اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

٢٨ خرداد ١٣٩٧ تجمع اعتراضی کفاشان باغ سپهسالار در تهران

با شعار “مرگ بر بیکاری” “دشمن ما همینجاس دروغ میگن آمریکاست” “مرگ بر بیکاری”

 

٢٨ خرداد: تجمع فرهنگیان بازنشسته سال ٩٦ مقابل وزارت آموزش پرونده بخاطر پرداخت نشدن حق سنوات خدمت آنان و دیگر مطالباتشان برای دومین بار-میمانیم تا نتیجه بگیریم!!!

 

تجمع بازنشستگان باشعار “وزیر بی لیاقت استعفا استعفا” ادامه دارد!

٤١ هزار بازنشسته فرهنگی همچنان منتظر دریافت مطالبات خود هستند. مهرداد خان ماکو مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش:

این وزارتخانه ٣ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان بابت مطالبات مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان بدهکار است و با جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه بر پا گردیده اعلام شده که مطالبات بازنشستگان را می‌توانند در دو مرحله و تا پایان شهریورماه پرداخت کنند. بازنشستگان میگویند وعده بس است.

کارگران گروه ملی فولاد خواستار آزادی تمامی همکارانشان هستند

روز ٢٧ خرداد بخشی از کارگران گروه ملی فولاد همراه با خانواده های بازداشت شدگان جهت پیگیری وضعیت ده همکار در بندشان در مقابل دادگاه انقلاب شهر اهواز تجمع کردند. روز گذشته حکم آزادی پنج نفر از کارگران بازداشتی به اسامی علی طاهری اصل، محمود خسروشاهی، امیر حریزاوی، سعید شابثی و سلمان زاده صادر شد. زیر فشار اعتراضات کارگران و خانواده هایشان قول آزادی باقی کارگران بازداشتی داده شده است. اسامی ده کارگر بازداشت شده عبارتند از: “١. کریم سیاحی – ٢. سعید شابثی – ٣. امیر حریزاوی – ٤. محمد فلاحی – ٥. عبدالرحمن ساکی – ٦. جواد اسکندری – ٧. محمد علی جماعتی – ٨. محمود خسرو شاهی – ٩. علی طاهری – ١٠. سجاد حسین پور

 

فراخوان بازنشستگان معلم به تجمع برای بیست و هشتمین روز خرداد

بازنشستگان معلم که در سال گذشته سی سال خدمت آنان به اتمام رسیده به موقع پرداخت نشده است و به خاطرخلف وعده های دولت بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ریاست نوبخت، اعلام کرده اند اگر حق آنان پرداخت نشود روز دوشنبه٢٨خرداد در برابر وزارتخانه آموزش و پرورش جمع خواهند نمود. به گفته بازنشستگان اگر همین الان هم حق آنان واریز شود ارزش آن بخاطر افزایش تورم و نرخ دلار بسیار افت کرده است. بازنشستگان در تجمعات قبلی شان با شعارهایی چون خط فقر ٤ میلیون، حقوق ما یک میلیون، حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، جای معلم زندان نیست، اعتراض خود را به زندگی زیر خط فقر، به تعبیض و نابرابری و به بساط دزدسالاری حاکم اعلام کرده اند. افزایش حقوقها به بالای خط فقر و در قدم اول به بالای ٤ میلیون تومان، تحصیل رایگان برای همگان، آزادی معلمان زندانی اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، مختار اسدی و موسی رضا جلیلی جشن آباد و پایان دادن به امنیت مبارزات کارگران، معلمان و مردم معترض در راس خواستهایشان معلمان بازنشستگان قرار دارد. وسیعا از اعتراضات و خواستار معلمان بازنشسته حمایت کنیم.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بروجرد 

از ساعت هشت صبح روز ٢٧ خرداد صد ها نفر از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد، در اعتراض به چندین ماه معوقات مزدی برای چندمین بار در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. این کارگران که دستمزد آن‌ها از مهر ماه سال گذشته دستمزد نگرفته اند. در شهرداری بروجرد بیش از یکهزار و ٧٠٠ کارگر و کارمند شاغل هستند که بامعضل دیرکرد پرداخت دستمزدها روبرویند.

 

کمپین نه به فیش حقوقی پولی

بعد از اینکه معلمان متوجه شدند که برای گرفتن فیش حقوقی از سامانه باید پول پرداخت نمایند جمعی از معلمان ایران کمپینی با عنوان نه به فیش حقوقی پولی به راه انداخته و به این مساله معترض شده اند. معلمان این مساله را دزدی جدید وزیر و تیمش از جیب معلمان می دانند و معتقدند سکوت در برابر دزدی از صندوق ذخیره و دوره های ضمن خدمت پولی موجب شده تا وزارتخانه هر وقت خواست دست در جیب معلمان نماید.

 

تجمع وکلای دادگستری

امروز، جمعی از وکلای دادگستری در اعتراض به “تبصره ماده ٤٨ قانون آیین دادرسی کیفری” مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

٢٨ خرداد ٧ تجمع اعتراضی برگزار شد

تجمع اعتراضی، از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد مقابل ساختمان شهرداری این شهر،

تجمع اعتراضی،  جمعی از مالباختگان پروژه‌های ساختمانی در منطقه گیشای تهران مقابل آگاهی شاپور،

تجمع اعتراضی، حدود ٥٠ نفر از مردم ایرانشهر در مقابل فرمانداری،

تجمع اعتراضی، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران،

تجمع اعتراضی، جمعی از جوانان مناطق دیل و آرو در استان کهگیلویه و بویراحمد،

تجمع اعتراضی،     جمعی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی مقابل زندان اوین و

تجمع اعتراضی، جمعی از مردم شهر خرمشهر در مقابل سازمان آب و برق این شهر در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

 

کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت دوباره تجمع کردند

جمعی از نمایندگان کارکنان تعاونی سهام عدالت کشور دوشنبه (٢٨ خرداد ماه) با سفر به تهران برای بار چندم مقابل ساختمان وزارت اقتصاد و دارایی دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود عازم تهران شده‌اند، می‌گویند: پس از ١١ سال فعالیت در دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، هنوز وضعیت شغلی‌مان مشخص نیست در عین حال به دلیل پرداخت نشدن حدودا ٣٩ماه از مطالبات مزدی‌مان، در وضعیت بد معیشتی قرار داریم.

بخش دیگری از علت برپایی تجمع اعتراضی،  نارضایتی جمعیت هزار و پانصد نفری کارکنان دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت سراسر کشور بابت محقق نشدن وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در «آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت» است که از قرار معلوم در آن روز قول پیگیری وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات کارکنان سهام عدالت را تا پایان سال ٩٦ داده است.

پیش از این نیز کارکنان دفاتر سهام عدالت مقابل ساختمان‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی تجمع کرده بودند که در همه این تجمعات مسئولان مربوطه وعده پیگیری مطالباتشان را داده‌اند.

 

٢٣ خرداد: کارگران گروه ملی قاطعانه ایستاده اند

کارگران خواهان آزادی همکاران بازداشتی و خواستهای اعلام شده شان هستند.

امروز ٢٣ خرداد این کارگران در هشتمین روز تجمعات اعتراضی شان در مقابل استانداری با شعارهایی چون نه تهدید، نه زندان، دیگه فایده نداره، کارگر زندانی آزاد باید گردد، دزدا آزادند ،کارگران زندانند، تولید خواستیم نه وعده، کارگر چرا تو حبسه”، خواستار آزادی فوری همکاران بازداشتی و حق و حقوقشان شدند. شعارهای کوبنده این کارگران بر فضای خیابانهای اطراف استانداری طنین اندناخته و شهر را به تحرک در آورده است. ایستادگی کارگران گروه ملی یک نقطه عطف دیگر در مبارزه برای آزادی کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در سطح جامعه است.

 

این چه قانونی است؟

‍فریاد اعتراضی یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در مقابل مسئولین فرمانداری . او میگوید: این چه وضعیتی است؟ این چه قانونی است؟ آیا من که حق و حقوقم را نداده اند و آمده ام کف خیابان حقم را بگیرم باید بازداشت شوم؟ من باید حساب پس بدهم، یا اون کسی که بانی این وضعیت است. این چه قانونی است؟

 

کارگران

زنده باد کارگران گروه ملی فولاد اهواز و طبقه کارگر مبارز

تبریک به کارگرانی که پس از روز های طولانی اعتراض و اعتصاب و راهپیمایی در زیر آفتاب سوزان خوزستان طعم پیروزی و تحقق بخشی از مطالباتشان را چشیدند.

کارگرانی که هر روز مقاومتر و پر شورتر از روز پیش به میدان آمدند تا چاکران سرمایه را وادار به قبول خواست هایشان کنند.

کارگرانی که بعد از شنیدن خبر شایعه اعلام ورشکستگی (حربه ایی که برای به عقب راندن تمامی کارگران کارخانجات ویران شده بکار بسته اند) شبانه به خیابانها آمدند و مورد سخت ترین یورشها قرار گرفتند اما کوتاه نیامدند و بعد از دستگیریها و نمایش قدرت سرکوب گسترده از طرف نوکران سرمایه دوباره و دوباره به میدان آمدند و اعلام کردند زمان بردگی به سر آمده و زندگی از دست رفته کل خانواده و هم طبقه ای هایشان را پس خواهند گرفت.

ای بانیان این نظم کهنه! مقاومت زبونانه تان برای حفظ فقر و بیکاری و مصیبتی که چهل سال تلاش کردید هر روز بر سرمان آوار کنید دیگر اثری نخواهد داشت و دوره ی آن به پایان رسیده است.

دیگر با یک شرکت و دو شرکت مواجه نیستید با کل کارگران خشمگین و طلبکار در سراسر کشور روبرو هستید.

این شرایطی است که خود فراهم کردید در سالهای دور، زمانی که کارگران صنایع فلزی ایران هر روزه جاده میبستند و تجمع میکردند ترستان ارتباط گرفتن آنان با کارخانه های بحران زده ی بغل دستی شان بود. اما اکنون کل کارگران ایران از شرق و غرب و شمال و جنوب دستشان در هم تنیده شده و با هم در ارتباطتند.

زمانی که غرق در لفت و لیس ها و چپاول و غارتتان بودید این روزها را متصور نمیکردید که کارگران متحدانه در برابر ظلم تان بیایستند.

اکنون بی شرمی تان به جایی رسیده که کارگر چند ماه حقوق نگرفته ی گرسنه و نگران از بیکاری خانمان برانداز را دستگیر میکنید و زیر مشت و لگد نیروهای اجیرشده تان به باد کتک میگیرید ،”ای منادیان ضعفا” ؟!!!

دستگاههای عریض و طویل قدرت ایجاد کرده اید که حامی دزدان و غارت سفره ما کارگران باشد؟ شما که چهار دهه بر طبل مستضعف پناهی کوبیدید و جیب ها و سفره هایمان را هر روز خالی و کوچکتر کردید باید بیش از آن چیزی که در تصورتان میگنجد در برابر حق خواهی ما کارگران جواب پس دهید.

دور نیست روزهایی که اتحاد و همبستگی ما کارگران در سراسر کشور دستهایی را که فقر و گرسنگی به ما کارگران تحمیل کردند و بر گرده کارگر معدن آق دره شلاق زدند و اینک کارگران فولاد را بطور وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار دادند بشکند.

٢٤ خرداد ١٣٩٧

پروین محمدی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانجات صنایع فلزی ایران

 

تجمع جمعهایی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در مقابل دادگستری این شهر برای آزادی همکاران باقی مانده خود در زندان

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از صبح امروز جمعهایی از کارگران این مجتمع صنعتی با حضور در مقابل دادگستری اهواز خواهان آزادی مابقی همکاران بازداشتی خود شده اند.

بنا بر این گزارش، دیروز علیرغم آزادی ٤٦ کارگر بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، هم زمان دو کارگر معترض دیگر به نامهای محمد دشت بزرگ و عبدالرحمان ساکی بازداشت شدند که محمد دشت بزرگ آزاد گردید اما عبدالرحمان ساکی در بازداشت نگه داشته شد.

بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در حال حاضر ده کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به دلیل شکایت نماینده های این شهر در مجلس شورای اسلامی که این کارگران را متهم به شکستن شیشه های دفاتر خود کرده اند همچنان در زندان مرکزی اهواز محبوس اند و از سوی دیگر تا لحظه مخابره این خبر ( ساعت ١٥ ) جمعهایی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با تجمع در مقابل دادگستری این شهر در میدان استاندارد پیگیر آزادی همکاران خود هستند.

اسامی ده کارگر زندانی گروه ملی صنعتی فولاد به شرح زیر است: ١. کریم سیاحی – ٢. سعید شابثی – ٣. امیر حریزاوی – ٤. محمد فلاحی – ٥. عبدالرحمن ساکی – ٦. جواد اسکندری – ٧. محمد علی جماعتی – ٨. محمود خسرو شاهی – ٩. علی طاهری – ١٠. سجاد حسین پور

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز اعلام کرده اند تا آزادی همه همکاران خود دست از اعتراض بر نخواهند داشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٤ خرداد ماه ١٣٩٧

 

کارگران گروه ملی فولاد اهواز موفق به آزاد کردن ٤٦ نفر از همکار بازداشتی خود شدند

تمامی بازداشت شدگان باید آزاد شوند

کارگران گروه ملی فولاد اهواز بعد از جدالی جانانه موفق به آزاد کردن ٤٦ همکار بازداشتی خود و گرفتن بخشی از مطالباتشان شدند. کارگران بازداشتی به قید وثیقه ٥٠ میلیون تومانی آزاد شده اند. دادگاه انقلاب اسلامی از پذیرش وثیقه ٤ نفر دیگر از کارگران بازداشتی به اسامی کریم سیاحی، محمدعلی جماعتی، محمد فلاحی، جواد اسکندری به بهانه داشتن شاکی خصوصی و شکستن شیشه دفتر نماینده شهر خودداری کرده است. اما کارگران گروه ملی متحدانه اعلام کرده اند، که اعتراض روز ٢١ خرداد ماه اعتراض همه آنها بوده است و در مقابل زورگویی ها ایستاده و خواستار آزادی دیگر همکاران بازداشتی خود هستند. بنا بر اخبار منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران در میان بازداشت شدگان فردی بنام عباس سلمانزاده از شهروندان عادی اهواز بوده است که همراه با کارگران معترض بازداشت و کماکان در زندان است.

ما آزادی ٤٦ کارگر بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز را به آنان، به خانواده هایشان، به کارگران گروه ملی و به همگان تبریک میگوییم. دیگر کارگران بازداشتی و عباس سلمانزاده فردی که همراه با کارگران گروه ملی بازداشت شده است، باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز باید فورا مسدود شود. احضارها و تهدیدات باید متوقف شود و مامورین انتظامی و زندانبانان حکومت اسلامی باید بخاطر ضرب و شتم کارگران و حمله به تجمع آنان طلب پوزش کنند.

تجمع، اعتصاب از جمله حقوق پایه ای کارگران است. اعتراض کارگران گروه فولاد ملی برای دیگر طلبهایشان و بخاطر عدم امنیت شغلی و خطر از دست دادن کارشان و در راس همه آزادی فوری باقی همکاران بازداشتی شان ادامه دارد. از خواستها و مبارزات کارگران گروه ملی فولاد اهواز وسیعا حمایت کنیم.

شهلا دانشفر

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

٢٣خرداد ٩٧

 

رحمان گلچهره :

با سرکوب، به کجا چنین شتابان !

ما کارگران ، معلمان ، پرستاران، کولبران،

ما نیروی کارمزدی و همه فرودستان  ، در برابر تمام اقدامات ضد کارگری و تعرض شما مالکان و مدافعان سرمایه به مزد و معیشت مان، و به سرکوب علیه زندگی مان  ،قاطعانه پاسخ میدهیم! هیچ راه گریزی نیست !

شما مالکان و مدافعان سرمایه،با تمام ارکان و نهادهای اعمال قدرت، حتی به قوانین عقب مانده نیم بند ،که خود برای بهره کشی از نیروی کار ما  سامان‌دهی کرده اید ،پای بند نیستید!

اعتراضات به چندرغاز حقوق و مطالبات به گرو کشیده مان را با فریب وعده  و یا  باطوم و بگیر و ببند پاسخ میدهید، تمام قد به دفاع از مالکان و کارفرماهای غارتگر و شیاد به صف شده اید.

در بد ترین شرایط غیر متعارف  جامعه ،در یک توازن نابرابر به عقب رانده شده ، طی چندین دهه، نا عادلانه ترین قوانین را  در تعیین سهم مان از زندگی رقم زدید.

تمام دستآوردهای حاصل بیش از چندین دهه از جدال ما نیروی کارمزدی با سرمایه را باسرکوب به یغما بردید.

با ثروت حاصل از بهره کشی دست رنج مان ،دولت ها و نهادهای اعمال قدرت تان را سازمان دادید، مجالس قانون گذاری ،دادگاه ها و زندانها را ، با پول و کار ما ، در دفاع از سرمایه و سرمایه داران و بر علیه ما بر پا کردید!

ابتدائی ترین ابزار چانه زنی در خرید و فروش نیروی کار مان (تشکلات سندیکایی و اتحادیه ای و… )با سرمایه را  از ما سلب کردید،

حق تشکل و اعتصاب را به بهانه های اقدام علیه امنیت مدافعان سرمایه سرکوب کرده اید،. هزاران  کارگر و معلم  و ….، انسان های آزاده  را به قل و زنجیر کشیده اید، ما کارگران (فولاد،هپکو،هفت تپه ،آذر آب،و…..و معلمان و….،یعنی تمام نیروی کارمزدی، در کشاکش دائمی  علیه نظم سرمایه،اگر به عقب رانده شدیم، اما شکست نخوردیم،   هر بار به زمین خوردیم، اما دوباره بر خاستیم.

بر متن یک جدال نابرابر ،با تحمیل فقر و فلاکت ، با تعرض دائمی علیه معیشت و زیست مان ،  با قشون کشی یا  هزار و یک قانون  آشکار و پنهان ضد کارگری  ،. از احضار تا زندان و شکنجه کارگر و فعالین جنبش های کارگری و مدنی ، از اخراج فله ای تا گرفتن حق حیات و تحمیل خودکشی بر کارگر  ازکشته های ما کارگران در خاتون  آباد و دفن مان در معدن آزاد شهر، تا احکام بغایت عقب مانده شلاق علیه کارگران و فعالین و  رهبران چادر ملو و…، از تعرض به نان و سفره و زیست مان گرفته تا پرونده سازی امنیتی، اما، ما عقب ننشستیم!

سپرده های حاصل از یک عمر رنج و زحمت مان  را وقیحانه در سرگردنه غارت و سود، بنام بانک  ربودید.

ما انسانها ، و کودکانمان را ، با هزاران آرزو ، به زیر تلی ازخاک و  ویرانه های زلزله کرمانشاه و…..،

به حال خود رها کرده اید.

در فولاد ، در هپکو و هفت تپه و….، در دفاع از منافع سرمایه، بر سرمان قشون ریختید و هر روز   ما کارگران را به محاکمه میبرید.

در مرزهای کولبری ، سفره و نان ما با خونمان آغشته است ، اما تمکین نکردیم ، و عقب ننشستیم، در فولاد خوزستان، در هپکو ، هفت تپه و……، تجمعات و اعتراضات معلمان و بازنشستگان،در همه جا،  و نه تنها عقب ننشستیم، که با اعتراضات جلوتر آمده ایم، به ما زنان کارگر و کارمزدی نگاه کن! شانه به شانه مردان به دفاع  از حقوق و خواست انسانی مان ایستاده ایم.

جنبش اجتماعی ما زنان ، دیگر اساس پیشروی جنبش اعتراضی کارمزدی و جامعه بطورکل علیه وضعیت فقر موجود ست.

اکنون در فولاد خوزستان،هفت تپه ،هپکو و آذر اب ، در عسلویه و ماهشهر…..، در جنبش بازنشستگان و معلمان ، در جنبش رهایی زن، جلوتر  آمده ایم،و خواهیم آمد. انعکاس  پیشروی ما ، در چهره و

رفتار شما مالکان و مدافعان سرمایه نمایان است، هم اکنون، جنبش اجتماعی ما کارگران و نیروی کارمزدی ، در این کشمکش نابرابر برای تغییر و بهبود معیشت و شرایط زیست خود به میدان آمده است.

برای ما کارگران فولاد خوزستان، در هفت تپه و در هپکو، قدرت اتحاد و اعتصاب مان وصف نشدنی ست، اراده مستقیم جمعی ما کارگران ، دستاورد چشمگیر بجلو آمدن ماست، در کشاکش ما کارگران فولاد خوزستان وهفت تپه با کارفرما، ما کارگران به جرم دفاع از حقمان به دادگاه کشانده میشویم، بگیر و ببند شبانه ما کارگران فولاد  خوزستان، سهم مان در کشمکش با کارفرماست، در هپکو ، در آذر اب ، در…..، این همه تهدید ، این همه بگیر و ببند و دندان قروچه رفتن به ما کارگران برای چیست؟

برای ما، بطور قطع پیش از آنکه نشان از قدرت و مشروعیت تان  باشد، بیانگر ضعف، دست پاچگی و فرار رو بجلوی شماست!

برای ما کارگران فولاد خوزستان و همه کارگران و زحمتکشان، تا   معلمان، بازنشستگان و همه فرودستان، ما ،  با یک زبان مشترک در یک همسرنوشتی، در نپذیرفتن فقر و فلاکت موجود، نیروی اجتماعی مان را در تلاش برای تغییر وضع معیشت و جهنم زیست مان به صف کرده ایم !

 

تجاوز جنسی یک معلم به محصلین اش، واکنش ها ، مصاف ها و اهداف !

رحمان گلچهره:

معلمی به دانش آموزانش تجاوز میکند و این موضوع ، درست در کشاکش اعتراضات وسیع اجتماعی و ابعاد گسترده اعتصابات جاری، واکنش ها و مصاف هایی را به میان آورده است.

از موضعگیری غالبا” برائت گونه معلمان، تا سلب مسئولیت از خود «حاکمان» آموزش پرورش ، «روشنفکران و کارشناسان عرصه تربیت و روان » و…، تا برسد به خبرگزاریهای بی بی سی و…، و نهایتا” متولیان قدرت حاکم، هر یک نگاه و اهداف خود را بر متن چنین رویدادی بجلو آورده است.

 

جدای از رسانه ای شدن بخشا” وقایع مشابه در گذشته نه چندان دور در محیط های آموزشی و….، از تعدی «خیرخواهانه» به موی سر و قیافه محصل ،تا خشونت های کلامی و یا مشت و لگد منجر به کوری و کری محصلین، از کارگر دست فروش متجاوز به کودک، تا تداوم مستمر این فجایع در کارگاه ها و مطب ها و….، که گاها” با قتل شخص مورد تجاوز نیز همراه بوده است، وقایعی که بخصوص وقتی پای کودکان در میان است همواره با واکنش های وسیع اجتماعی مواجه بوده، و علیرغم حکم بر محکومیت قطعی متجاوز ، به ندرت در تمام این موضع گیریها، به حقوق این افراد بمثابه انسان ولو مجرم، و دفاع از انسانهایی که خود محصول شرایط اند ، پرداخته شده است، ،افرادی که چنانچه این رفتارها،ناخواسته و ناشی از بیماری خاصی نباشد، خود قربانیان این نظم حاکم اند، کیفری که با مرگ قربانی نیز پایان نمیپذیرد، کیفری که به یمن و برکت چنین واکنش ها ، موضع گیریها و احکام صادره …..، گریبان خانواده ها و فرزندانشان را نیز غالبا” خواهد گرفت، از منظر خیلی ها ، اساسا” قطع مواجب این آدمها از اهم واجبات است، در چنین موضوعاتی، خانواده و فرزندان شان نیز با قربانی دفن خواهند شد.

طیف وسیعی از معلمان ضمن محکومیت قاطع «مجرم»، او را «معلم نما» توصیف کرده اند، و تصویری نیمه «قدسی» از شغل این بخش از نیروی کار مزدی داده اند،

بعضی هم رابطه اش را با یک آخوند کشف کرده اند و ظاهرا” به بخشی از دلائل چنین رفتارهای غیر انسانی رسیده اند ، تعدادی از معلمان ،اعلام برائت جمعی از چنین واقعه ای را پیشنهاد داده اند، و سعی در«اعاده حیثیت» از «دست رفته دارند». مسئولین و «صاحبان» آموزش پرورش و مقامات و متولیان نظم حاکم همزمان ، بطور «قاطع» ، از یک سو معلمان خاطی را به سزای اعمال میرسانند، و از سویی با انداختن پروژکتورها و نور افکن ها بر اینگونه «فجایعی که معلم هایی» درست در گیر و دار اعتراضات معلمان علیه وضع موجود و سرکوب و بگیر و ببند و آش و لاش کردن امثال حبیبی و….،مرتکب شده اند ، دنبال دو سر بردشان هستند!

هم معلم را به جرم تجاوز و ….، مجازات سنگینی میکنند،تا حساب کار بیاید دستشان.

و هم اینکه دیگر ثابت میشود معلمی «شغل انبیا» نیست و میتوان در خیابان کتک شان زد و کشان کشان جلو دانش آموز دست بند و پا بند زد و بردشان زندان.

در برخورد به این واقعه نیز طبق معمول ،کماکان میماند یک جامعه هشتاد میلیونی با لجنی که مناسبات و نظم موجود بر زندگی و زیست شان رقم زده، و حضرات در قدرتی که واکنش ها و مسئولیت پذیری شان در قبال تمام مصائب و فجایع بر زندگی مردم،در اراده برای حفظ و تداوم شرایط و نظم موجود ترجمه و خلاصه میشود.

از تجاوز به عنف نیروی امنیتی در ماجرای ریحانه جباری، و مشابه همین برای دختر کرد شاغل در مهمانسرای شهر ….، تجاوز گروهی امثال سعید طوسی ها و….، تا تجاوزات گروهی به زندانیان و معترضین در کهریزک و…، بخش کوچکی از عمق و ماهیت مسئولیت پذیری شان ….،در بروز چنین فجایع غیر انسانی ست، در جامعه ای که متولیان قدرت و آستان / ،تن فروشی و فحشا را در خدمت رسانی به زائران بارگاهش ،نزدیک ترین راه رسیدن به«بهشت» عرضه میکنند، در جامعه ای که کودک آزاری و تعدی به حقوق کودک و نوجوان به اشکال گوناگون ،تحت پوشش قوانین نوشته و نانوشته از طرف، و یا با دفاع بالاترین نهادهای دولت و مرتبط با دولت و….، به رسمیت شناخته میشود و در متن جامعه جاری ست، و….، بروز ناهنجاریها (خشونت،تجاوز،فحشا،اعتیاد و….) وقایع غیر انسانی از سوی کارگر، معلم، پرستار ،پزشک و کارفرما و…،در محیط های کار، آموزش و…،و بطور کل در عرصه های گوناگون روابط اجتماعی جاری، بمثابه شهروندان نه تنها غیر قابل اجتناب ،که دیگر، سیمای هر روزه مناسبات سیاسی/اجتماعی ست که دارند برای حفظ بقاء و تداومش به گسترده ترین شکل ممکن سرکوب میکنند.

جامعه ای که چهل سال است متولیان و مدافعان نظم موجود ، عقب مانده ترین اشکال و بنیان های اقتصادی/اجتماعی/فرهنگی و حقوقی مناسبات سرمایه را به جلو راندند .

در جامعه ای که مدعیان و متولیان امر پیشبرد «فرهنگ و تربیت» پوسیده ترین لاشه های جهل و بربریت ، تا غیر انسانی ترین خصائل توحش را گستاخانه و بی محابا ، با دست اندازی به امکانات و ثروت جامعه، با تبلیغ و ترویج در پناه سرکوب به خورد مردم دادند، در جامعه ای که نهاد«آموزش و پرورش» بعنوان متولی امر آموزش مهارت و پرورش نیروی انسانی برای ….،نه تنها با عقب مانده ترین کشور های سرمایه داری(به تناسب ساختارها و ظرفیت ممکن) در حال موجود برابری نمیکند، که روند جاری ، نشانگر فاصله گیری روز افزون حتی با نیازهای یک چنین مناسبات سرمایه داری ست، کشمکش و جدال های درون قدرت حول سند باصطلاح تحول ٢٠٣٠ بخشی از تلاش حاکمان و متولیان و مدافعان نظم موجود در حفظ و تداوم مناسبات سیاسی/اجتماعی موجود است.

محروم ساختن جامعه ایران ، از دستآوردهای بشری و در همین چارچوب جهان متمدن، بخشی از تلاش متولیان و تمام نهادهای مرتبط و مدافع مناسبات حاکم ،در تحمیل عقب مانده ترین شرایط زیست اجتماعی موجود است.

بروز چنین ناهنجاریها،فجایع و رفتارهایی که علیه منافع انسانی و زیست بشر متمدن امروز است،در همین مناسبات موجود و توسط کسانی بر مردم تحمیل شده و خواهد شد که سالها بعنوان قانون گذاران ،مجریان، مدافعان و نگهبانان، چنین شرایطی را خلق کرده و سازمان داده اند.

کسانی که در برابر نپذیرفتن چنین شرایط زندگی و زیست اجتماعی از سوی مردم، علیرغم جدال های درون قدرت ،همواره در یک کلیت واحد با سرکوب تمام قد روبروی مردم ایستاده اند.

برای فاصله گرفتن و دور شدن از بروز فجایع انسانی ، برای کاهش ، تغییر و بهبود جهنمی که بر مردم تحمیل کرده اند، تنها مجکومیت و «برائت جمعی» و …، راهگشا نیست، هیچ نیروی اجتماعی ، هیچ طیفی از اقشار جامعه ، نه کارگر، نه معلم ، و نه پزشک و قاضی و. …، در برابر چنین پدیده ها و ناهنجاریهای موجود اجتماعی واکسینه نیست.

نه معلمی شغل «انبیاست»، نه کارگر، کسی ست که….، بر دستانش بوسه زدند، و نه پرستار، «ایثارش قدسی» ست.  و نه …، دیگر مردم میتوانند، با جلو راندن خواست های متمدنانه و دستآوردهای بشر امروز در امر تغییر و بهبود شرایط معیشت ، و دگرگونی در موقعیت زیست اجتماعی شان بطور کلی، «حاکمان و متولیان» را وادار به تمکین اساسی ترین خواست های انسانی خود کنند.

مردم قادرند، قوانین عقب مانده قرون وسطائی،ابزار و نهادهای باز تولید جهل و افکار ضد انسانی را از محیط کار، آموزش و زیست اجتماعی خود جارو کنند، دیگر مردم بطور کلی، در برابر خاک پاشیدن ها بر چشم شان، برای ندیدن ریشه ها و بنیان مصائب و فجایع رفته بر زندگی و زیست شان ، قد علم کرده اند، در شرایط کنونی، علیرغم تمام تقلاهای متولیان و مدافعان در حفظ وضعیت موجود ،که خود بیانگر جلوتر آمدن اراده جامعه بطور کلی در تغییر وضعیت موجودش است،هم بلحاظ دستآوردهای موجود جهان متمدن،

و هم بلحاظ پتانسیل موجود در بطن کشمکش های جاری اجتماعی در ایران ،مردم قادرند و باید با تکیه بر اراده بجلو آمده ، برای تغییر و بهبود شرایط زندگی و زیست شان، دست به ریشه ها و بنیان ها ببرند.

رحمان گلچهره

٩/٣/١٣٩٧

 

متن سخنرانی رضا شهابی درچهل ونهمین کنگره CFDT

متن سخنرانی رضا شهابی درچهل ونهمین کنگره  cfdt درحضور ١٧٥٠تن از نمایندگان کنفدراسیون عمومی کار در شهر رن پاریس

 

دوستان و رفقا از اینکه  درچهل ونهمین کنگره cfdt به نمایندگی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به همراه یکی از اعضای انجمن صنفی معلمان ایران درکنارشما هستیم بسیارخوشحال میباشیم .

از کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه قدردانی وتشکر می کنیم که با تلاش ها وپیگیرهای مستمربعد از چند سال توانستند شرایط حضور من وهمکارانم آقایان داود رضوی ولقمان ویسی را فراهم کنند.

همانطور که مطلع هستید درکشورما فعالین سندیکایی وکارگری تحت تعقیب و آزار واذیت قرار میگیرند وبه زندان های طولانی محکوم می شوند، خود من بعد از تحمل شش سال زندان وصدمات ناشی ازدستگیری وزندان که منجر به جراحی گردن وکمرم درزندان شد بعد از چهار بار اعتصاب غذای طولانی که آخرین آن ٥٠ روز طول کشید .

با حمایت های داخلی وبین المللی و سندیکاهای جهان بویژه کلکتیو سندیکاهای فرانسوی و cfdt شرایط درمان و آزادیم بعد از شش سال میسر گردید . متاسفانه درکشور ما بعلت برخوردهای پلیسی، امنیتی، قضایی با اعضای سندیکای شرکت واحد ،سندیکای نی شکر هفت تپه،  کانون صنفی معلمان ،  بسیار تحت فشار میباشند، ازطرف دیگر وجود تشکلات وابسته به دولت ،خانه کارگر وشوراهای اسلامی کار فرمایشی یکی از موانع اصلی تشکیل،  تشکل های مستقل کارگری وحقوق بگیران ودیگرصنوف میباشند، نتیجه آن عدم امنیت شغلی ،قدرت خرید پایین کارگران ، عدم پرداخت به موقع حقوق ،گسترش روزافزون فقر و بیکاری گسترده خیلی عظیمی ازکارگران کولبر را در مرزهای کردستان به دنبال داشته،  که روزانه به کشته وزخمی شدن چندین تن می انجامد .

پاسخ مزدبگیران به این تعرضات برپایی اعتراضات واعتصابات بی شمار است که نمونه امروز آن اعتصاب رانندگان ،کامیون داران، کارگران معادن ، راه آهن وغیره است ،متاسفانه پاسخ این اعتراضات اخراج وزندان است .

دربرابر این تعرضات وحملات به جنبش مستقل کارگری، فعالان اتحادیه های مستقل نیازمند همکاری وحمایت شما دوستان ورفقای متشکل دراتحادیه های مستقل وآزاد کشورهای مختلف هستند.

هرچه این همکاری وحمایت مستقیم تر وگسترده تر باشد توازن قوا درایران به نفع ما بهتر تغییر خواهد کرد . ما به تحریم ها احتیاج نداریم و با آنها مخالف هستیم .

 

احضار و بازجویی خلیل کریمی به اداره اطلاعات سنندج را محکوم میکنیم

بدنبال احضار خلیل کریمی کارگر ساختمانی و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران به اداره اطلاعات شهر سنندج که دیروز صورت گرفت، وی ساعت ١١ صبح امروز جمعه ٢٥ خرداد ماه در این نهاد امنیتی حاضر شد و بمدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفت.

در این بازجوئی که پیرامون شرکت او در مراسم اول ماه مه سالجاری، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمپین دفاع از رامین حسین پناهی و ملاقات و همدردی او با خانواده رامین حسین پناهی صورت گرفت، خلیل کریمی از شرکت خود در مراسم روز جهانی کارگر و عضویت در اتحادیه آزاد کارگران ایران دفاع کرد و همچنین دیدار با خانواده رامین حسین پناهی را که بدلیل محکومیت فرزندشان به اعدام روزهای سختی را سپری میکنند حق خود عنوان نمود.

در این بازجوئی مامورین امنیتی تلاش کردند با نشان دادن تصاویری از مراسم اول ماه مه و دیدارها با خانواده رامین حسین پناهی، اسامی افراد حاضر در تصاویر را از ایشان جویا شوند که با مقاومت خلیل کریمی مواجه شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، احضار خلیل کریمی به اداره اطلاعات شهر سنندج را با توجه با شناخت این نهاد امنیتی از ایشان به عنوان عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران و با توجه به گذشت نزدیک به دو ماه از مراسم روز جهانی کارگر، حرکتی در راستای تنگ کردن عرصه به کمپین لغو مجازات اعدام رامین حسین پناهی در شهر سنندج ارزیابی میکند و با محکوم کردن چنین اقداماتی، مبارزه برای لغو مجازات اعدام و بطور اخصی مبارزه برای لغو اعدام فعال سیاسی رامین حسین پناهی را جزو بدیهی ترین حقوق شهروندی تمام آحاد مردم ایران میداند و بدینوسیله همراه با همه فعالین مدنی و سیاسی، مصرانه خواهان لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٥ خرداد ماه

 

عدم پرداخت پاداش بازنشستگان ٩٦

خبر ویژه

با توجه به اینکه پاداش بازنشستگان فرهنگی که در سال گذشته سی سال خدمت آنان به اتمام رسیده به موقع پرداخت نشده است و وعده های تو خالی دولت بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ریاست نوبخت محقق نشده است. بازنشستگان ٩٦ اعلام کرده اند اگر حق آنان پرداخت نشود روز دوشنبه٢٨ خرداد در برابر وزارتخانه آموزش و پرورش جمع خواهند نمود.

بازنشستگان معترض معتقدند اگر همین الان هم حق آنان واریز شود ارزش آن بخاطر افزایش تورم و نرخ دلار بسیار افت کرده است.

در حالی پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت نمی گردد که در برخی وزارتخانه ها تا ٥٠ درصد حقوق کارمندان افزایش یافته است اما هنوز از صدور احکام جدید معلمان شاغل خبری نیست و افزایش حقوق بازنشستگان بسیار ناچیز بوده است و بسیاری از آنان بیش از دو برابر زیر خط فقر حقوق می گیرند.

لازم به ذکر است فساد و بی عدالتی گسترده در ساختار موجود به حدی است که نمایندگان مجلس و مسئولان بر آن اذعان دارند ولی وقتی معلمان به این موضوع اعتراض می کنند بازخواست، احضار ، دستگیر و تبعید می شوند و به اقدام علیه امنیت ملی محکوم می شوند. اما امروز معلمان دیگر از این تهدیدها هراس ندارند و حق خود را مطالبه و پیگیری می کنند و بر صنفی و آموزشی بودن مطالبات تاکید می نمایند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران,

٢٨خرداد همه با هم فریاد می زنیم

پاداش ٣٠سال زحمت من کو!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

 

گزارش

شهریه مهدهای کودک

بر اساس بخشنامه سازمان بهزیستی کشور، شهریه مهدهای کودک یک ستاره ١٠ درصد، دو ستاره ٢٠ درصد، سه ستاره ٣٠ درصد و چهار ستاره ٤٠ درصد افزایش یافت. مهدهای کودک به شرط به‌کارگیری مربیانی که کارت مربیگری دارند، ستاره می‌گیرند و بر مبنای تعداد ستاره‌ها می‌توانند فعالیت فوق برنامه داشته باشند. این برنامه‌ها می‌بایست بر اساس فرهنگ اسلامی شکل بگیرند. شهریه‌ای که سازمان بهزیستی ابلاغ کرده از اول اردیبهشت ٩٧ لازم‌الاجراست. پول غذای کودکان را هم باید والدین بپردازند. تأمین لوازم‌التحریر نیز با والدین است. لوازم بهداشتی (مایع دستشویی و دستمال کاغذی) را اما مهدکودک تأمین می‌کند. تأمین پوشک در بخشنامه سازمان بهزیستی پیش‌بینی نشده.

 

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران درباره ی غارت اموال کانون

در ادامه‌ی یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به محل برگزاری مراسم پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران و غارت اموال کانون در روز جمعه ٤ خرداد ١٣٩٧، دیروز (٢٧ خرداد) کتاب های کانون نیز، که به مناسبت پنجاه سالگی کانون تهیه شده بود، مورد دستبرد این نیروها قرار گرفت و به غارت برده شد. این کتاب‌ها قرار بود با پیک موتوری به یکی از اعضای کانون تحویل داده شود. اما درست هنگام تحویل کتاب‌ها، نیروهای امنیتی سر رسیدند و با نشان دادن حکم توقیف و فیلم برداری لحظه به لحظه از ماجرا، کتاب‌ها را پس از شمارش مصادره کرده و با خود بردند. شمار کتاب هایی که به این ترتیب به غارت برده شده ٣٠ دوره از مجموعه ای ٤ جلدی است که در طول یک سال پژوهش و گردآوری مداوم و خستگی ناپذیر اعضای کمیسیون پنجاه سالگی کانون تهیه و به چاپ سپرده شده است. عنوان‌های این مجموعه به ترتیب عبارت‌اند از «فعالیت‌ها»، «تقویم سرکوب (آزار، زندان، قتل)»، «ارکان کانون نویسندگان ایران»، «گفت‌وگوها و نوشته‌ها»، «بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها، پیام‌ها و نامه‌ها» و سرانجام «پوسترهای کانون» به مناسبت‌های گوناگون.

روشن است که مأموران امنیتیِ جمهوری اسلامی با این سرکوب‌های غارتگرانه می‌خواهند اعضای کانون را از فعالیت بازدارند و از اشاعه‌ی اهداف و اندیشه‌های کانون جلوگیری کنند. از یک سو، در ادامه‌ی پرونده سازی و پاپوش دوزی برای فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، می‌کوشند برای فعالان کانون نیز پرونده سازی کنند و بدین سان آنان را از فعالیت بازدارند. فیلم برداری از صحنه‌ی تحویل کتاب‌های کانون و نیز امضا گرفتن از پیک با همین هدف پرونده سازی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر، مذبوحانه تلاش می‌کنند با غارت و مصادره‌ی اموال کانون، و در واقع با نابودیِ حاصل زحمات و ازخودگذشتگی‌های اعضای کانون، مردم را از دسترسی به کانون و ایستادگی و تلاش آن در راه مخالفت با سانسور و مبارزه برای آزادی بیان محروم سازند.

کانون نویسندگان ایران اعمال راهزنانه، غارتگرانه و ضدانسانی آزادی ستیزان سرکوبگر را محکوم می‌کند و خواهان استرداد این مجموعه‌ی کتاب ها و نیز اموال دیگری است که در یورش روز ٤ خرداد ٩٧ به غارت برده شده‌اند.

بدیهی است که هیئت دبیران کانون به رغم همه‌ی فشارها و تنگناهای سرکوبگرانه استوارتر و مقاوم تر از همیشه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

کانون نویسندگان ایران

٢٨/٣/١٣٩٧

 

ماموران اطلاعات کتاب‌های کانون نویسندگان ایران را ضبط کرده و با خود بردند

عصر امروز، یکشنبه ٢٧ خرداد، ماموران اطلاعات کتاب‌های کانون نویسندگان ایران را ضبط کردند و با خود بردند. کتاب “پنجاه سال کانون نویسندگان ایران” اثری پژوهشی در باره‌ی نیم قرن فعالیت کانون است که هیئت تحریریه‌ی کمیسیون پنجاه سالگی کانون با یک سال تلاش آن را در چهار جلد تدوین کرده است. این کتاب ١٣٠٠ صفحه‌ای به منطور آشنایی اعضا با فعالیت‌ها و فراز و نشیب‌های تاریخ کانون تدوین شده و از متون داخلی کانون است. امروز عصر هنگامی که پیک موتوری سی دوره کتاب منتشر شده را از صحافی به منزل یکی از اعضای کانون رساند ماموران اطلاعات او را دوره کردند و با نشان دادن حکم توقیف کتاب‌ها همه‌ی سی دوره (١٢٠جلد) را ضبط کردند و با خود بردند. صورتجلسه را نیز به امضای راننده پیک موتوری رساندند و از همه لحظه‌ها فیلم گرفتند.

پیش‌تر در چهارم خرداد نیز ماموران اطلاعات مانع از برگزاری جشن پنجاه سالگی کانون شدند و همه‌ی پوسترها و عکسها و بنرها و یادگارهای تهیه شده مخصوص مراسم را ضبط کردند و با خود بردند.

کانون نویسندگان ایران

 

سقوط مرگبار یک کارگر از ساختمان ١٣ طبقه

یک کارگر ساختمانی در اثر سقوط از ارتفاع طبقه ١٣ ساختمانی در حال ساخت در خیابان جهان پناه اراک جان باخت. کارگر حادثه دیده حدودا ٣٠ سال سن داشته است که به دلیلی نامشخصی از طبقه ١٣ سقوط می‌کند و در نتیجه بر اثر شدت جراحات وارده در همان لحظات اولیه جان خود را از دست می‌دهد.

 

فزایش مرگ های ناشی ازحوادث کار در اصفهان

براساس اعلام روابط عمومی پزشکی قانونی استان اصفهان، بیش از ١٧ نفر در اصفهان به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از داده ند.

از ابتدای سال جاری ١٧ نفر که همگی مرد بوده‌اند؛ به دلیل مرگ ناشی از حوادث کار در مراکز پزشکی قانونی استان مورد معاینه قرار گرفته‌اند. در این مدت آمار مصدومان ناشی از حوادث کار با ٤٦٠ مورد (٢٣ زن و ٣٥٦ مرد) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیست و یک دهم درصد افزایش داشته است. براساس گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی اصفهان؛ سال گذشته بیش از ٣٧٩ نفر در استان (٢٣ زن و ٣٥٦ مرد) به دلیل حوادث ناشی از کار مصدوم شدند.

 

بین المللی

١ــ رومانی – تظاهرات ده‌ها هزار نفری در اعتراض به فساد حاکم 

ده‌ها هزار تن شنبه شب نهم ژوئن با شرکت در یک حرکت اعتراضی گسترده که از آن به عنوان “راهپیمایی سفید” نام برده شد نسبت به سوء استفاده و فساد حاکم بر نهاد قضایی مامور به مبارزه با فساد در این کشور دست به تظاهرات زدند.

این نمایش قدرت کم سابقه در بخارست که به گزارش برخی رسانه ها حدود یکصد و بیست هزار تن در آن شرکت داشتند، در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مسئولان دولتی در این کشور به دلیل داشتن پرونده های سنگین فساد در تیررس دستگاه قضایی قرار دارند.

بر اساس گزارش های دریافتی، اعتراض به سوء استفاده از قدرت، رانت خواری و وجود فساد گسترده در دایره ملی مبارزه با فساد، نهادی با قدرت اجرایی در دستگاه قضایی رومانی، هدف اصلی ائتلاف احزاب حاکم سوسیال دمکرات و لیبرال های میانه از به راه انداختن این تظاهرات بوده است.

لیویو دارگنا، رهبر حزب سوسیال دمکرات که به همراه خانم ویوریکا دانسیلا، نخست وزیر و تعدادی از اعضای دولت در این راهپیمایی حضور داشت “دادستان های فاسد، رئیس دادگاه مبارزه با فساد و قضات مرتبط با سرویس های مخفی” را عامل اصلی رواج و گسترش فساد در کشور معرفی کرد.

وی که خود به دلیل تقلب انتخاباتی در سال ٢٠١٦ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده و پرونده دیگری نیز انتظارش را می کشد در حین سر دادن شعار می گوید: “هیج ظالمی در مبارزه با مردم پیروز نشده، دیر یا زود زمان آزادی فرا خواهد رسید.

شرکت کنندگان و فعالان سیاسی حاضر در این تظاهرات علاوه بر محکوم کردن دایره ملی مبارزه با فساد شعارهایی نیز بر ضد ریاست جمهوری سر می دادند.

 

٢ـــ بریتانیا – شرکت رولز ریس ٤٦٠٠ را اخراج می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت بریتانیایی رولز رویس اعلام کرد که در راستای تسهیل تجارتش تا سال ٢٠٢٠ چهار هزار و ٦٠٠ کارمند خود را از کار برکنار خواهد کرد.

رولز رویس اعلام کرده که این اقدام سبب می‌شود ٤٠٠ میلیون پوند (٥٣٦ میلیون دلار) در هزینه‌های این شرکت صرفه‌جویی شود.

“وارن ایست” مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای که روز پنج ‌شنبه ١٤ ژوئن منتشر شد، اعلام کرد: “این تغییرات به ما کمک می‌کند تا به هدف‌مان برای نقدینگی آزاد که حدود یک میلیارد پوند تا سال ٢٠٢٠ است، دست یابیم”

رولز رویس در سراسر جهان ٥٥ هزار کارمند دارد که ٢٦ هزار نفر از آن‌ها در بریتانیا مشغول به کار هستند.

 

٣ـــ سوریه – آواره شدن بیش از ٩٢٠ هزار تن طی ٤ ماه

هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه در کنفرانسی خبری در ژنو گفت: شاهد مهاجرت داخلی گسترده‌ای در سوریه هستیم، از ژانویه تا آوریل ٩٢٠ تن آواره شده‌اند.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، این بیشتری تعداد از آوارگان طی مدتی کوتاه بوده است.

 

هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه عنوان داشت که این افراد در پی تشدید درگیری‌ها در غوطه شرقی دمشق مجبور شده‌اند که خانه و کاشانه خود را رها کنند.

طبق آمارهای سازمان ملل، تعداد کسانی که در داخل سوریه آواره شده‌اند، به ٦.٢ میلیون تن افزایش یافته و این در حالی است که ٥.٦ میلیون آواره سوری نیز در کشورهای همسایه به سر می‌برند.

 

٤ـــ ارژنتین – اعتصاب یکروزه رانندگان کامیون‌ها با خواست افزایش دستمزد

رانندگان کامیون‌ها در ارژنتین با اعتصاب یکروزه خواهان افزایش دستمزد شدند. آنها همچنین مخالفت خود را به سیاست‌های اقتصادی دولت اعلام کردند.

آنها خواهان افزایش ٢٧ درصد دستمزد و کاهش قیمت سوخت هستند. این کارگران با راه بندان خیابان‌های بوینس ایرس دست به اعتراض زدند.

با افت ارزش پول ملی ارژنتین یعنی پزو به نسبت ٣٠ درصد از آغاز سال نو میلادی، اقتصاد دان‌ها پیش بینی میکنند که تا پایان سال تورم در این کشور به ٢٧ درصد برسد.

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …