهد. صدای اعتراض کارگران و بازنشستگان معترض را باید وسیعا در سراسر ایران و در سطح جهان بازتاب داد و از خواستهای آنها حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

١٧ اسفند۱۳۹۹، ٧ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …