۶۳ کشته و ۱۵۰ زخمی در انفجار بمب در کابل

رادیو فردا:در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر کابل، پایتخت افغانستان، که روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، رخ داد، بیش از ۶۰ کشته و حدود ۱۵۰ نفر مجروح شدند.

گروه شبه‌نظامی طالبان افغانستان مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

انفجار بمب در روز شنبه، هفتم بهمن، که به گزارش خبرگزاری رویترز در یک دستگاه آمبولانس جاسازی شده بود در نقطه‌ای از پایتخت افغانستان رخ داد که بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی و همچنین دفتر اتحادیه اروپا واقعند.

گروه طالبان در حالی مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است که هفته پیش نیز با حمله به یک هتل بین‌المللی در همین شهر بیش از ۲۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در روز شنبه این انفجار را «یکی از بزرگ‌ترین» حملات شبه‌نظامیان پس از انفجار یک کامیون در تابستان سال گذشته نامیده است.

شدت انفجار روز شنبه به اندازه‌ای بود که به گزارش این خبرگزاری چند ساختمان غیرمرتفع نیز تخریب شد.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در این باره به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد، گفت که راننده آمبولانس در پی شناسایی شدن توسط پلیس در یک ایست بازرسی خودرو را منفجر کرده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید که انفجار روز شنبه در حالی رخ داده است که صبح همین امروز خارجی‌های مقیم کابل پیامی امنیتی دریافت کرده‌اند که در آن هشدار داده شده بود که گروه داعش در حال برنامه‌ریزی برای «انجام حملاتی شدید» است.

افغانستان و به‌ویژه شهر کابل در یک سال گذشته کمتر هفته‌ای را بدون حمله‌ای انتحاری گذرانده است.

هفته گذشته در حمله مسلحانه به هتل اینترکنتیننتال کابل بیش از ۲۰ نفر از جمله ۱۵ تبعه خارجی کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. مسئولیت حمله به هتل اینترکنتیننتال را نیز طالبان بر عهده گرفت .

در نیمه دی‌ماه گذشته نیز در شهر کابل یک بمب‌گذار انتحاری در حالی خود را منفجر کردکه نیروهای امنیتی مشغول اجرای عملیات برای دستگیری افراد مظنون در توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی بودند.

گروه حکومت اسلامی یا داعش که مسئولیت شماری از انفجارها در افغانستان در دو سال گذشته را به عهده گرفته، در بیانیه‌ای در وب‌سایت «اعماق» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

هفته اول دی‌ماه نیز رسانه‌های افغانستان اعلام کردند در پی چند حمله انتحاری به یک مرکز فرهنگی و خبرگزاری صدای افغان (آوا) در غرب کابل دست‌کم ۴۰ تن کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. مسئولیت این اقدام را نیز گروه داعش بر عهده گرفت.

اینرا هم بخوانید

عراق؛ ۱۵ سال زندان برای همجنسگرایان

پارلمان عراق روز شنبه قانونی را تصویب کرد که براساس آن همجنسگرایی مجازاتی تا ۱۵ …