اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۶ اسفند ۹۹ / ۲۴ فوریه ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

تجمع اعتراضی اعضای انجمن فرهنگی “نوژین”
روز شنبه ۲ اسفند ۹۹، شماری از اعضای انجمن فرهنگی “نوژین” در اعتراض به تأیید حکم ۵ سال حبس تعزیری برای زهرا محمدی تجمع کردند. زهرا محمدی شهروند اهل سنندج، پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان، به ۵ سال حبس تقلیل یافت. زهرا محمدی مدرس زبان کوردی 28 ساله اهل روستای «سرواله‌ دهگلان» و ساکن سنندج فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ژئوپولتیک دانشگاه بیرجند است. این فعال مدنی به مدت ١٠ سال است که در روستاهای اطراف ونیز شهر سنندج مشغول تدریس زبان کردی بصورت داوطلبانه می‌باشد. وی یکی از مؤسسین انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین بوده که در حال حاضر ریاست آن را عهده‌دار می‌باشد.
انجمن نوژین یکی از انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی فعال در استان کُردستان می‌باشد که در چندین شهر این استان از جمله سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز و بانه فعالیت داشته و کلیه فعالیت‌های آن بصورت داوطلبانه بوده‌ است.

تجمع در مقابل دادگستری سنندج در اعتراض به 5 سال حکم زندان برای زهرا محمدی
بنابر خبر منتشر شده روز شنبه دوم اسفند، شماری از فعالان مدنی و اجتماعی، در اعتراض به 5 سال حکم زندان برای زهرا محمدی در مقابل دادگستری سنندج دست به تجمعی اعتراضی زدند. تجمع کنندگان ضمن محکوم کردن این حکم، با حمل دستنوشته هایی خواهان آموزش به زبان مادری شدند.

احضار آنیسا جعفری‌مهر به دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌آبادغرب
آنیسا جعفری‌مهر، فعال فرهنگی اهل اسلام‌آبادغرب (شاباد) از توابع کرمانشاه برای اخذ آخرین دفاعیات به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.
این فعال فرهنگی باید روز پنج‌شنبه سی‌ام بهمن‌ماه در دادسرای عمومی و انقلاب اسلام‌آبادغرب حاضر شود.
آنیسا جعفری‌مهر در صفحه اینستاگرام خود با انتشار این خبر، اعلام کرده است: “پس از دو ماه و نیم از زمان هجوم به منزلمان با عنوان تحویل بسته‌ پستی و دستگیری‌ام، تاکنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر اتهاماتی که بر من وارد شده، عضویت در احزاب کُرد و اقدام علیه امنیت ملی، به من نشان نداده‌اند.”
این فعال فرهنگی افزوده است: “دادستان دادسرای اسلام‌آبادغرب حق دسترسی به پرونده‌ام را از وکیلم سلب کرده است. داشتن وکیل و البته حق دسترسی وکیل به پرونده، از ابتدایی‌ترین حقوق هر شخصی است که به راحتی نادیده گرفته شده است.”
آنیسا جعفری‌مهر در پایان اظهار داشته است: “دفاع از خود، در چنین سیستمی که در آن حقوق اولیه در نظر گرفته نمی‌شود، کاملا بی‌معنی و روندی اداری برای اجرایی کردن حکمی است که از پیش در نظر دارند.”
روز چهارشنبه نوزدهم آذرماه، آنیسا جعفری با قرار وثیقه ٣٥٠ میلیون تومانی به شیوه موقت از بازداشت آزاد شد.

نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار، به پنج سال زندان محکوم شد
نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار سابق که ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، به پنج سال زندان محکوم شد. نوشین جعفری از بابت دو اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به پنج سال زندان محکوم شده است. بر اساس قوانین قوه قضاییه جمھوری اسلامی، فقط چهار سال از این حکم قابل اجرا است. این عکاس و خبرنگار سابق ۷۲ روز پس از بازداشت در تاریخ ۲۲ مهرماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

شناسایی ۱۱۰ زن کولبر فقط در ۷ روستا
یک فعال صنفی کارگران گفت : اینکه ۱۱۰ زن کولبر را شناسایی کرده‌ اند ، فقط متعلق به ۷ روستای استان کرمانشاه است و اگر کل استان‌ های غربی را پایش کنند، آمار واقعی چند برابر این عدد است.

جانباختن یک دختر جوان در سردشت بر اثر آتش گرفتن چراغ نفتی
کویستان قادری ١٧ ساله، اهل روستای “گلینە” از توابع سردشت، کە چند روز پیش بە دلیل عدم گازرسانی بە این روستا، در حین روشن کردن چراغ گرمایشی، دچار سوختگی ٨٥٪ شدە بود، در بیمارستان تبریز جان باخت.

سپیده قلیان صدای طبقه کارگر ایران است
زندانی سیاسی سپیده قلیان در آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به همراه اسماعیل بخشی فعال کارگری و شماری از کارگران هفت تپه بازداشت شد. او در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به زندان اوین منتقل شد
سپس بعد از یکماه بازداشت در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ با قرار وثیقه 500 میلیونی آزاد شد
سپیده قلیان پس از آزاد شدن از زندان در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۷ شرحی از شکنجه‌های صورت گرفته توسط مأموران را ارائه کرد. او که این اظهارات را در صفحه تتوییترخودش منتشر کرد، ادعا کرد که او و اسماعیل بخشی هر دو در روزهای بازداشت تحت شکنجه شدید قرار گرفتند.او گفت که حاضر است در دادگاه دربارهٔ شکنجه خودش و اسماعیل بخشی شهادت بدهد. او همچنین در توئیتی نوشت که مأموران اطلاعات گفتند که تنها در صورت قبول اتهاماتی جنسی او را آزاد خواهند کرد.قلیان در این سلسله توئیت‌های خود نوشت مأموران برای اخذ اعتراف از او از و اتهام جنسی علیه او استفاده کردند. قلیان ادعا کرد که در هنگام شکنجه مأموران اسماعیل بخشی را مجبور کردند تا به خودش فحاشی کند
قلیان در یک “رشته توئیت” توضیح داد که در مراحل تولید مستند “طراحی سوخته” که در بهمن ۱۳۹۷ از صدا و سیما پخش شد و در آن کارگران هفت‌تپه از جمله علی نجاتی و اسماعیل بخشی و حامیان آنها مانند سپیده قلیان را ناچار کردند که اعتراف کنند که وابسته به “عناصر خارجی” هستند، آمنه سادات ذبیح‌پور در بازجویی‌ها حاضر بوده و در تولید متن اعتراف‌های اجباری مشارکت داشته است:
سپیده قلیان مجددا روز یک‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ یک روز پس از پخش فیلم اقرار تلویزیونی‌اش از صدا و سیما، به همراه برادرش مهدی قلیان بازداشت شد
سپیده قلیان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اجتماع و تبانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به هفت سال حبس، عضویت در گروه گام به هفت سال حبس، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال و شش ماه حبس و به اتهام نشر اکاذیب به دو سال و شش ماه محکوم شد. همچنین به اتهام اخلال در نظم به یک سال و شش ماه حبس محکوم شد.
در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد.
در نهایت سپیده قلیان با قید وثیقه به صورت موقت در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۸ از زندان آزاد شد.
این زندانی سیاسی در تاریخ ۱ تیر ۱۳۹۹ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
سپیده قلیان صدای طبقه کارگران بوده و به افشای جنایات جمهوری اسلامی در زندانها پرداخته ما نیز باید صدای سپیده قلیان باشیم و باقدرت فریاد بزنیم . خواهان آزادی تمامی انسانهای باشیم که صدای اعتراض چامعه باشیم.
زندانی سیاسی آزاد باید گردد

حکومتی که زندگان و مردگان را اعدام میکند را سرنگون خواهیم کرد
روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، هفده نفر را در زندان رجایی شهر به دار آویختند، به عبارتی درست تر، به دستور حکومت به قتل رساندند.
از این ۱۷ نفر یک زن محکوم به اعدام بنام زهرا اسمعیلی با دیدن اعدام ۱۶ نفر قبل از خود، با دیدن این صحنه جنایت، سکته قلبی میکند اما با این حال جسد بی جانش را به دار می آویزند. در گواهی فوت زهرا اسمعیلی که از وحشت از مجازات اعدام جان سپرد، دلیل مرگ با وقاحت تمام “ایست قلبی” عنوان شده است.
این حجم از جنایت بدست قاتلان و جلادانی که با بیرحمی و شقاوت و قتل عام، فرمانروایی می کنند باید پاسخ اعتراضی بگیرد.
زهرا اسماعیلی به جرم قتل شوهرش علیرضا زمانی که یکی از مدیران کل وزارت اطلاعات بوده محکوم به اعدام میشود. زنی که در دست خانواده اش از او فقط یک عکس باقی مانده چرا که شوهر اطلاعاتی او، راضی نبوده که هیچ عکسی از او در خانه والدینش باشد.
زنی که گفته می شود قتل شوهر اطلاعاتی اش را به جای دخترش که با اسلحه کمری پدرش به او شلیک کرده، به گردن گرفته تا دخترش را از بیدادگاه اسلامی نجات دهد. بیدادگاهی که خود آمر و عامل جلادی و کشتار و شکنجه و تجاوز است.
اعدام، این قتل عمد حکومتی، ابزاری است در دست جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و حشت و نیز بقاء، حکومتی که نه بر زندگان رحم میکند و نه به مردگان.
مردم ایران و در صف مقدم آن زنان ایران حکم نابودی این حکومت را در کف خیابانها داده اند.
ما میدانیم که سرنگونی تنها راه رهایی از این حکومت فاشیست اسلامی است.
ما زنان ایران کیفرخواست خود علیه چهار دهه جنایتهای سازماندهی شده حکومتی را اعلام کرده ایم، و اعلام کرده ایم که سران جمهوری اسلامی و آمرین و عاملین جنایات در تمام طول عمر ننگین جمهوری اسلامی، باید در دادگاههای مردمی و بین المللی و علنی محاکمه شوند.
ما از جامعه جهانی می خواهیم این حکومت را در سراسر جهان طرد و منزوی کنند. همین یک نمونه جنایت کافی است که سازمانها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق انسانی این حکومت را نه فقط محکوم، بلکه مهر خود را بر حکم اخراج این حکومت جانی از مراجع بین المللی بکوبند.
انقلاب زنانه اعلام میکند هر یک روزی که جمهوری اسلامی روی کار است، جان هزاران هزار انسان در خطر است. ما پیش برندگان جنبش عظیم سرنگونی، برای نجات تک تک انسانها از زیر دست جلادان اسلامی، با همبستگی و اتحاد داخل و خارج کشور این حکومت را به زیر خواهیم کشید. ما زنان در جلوی صف مبارزه مردم ایران اعلام میکنیم که حکومت قاتلان و حکومت تان را به زیر خواهیم کشید. هیچ اقدامی نمی تواند مانع عزم جزم شده ما برای سرنگونی جمهوری اسلامی باشد و این واقعیتی است که حکومت شکنجه و اعدام هیچ راه گریزی از آن ندارد.
انقلاب زنانه
۱ اسفند ۱۳۹۹
۱۹ فوریه ۲۰۲۱

ایسکرا ۱۰۸۱

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل