اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۲ مرداد ۹۹ / ۱۲ اوت ۲۰۲۰
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

حمله به سهیلا حجاب در زندان
صبح جمعه ۱۶ مرداد، یک زندانی متهم به جرایم مواد مخدری با یک لیوان شیشه‌ای شکسته به سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان قرچک حمله کرده و با وارد کردن چند ضربه به شکم، او را مجروح کرده است. به دلیل خونریزی شدید، سهیلا حجاب از بند قرنطینه به بهداری زندان و از آنجا به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شده است.
سهیلا حجاب اولین زندانی سیاسی نیست که توسط دیگر زندانیان مورد تعرض و ضرب و شتم قرار می گیرد جمهوری اسلامی عامدانه زندانیان سیاسی و فعالین را در بندهای زندانیانی با جرائم عادی قرار می‌دهد تا توسط آنها مورد تعرض قرار گیرد و باعث بیشتر شدن فشارهای روانی و سرکوب بیشتر این فعالین شود. خواست فوری ما برداشته شدن هرگونه فشار روانی و جسمی از فعالین و زندانیان سیاسی و تامین امنیت جانی آنها و همچنین آزادی فوری وبی قید وشرط تمام فعالین در بند است.

تعیین زمان جلسه واخواهی فرنگیس مظلوم مادر دادخواه سهیل عربی زندانی سیاسی و آتئیست
جلسه واخواهی فرنگیس مظلوم، فعال حق طلب و مادر زندانی سیاسی، سهیل عربی در تاریخ ۴ شهریور در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. فرنگیس مظلوم پیشتر به صورت غیابی توسط همین شعبه به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
بر اساس ابلاغیه‌ای که طی روزهای گذشته صادر و در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۹ به صورت الکترونیک به وکیل مدافع وی ابلاغ شده است، فرنگیس مظلوم باید در تاریخ ۴ شهریورماه ۱۳۹۹ در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم حاضر شود.
فرنگیس مظلوم پیشتر توسط این شعبه به صورت غیابی محاکمه و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط گیری با سازمان مجاهدین خلق” به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام” به ۱ سال، مجموعا ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابل اجرا بود. فرنگیس مظلوم در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸ در منزل خواهر خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. وی مدتی بعد توسط شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اوین مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. سهیل عربی، آتئیست، زندانی سیاسی و فرزند فرنگیس مظلوم دوران محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند.
سناریو سازی و اتهام زنی همواره یک از روشهای سرکوب جمهوری اسلامی بوده. با توجه به جلو آمدن خانواده ها، بویژه مادران برای بالا بردن صدای فرزندان حق خواه خود، و دادخواهی علیه حکومتی که مدام در تلاش است نسل جوان را سرکوب کند، جمهوری اسلامی نگران پیشروی مبارزات است و با فشار آوردن روی خانواده ها از جمله احکام حبس تلاش میکند رابطه خانواده های زندانیان سیاسی را با جامعه قطع و این بعد از مبارزه را متوقف کند. اما آنچه مشهود است، سرکوبها توان مقابله با جنبش آزادیخواهی، حق خواهی و در یک کلام جنبش سرنگونی را ندارد. از صفحه سازمان جوانان کمونیست

محکومیت شهین خاکپور, فعال سیاسی به ۱۸ سال حبس
روز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹, شعبه ۱دادگاه انقلاب کرمان به ریاست قاضی احمد قربانی, با صدور دادنامه ای شهین افسانه خاکپور, فعال مدنی ساکن این شهرستان را در مجموع به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد.
طی روزهای گذشته, شهین افسانه خاکپور, فعال مدنی ساکن کرمان با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروههای مخالف نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام بنفع گروههای معاند نظام, توهین به روح الله خمینی و توهین به رهبری توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست قاضی احمد قربانی در مجموع به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. به فرض تائید این حکم در دادگاه تجدیدنظر و اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی اجرای ۱۰ سال حبس تعزیری برای این فعال سیاسی اجرائی خواهد شد.

سلام انقلابزنانه از خودکشی پریسااسکندرلو خیلی دلم پر هست. گفتم شده یک قدم هم بردارم باز کمی از غم دلم کم میشه. روز سه شنبه ۷ مرداد، دختری در قزوین از یکی پل های عابر پیاده خودشو پرت کرد پایین. بله خودکشی. من از اقوام نزدیک اون دختر هستم. پریسا متولد سال 78 شمسی و ورودی 96 دانشگاه عمران بویین زهرا بود. مساله این دختر بیست ساله مردسالاری کثیف بود. از پانزده سالگی عقد پسر عمه شد و چهار سال نامزد بودن تو این چهار سال کلی تلاش کرد تا بگه من نمیخوام با این مرد ازدواج کنم. ولی پدر و مادرش به اسم آبرو نذاشتن. البته نامزدش کوتاه اومده بود و راضي به طلاق شده بود. ولی پدر مادر دختر نذاشتن و دست اخر دختر جوان هفته پیش به شکل وحشتناکی خودکشی کرد. ترم شش رشته عمران بود و دختری زیبا و امروزی که با افکار پوسیده خانواده نتونست کنار بیاد. از هفته پیش فقط به جوونی یک دختر که پر پر شد فکر میکنم. شما درباره این مسایل زیاد صحبت کردین، ولی کاش مخاطب های بالای چهل سالتون بالا بره. چون اونها قشر پدر مادرهای این جامعه هستن. انقلاب زنانه ضمن تاسف از این اتفاق دلخراش، اعلام میدارد که #کودکهمسری و #ازدواج_اجباری جنایت علیه بشریت و بطور ویژه جنایت سازماندهی حکومتی علیه زنان و کودکان در ایران است.
انقلاب زنانه رو به همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب بویژه رو به فعالین حقوق زنان و حقوق کودک فراخوان میدهد که رو به مبارزه جمعی علیه این تراژدی های اجتماعی بیاورند، تشکل یابی، ایجاد شوراهای محلی و شهری برای مقابله با خشونت و جنایت علیه زنان و کودکان لازم است در تک تک محله و شهرها ایجاد شود.
همچنین از تشکل های موجود میخواهیم با فعالیتهای میدانی بیشتر و صدور بیانیه های مشترک فعالانه تر به این معضلات اعتراض کنند و دولت و سازمانهای مربوط را تحت فشار بگذارند.
باید با نیروی جمعی با قوانین و فرهنگ مردسالار و مذهبی و مقابله کنیم و نیروی خشم زنان از شرایط موجود را به نیروی مبارزه علیه وضع موجود بطور ویژه علیه جمهوری اسلامی و قوانین آن تبدیل کنیم. جمهوری اسلامی بعنوان مسبب این وضعیت و بعنوان حکومتی که زنان و کودکان تحت قوانین آن هیچ پناهی ندارند، نباید از حمله نقد و اعتراض ما یک لحظه در امان باشد.

صدیقه وسمقی :به دادگاه نمی‌روم؛ هر چه بادا باد
مرداد ماه ۹۹، من و برخی از دوستانی که بیانیه ی اعتراض به کشتار آبان ماه ۹۸ را امضا کرده بودیم، برای سومین بار به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب احضار شدیم. جلسه ی اول ۴ تیر، جلسه ی دوم ۲۴ تیر و جلسه ی سوم ۱۴ مرداد بود که در این روز ختم رسیدگی اعلام گردید و اکنون باید منتظر صدور رای بود.
من در هیچیک از جلسات شرکت نکردم که دلایل آن را در لایحه ی زیر بیان نموده ام. وکیل اینجانب جناب آقای سید محمود علیزاده طباطبایی به صلاحیت دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهامات سیاسی اعتراض نمود و علاوه بر آن به صلاحیت شخص قاضی، ایمان افشاری نیز اعتراض کرد. قاضی شعبه دارای دو پست سازمانی است. ایشان علاوه بر آنکه رئیس شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب است، رئیس حفاظت اطلاعات دادگاه انقلاب نیز می باشد، که به گفته ی وکیلم این امر خلاف قانون اساسی است و صلاحیت قاضی را مخدوش می سازد. آقای علیزاده به قاضی گفته است : شما رئیس حفاظت اطلاعات دادگاه انقلاب هستید و با این سمت در واقع پلیس هستید. شما همزمان نمی توانید هم پلیس باشید و هم قاضی. علیرغم اشکالات قانونی مهمی که به صلاحیت دادگاه وارد است، قاضی ختم رسیدگی را اعلام نمود. از آنجا که رسیدگی به اتهامات سیاسی باید در دادگاه علنی و با حضور هیئت منصفه انجام شود، اینجانب لایحه ی دفاعیه ی خود را تقدیم افکار عمومی می نمایم.

خودکشی دختر نوجوان ۱۷ ساله، در تهران با پرت کردن خود از پشت بام یک ساختمان
روز جمعه ۱۷ مرداد ماه ۱۳۹۹، دختر نوجوان ۱۷ ساله ساکن محله قلعه میر تهران، پس از پرت کردن خود از پشت بام یک ساختمان ۳ طبقه، بشدت مجروح و تا آستانه مرگ پیش رفت.
پیکر نیمه جان و غرق خون این دختر نوجوان در حالی توسط نیروهای آتش نشانی و اورژانس به بیمارستان منتقل شد که علائم حیاتی او بسیار ضعیف و احتمال زنده ماندن او دور از ذهن است. هنوز علت و انگیزه دختر جوان از این خودکشی دردناک معلوم نیست.
پس از ثبت خودکشی ۵ هزار و ۱۴۳ نفر از شهروندان در سال ۱۳۹۸، آمارها نشان می دهند که این رقم را در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، ۸ دهم درصد رشد کرده است.
” من یک زن هستم و در ایران نمی توانم نفس بکشم! “

سمعان مدل لبنانی: راه آزادی بیروت “تغییر رژیم ایران” است
دانیلا سمعان، مدل لبنانی و همسر سسک فابرگاس، فوتبالیست اسپانیایی شامگاه شنبه همزمان با تظاهرات ضد دولتی مردم بیروت با انتشار تصویری از یک زن معترض در اعتراضات دی ۹۶ در ایران و یک زن معترض لبنانی در کنار هم از همه ایرانیانی که از اعتراضات لبنان حمایت می‌کنند تشکر کرد.
سعمان با اشاره به این که دولت لبنان از حمایت رژیم ایران برخوردار است نوشت، “آزادی بیروت” با “تغییر رژیم” ایران میسر می‌شود.

اعتراض عریان فمن سوئد؛ خامنه ایی یک دروغگوست
در ایران ۴۱ سال است ، مردمی که مطیع حاکمیت نیستند دستگیر، شکنجه و به قتل میرسند. از زمانیکه خمینی در سال ۱۳۵۷ قدرت را در ایران بدست گرفت یک حاکمیت سیاه و خونین و وحشتی را بر جامعه تحمیل کرد. جمهوری اسلامی به سرکوب و کشتار مخالفین سیاسی، فعالین حقوق بشر و بخصوص فعالین جنبش زنان و فعالین حقوق همجنسگرایان به سرکوب گسترده آزادی بیان دست زد.
مردم آزادیخواه ایران بدون هیچ شک و تردیدی تن به حاکمیت اسلامی خامنه ای نداده، حاکمیت رهبر جنایتکاری که جنایت و دروغگویی مشخصه وی میباشد. اعتراض عریان جنی ون هامراز فعالین سازمان فمن سوئد و متنی که همراه آن در حمایت از مبارزات مردم ایران منتشر شده.

ایسکرا ۳ ۱۰۵

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل