آمریکا سازمان‌های فضایی ایران را تحریم کرد

وزارت دارایی آمریکا در تازه‌ترین تحریم خود علیه برنامه هسته‌ای ایران سه سازمان و پژوهشگاه فضایی این کشور را تحریم کرده است. آمریکا می‌گوید این سازمان تحت پوشش تحقیقات فضایی به دنبال پیش‌برد برنامه‌های تهران برای ساخت موشک‌های بالستیک است. اتهامی که ایران آن را بارها رد کرده است.

وزارت دارایی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد علاوه بر سازمان فضایی ایران دو موسسه دیگر یعنی پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشگاه هوا و فضا ایران را هم تحریم کرده است.

پژوهشگاه هوا و فضای ایران بخشی از وزارت علوم و تحقیقات این کشور است در حالی که دو موسسه دیگر تحریم شده یعنی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران هر دو زیر مجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری هستند.

در اطلاعیه‌ای که دولت آمریکا امروز در همین رابطه منتشر کرده آمده: “ایران از سازمان‌های فضایی خود برای پیشبرد برنامه‌هایی به کار گرفته که ناقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.”

“فناوری‌های رانش‌گرهای فضایی (اس‌ال‌وی)، نظیر آنچه ایران در حال ساخت آنها در قالب برنامه فضایی خود است، تقریبا یکسان و عینا دانش ساخت موشک‌های قاره پیماست. برنامه غیرنظامی فضایی ایران و پرتاب‌های مرتبط به آن به این کشور اجازه می‌دهد تجربه‌های لازم در زمینه‌های مختلف برای ساخت یک موشک بالستیک را به دست آورد؛ که این شامل چگونگی ساخت سکوی پرتاب، روشن کردن موشک و موتورهای حمل آن در مراحل بالا و همچنین کنترل موشک در مراحل مختلف پرواز آن می‌شود.”

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم در همین رابطه امروز گفته این تصمیم همچنین به تلاش ناکام ایران برای پرتاب یک ماهواره بر در روز ۲۹ اوت، هفته گذشته مرتبط بوده است.

دولت آمریکا نتیجه گیری کرده که استفاده ایران از برنامه غیرنظامی فضایی برای پیشبرد دانش ساخت موشک‌های بالستیک “گواه دیگری” بر تصمیم درست کاخ سفید برای ترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام میان ایران و شش قدرت جهانی بوده است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

پوشش زنده تجمعات اعتراضی خارج از ایران.روز شنبه گروه‌هایی از ایرانیان در چند شهر اروپا …