اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ اسفند۹۶ / ۲۸ فوریه ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

اربیل

یک دکتر دندانپزشک به دختر ۱۹ ساله ای تجاوز کرد

 

اربیل

امیر عمر ۲۰ ساله واهل کویه بعد از گذشت سه سال از ازدواجش دست به خود سوزی زد

 

ریحانه طباطبایی به دادگاه فراخوانده شد

ریحانه طباطبایی روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت فردا برای سومین مرتبه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به دادگاه خواهد رفت.

 

بازداشت

پریسا رفیعی، فعال صنفی و دانشجوی هنرهای زیبا دانشگاه تهران در مقابل درب قدس دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

قطع تماس ها در بیست و دومین روز اعتصاب غذای گلرخ ایرایی در زندان قرچک

گلرخ ایرایی فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین پس از ۲۲ روز همچنان در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می‌برد و شرایط جسمانی مناسبی ندارد. از سوی دیگر امکان تماس تلفنی آتنا دائمی و گلرخ ایرایی که در بند ۳ زندان قرچک به سر می برند با محدودیت روبرو شده است. محرومیت این افراد از تماس با خانواده و وضعیت سلامتی نامناسب آنان به نگرانی روزافزون خانواده های این فعالان حقوق بشر دامن زده است.

 

مریم دلباری

حکم قاضی برای زن هنرمند و نویسنده دوسال خدمت اجباری در حوزه علمیه صادر شد. روزچهارشنبه ۲اسفند۹۶ محکومیت مریم دلباری نویسنده اهل آبادان به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۲سال خدمت اجباری در حوزه علمیه بوشهر.

 

دستکم ۱۵ پرستار در ۲ ماه اخیر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند

قائم مقام سازمان نظام پرستاری از ضرب و شتم ۱۵ پرستار از جانب بیماران و همراهان در ۲ ماه اخیر اظهار نگرانی کرد و خواستار رسیدگی مسئولان دولتی به این معضل شد.

 

دختران خیابان انقلاب

در هفته‌های اخیر ده‌ها نفر در شهرهای مختلف ایران روسری‌هایشان را برداشته و با آویختن بر سر چوبی روی بلندی ایستادند تا به این ترتیب اعتراض خود به حجاب اجباری و فوانین اسلامی  را نشان دهند. در این میان دست‌کم ۳۳ نفر از این معترضان بازداشت شده‌اند.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر از مقامات ایران خواسه بود اتهام‌ها را کنار بگذارد و پیگرد زنان را بابت اعتراض مسالمت‌آمیز به قوانین پوشش حجاب اجباری ایران متوقف کند.

لازم به ذکر است رییس‌کل دادگستری استان تهران نیز در بهمن‌ماه سال جاری گفته بود که پرونده‌ یکی از متهمان کشف حجاب‌های اخیر برای رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.

نحوه برخورد پلیس تهران از روز ۶اسفند با دخترانی که بر خلاف قانون جمهوری اسلامی ایران اقدام به کشف حجاب در خیابان‌ها می‌کنند متفاوت خواهد بود.

با توجه به اینکه رفتار زنان که در خیابان‌ها اقدام به کشف حجاب می‌کنند برخلاف قانون جمهوری اسلامی ایران است و برخورد با بی‌قانونی کار پلیس است، ماموران انتظامی کشور از امروز برای بازداشت این زنان از پلیس زن استفاده می‌کنند.

برپایه‌ی این خبر، چند اکیپ از پلیس زنان سوار بر خودروهای ون نیروی انتظامی در شهر تردد خواهند داشت تا درصورت مشاهده‌ این‌گونه اعمال خلاف قانون، وارد عمل شده و بازداشت را انجام خواهند داد.

 

طی۶ ماه اول امسال؛ ۱۴ هزار و ۵۹۹ مورد همسرآزاری

رییس اورژانس اجتماعی کشور از وقوع ۱۴ هزار و ۵۹۹ مورد همسرآزاری طی ۶ ماه اول سال جاری خبر داد و گفت که ١۶٠٠٠ مورد کودک آزاری در ۶ ماهه اول سال جاری به اورژانس اجتماعی ارجاع داده شد که انواع کودک آزاری جنسی، جسمی، عاطفی و غفلت در این موارد دیده می‌شد.

 

تولد سالانه ٧۵٠٠ نوزاد معتاد در کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد نیم ‌درصد از یک ‌میلیون و ۵٠٠‌هزار زنی که هر ‌سال باردار می‌شوند، نوزادان معتاد به دنیا می‌آورند، یعنی هر‌سال ٧‌هزار و ۵٠٠ نوزاد معتاد در ایران متولد می‌شود. همچنین یک غربالگری در ‌سال ٩۵ مشخص می‌کند که از ٩٠٠‌هزار زن باردار، دو‌هزار و ۴٣٨ نفر از آنها، مادر معتاد بودند.

 

حضور پررنگ تر زنان تماشاگر در مسابقات بسکتبال و والیبال

دیروز یک روز ویژه برای زنان تماشاگر ایرانی بود. روزی که آنها توانستند بدون هیچ محدودیتی به مجموعه ورزشی آزادی تهران بیایند. سالن سه‌هزارنفری بسکتبال آزادی، میزبان دختران، زنان و خانواده‌هایی بود که پس از چند سال ممنوعیت آمده بودند تا دیدار مسابقه ایران را مقابل تیم ملی عراق در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ ببینند. گفتنی است که فدراسیون جهانی والیبال سال پیش ایران را تهدید کرد در صورتی که مجوز ورود زنان  را به رقابت‌های لیگ جهانی صادر نکند، امتیاز میزبانی این مسابقات را از آنها خواهد گرفت.

 

اسیدپاش به انسانیت اسید می‌پاشد؛ برپایی نمایشگاه با موضوع اسیدپاشی / تصاویر

هنرمند قربانی اسیدپاشی درباره نمایشگاه هویت گفت “بخش اصلی که نام نمایشگاه هم وامدار آن است، بیانگر هویت از دست رفته بچه‌های قربانی اسیدپاشی و هویت جدیدی است که پس از این اتفاق تلخ به دست می‌آوردند”. نمایشگاه آثار چوبی ۱۰ هنرمند با عنوان هویت عصر جمعه ۴ اسفندماه در نگارخانه آشیانه مهر افتتاح شد. این نمایشگاه به همت انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی برپا شده و بخشی از فروش به قربانیان اسیدپاشی تعلق می‌گیرد.

ایسکرا  ۹۲۵

اینرا هم بخوانید

ایسکرا می پرسد: بمناسبت هشت مارس روز جهانی زن. عزیزه لطف الهی پاسخ میدهد

ایسکرا: هشت مارس روز جهانی زن در راه است. زنان طی چهار دهه حاکمیت سیاه …