اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

اعتصاب کارگران پتروشیمی فارابی وارد پنجمین روز شد

روز ١٢ شهریور اعتصاب کارگران پتروشیمی فارابی در قسمت مخازن در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و در واقع سطح نازل دستمزدها وارد پنجمین روز خود شد.

 

پایان موقت اعتراض کارگران کارخانه «تولی پرس» قزوین

روز ١١ شهریور کارگران کارخانه تولی پرس قزوین با وعده کارفرما به اعتصاب خود موقتا پایان دادند. این کارگران در روز دهم شهریور در اعتراض به تعطیلی کارخانه و خطر بیکار شدن از کار مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرک صنعتی البرز تجمع داشتند. در این روز همه کارگران شرکت تولی‌پرس برای شرکت در تجمع از شهرهای اطراف به شهرک صنعتی البرز آمده بودند. به گفته کارگران کارفرما از روز ٢٧ مرداد ماه با اعلام تعطیلی موقت کارخانه (به مدت دو هفته)، حدود ٤٠٠ کارگر این واحد تولیدی به مرخصی اجباری فرستاده شدند و در دهم شهریور نیز این تعطیلات برای یک هفته دیگر تمدید گردید. این درحالیست که قراردادهای همه این کارگران تا پایان شهریور تمام میشود و آنها نگرانند که کارفرما قرارداد آنها را تمدید نکند. زیر فشار اعتراض کارگران روز دهم شهریور مسئولان فرمانداری بلافاصله جلسه ای با حضور چند نفر از کارگران ترتیب دادند و نهایتا وعده هایی به آنان داده شد و کارگران موقتا به تجمع اعتراضی خود خاتمه دادند. خواست کارگران بازگشت فوری به کار و انعقاد قرارداد دائم کاری است.

 

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه «تولی پرس

روز ١٠ شهریور جمعی از کارگران کارخانه «تولی پرس » در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت شغلی خود و کارخانه مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرک صنعتی البرز تجمع کردند. به گفته کارگران کارفرما از روز ٢٧ مرداد ماه با اعلام تعطیلی موقت کارخانه (به مدت دو هفته)، حدود ٤٠٠ کارگر این واحد تولیدی را به مرخصی اجباری فرستاده است و در دهم شهریور این تعطیلات برای یک هفته دیگر تمدید شده است. این درحالیست که قراردادهای همه این کارگران تا پایان شهریور تمام میشود و آنها نگرانند که با اتمام قراردادها کارفرما آنها را تمدید نکند.

 

کارگران گروه ملی موقتا سرکارشان بازگشتند

کارگران گروه ملی اهواز بعد از دو هفته اعتراضات و تحمیل برخی عقب نشینی ها به مدیریت این شرکت اعلام کرده اند که موقتا به سرکار باز میگردند. مدیریت به کارگران قول داده است که در اولین گام پرداخت حقوق خردادماه و ورود مواد اولیه برای راه اندازی تولید را فورا عملی کند.

کارگران طی بیانیه ای اعلام کرده اند که با توجه به مشاهده برداشتن گامهایی در جهت عملی کردن این وعدها و اتفاقات مثبتی در جهت راه اندازی تولید در این شرکت با دادن فرصتی دیگر به مدیریت از روز دهم شهریور ماه موقتا سر کار خود بازمیگردند. در این بیانیه کارگران خواستهای خود را به صورت چند فاز جداگانه اعلام کرده اند که بهانه ای برای مدیریت برای پشت گوش انداختن و عملی نکردن آنها نماند.بنا به این بیانیه “برنامه کوتاه مدت یک ماهه”، “برنامه میان مدت سه ماهه” و “برنامه بلند مدت” کارگران گوره ملی اهواز به مدیریت اعلام شده است و دراین برنامه ها راه انداختن تولید، پرداخت به موقع حقوقها، تامین شغلی، حل مساله مسکن کارکنان، تعیین تکلیف کارگران بازنشسته و مساله پرداختی های آنها، ایمنی محیط کار و تامین زندگی خانواده های کارگران متوفی در جزئیات و بصورت زمان بندی اعلام شده است.

 

مبارزه طولانی مدت کارگران گروه ملی اهواز در کنار کارگران نیشکر هفت تپه و راه آهن فصل تازه ای را در جنبش کارگری گشوده و بر فضای سیاسی در جامعه تاثیرات محسوسی گذاشته است. یک خواست و تاکید مهم رهبران کارگران گروه ملی اهواز و نیشکر هفت تپه ضرورت ایجاد شوراهای مستقل کارگری و مردمی و نظارت مستقیم کارگران بر شرایط کارشان است. خواستهای اعلام شده کارگران گروه ملی فولاد اهواز باید فورا پاسخ گیرد.

 

نهمین روز اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی فولاد اهواز

صبح روز ٤ شهریور کارگران گروه ملی فولاد اهواز در مقابل استانداری تجمع کردند و با شعارهای “استاندار بی عرضه، استعفاء، استعفاء”، “وعده وعید نمیخواهیم حقوق و تولید میخواهیم”، “استاندار، فرماندار، بی‌عرضه و بی‌خیال”، فریاد اعتراضشان را بلند کردند. پس از این تجمع کارگران تا میدان فلسطین راهپیمایی کرده و با سردادن شعارهای “دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست”، “دستهای پشت پرده، شفاف بگو استاندار”، کل بساط چپاول و دزدی حاکم را به چالش کشیده و خواهان عملی شدن فوری خواستهایشان شدند. در این تجمع کارگران در بیانیه ای با تبریک مقاومت کارگران هپکو و زمزمه های حل مشکلات این کارخانه، خواهان افشای دستهای پشت پرده ای شدند که گروه ملی را به وضع بحرانی امروز کشانده اند. در بخش پایانی این بیانیه کارگران اعلام کرده اند که تا تامین مواد اولیه و راه اندازی کامل تولید و پرداخت همه معوقاتشان انجام نگیرد به اعتصاب و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

نزدیک به ٤ هزار کارگر گروه ملی ٥ ماه دستمزد و حق بیمه طلب دارند و با خوابیدن تولید کارخانه خطر بیکاری آنها را تهدید میکند. تجمعات و راهپیمایی های هر روزه کارگران گروه ملی فولاد، اهواز را به تحرک در آورده است. کارگران گروه ملی فولاد اهواز بر ایجاد شورای مستقل کارگری تاکید کرده و برای آن تلاش میکنند.

 

یازده شهریور

پنجمین روز از تجمع صنفی کارگران پتروشیمی فارابی بود؛ این کارگران پنج روز دست از کار کشیدند و در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، در محوطه پالایشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند

 

٤شهریور:

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری مقابل درب فرمانداری زابل در اعتراض به تعویق پرداخت ٤ تا ٥ ماه مزد

 

٤ شهریور، راهپیمایی اعتراضی کارکنان بیمارستان “خمینی” به خاطر ده ماه حقوق معوقه

از صبح روز ٤ شهریور حدود ٢٥٠ نفر از کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج با انداختن یک سفره خالی نمادین در مقابل سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز، در اعتراض به عدم پرداخت ده ماه حقوق خود تجمع کرده و بعد هم با شعار ده ماه حقوق نداده راهپیمایی کردند.

 

عتصاب کارگران پتروشیمی فارابی وارد پنجمین روز شد / احتکار در مخازن فارابی

کارگران پتروشیمی فارابی به دلیل عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این مجتمع، برای پنجمین روز دست از کار کشیدند.

این در حالی است كه پتروشیمی فارابی همچنان زیان ده است و با وجود اینكه هنوز محموله حدودا ٢ هزارتنی دی اتیل هگزانول وارداتی پتروشیمی شازند در مخازن فارابی از پیش از نوروز ٩٧ ذخیره شده و هزینه اجاره آن ٢٤٠ میلیون تومان به صورت ماهانه است، اما بدهی های سنگین این مجتمع هنوز پرداخت نشده است.

 

در همین حال ذخیره سازی محموله های پتروشیمی بوعلی سینا در مخازن فارابی نیز پس از آتش سوزی در این مجتمع، متوقف شده است.

 

کارگران

پروین محمدی : “روحانی در مجلس: والا ما بحران نداریم!”

آقای روحانی این عناوین قسمتی از فاجعه ایی است که در عرض شش ماه سر خانواده های ما کارگران آمده است که به نظر شما بحران نیست

برای شماها “بحران” نابودی زندگی ما کارگران نیست ،بلکه همانطور که مسئولین شهرستان شوش در برابر خودسوزی گروهی کارگران نیشکر هفت تپه و  به جان آمده از بیکاری و فقر و اخراج بیان کردند ،از دست رفتن آبرویتان است.

١-قیمت گوشت از ٣٥ هزارتومان به ٦٠ هزار تومان رسید

٢-قیمت تخم مرغ از ٤٠٠ تومان به ٧٠٠ تومن رسید

٣-قیمت مرغ در بازار از ٨ هزار تومان به ١٢ هزار تومان رسید

٤-طبق اعلام بانک مرکزی میوه ٨٣ درصد گران شد

٥- اقلام خوراکی تا ٧٤,٩ درصد گران شده‌اند

٦-قیمت کارتن از ٧٠٠ تومان به ٣٠٠٠ تومان رسید

٧- افزایش قیمت پراید از ٢١ میلیون به ٤١ میلیون

٨-بالا رفتن  متوسط قیمت هر متر مسکن در پایتخت از ٥.٥ میلیون در فروردین ماه ٩٧ به ٧.٤ میلیون تومان در مرداد ماه

٩-  بیکاری٢٠ میلیون جوان ١٥ تا ٢٩ ساله

١٠-  در معرض فروریختگی یک سوم مدارس

١١-خط فقر به بالای ٧ میلیون رسید

١٢-حاشیه نشینی ٣٢ درصد جمعیت ایران

١٣- خودکشی حدود ٤ هزار و ٩٩٢ نفر در کشوردر سال

١٤-مرگ سالانه ١٦ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای

١٥- سن مصرف مواد مخدر در ایران به ١١ سال

١٦_ روزانه ٥ کشته از کارگران در حوادث کار

و……

آقای روحانی فرق شما و کل مسئولین در این چهل ساله با ما کارگران این است که شما فقط فاجعه بیافرینید و خودتان آمارش را در رسانه ها اعلام کنید و ما لحظه به لحظه با گوشت و پوست آمارهای اعلامی شما را در زندگیمان لمس کنیم

به همین جهت شما بحران ندارید این ما هستیم که با وجود شما زندگیمان بحرانی است

پروین محمدی عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران

٧ شهریور ١٣٩٧

 

جلسه شورایعالی کار برای ترمیم قدرت خرید دستمزد، جلسه ای برای تحمیل فقر و فلاکت بی سابقه بر میلیونها خانواده کارگریست

با افزایش سه برابری نرخ دلار نسبت به تابستان سال گذشته و در پی آن، افزایش سرسام آور و غیر قابل کنترل مایحتاج اولیه زندگی، نهادهای دست ساز کارگری و نماینده های آنان در شورایعالی کار، دیروز دوشنبه پنجم شهریور ماه سراسیمه تر از حکومتگران آستین بالا زده و اینبار بدون حضور کارفرمایان بخش خصوصی، دست به برگزاری نمایشی مضحک و نخ نما برای به اصطلاح ترمیم قدرت خرید دستمزد زدند.

آنان علیرغم اذعان به فروپاشی اجتماعی و معیشتی که معنای آن چیزی جز گسترش عمق و دامنه تلاطمات اجتماعی فی الحال جاری و ورود طبقه کارگر به مصافی تعیین کننده با وضعیت جهنمی موجود نیست، در تلاشند تا با فروختن “اذعان دولتی‌ها به ناتوانی‌ها” به عنوان قدمی مثبت به ما کارگران و تاکید بر افزایش بن کارگری، سر و ته خواست بی تخفیف میلیونها کارگر کارد به استخوان رسیده را برای افزایش چندین برابری حداقل مزد به هم آورند.

آنان بی شرمانه تر از همیشه و در شرایطی که میلیونها خانواده کارگری به شکل بی سابقه ای در حال دست و پنجه نرم کردن با هیولای فقر و گرسنگی هستند دست کارشناسان جیره خوار دولتی را نیز از پشت بستند و افزایش نقدی دستمزد ما کارگران را که در صورت تصویب در شورایعالی کار همچون همیشه بسیار تحقیر آمیز و ناچیز خواهد بود باعث افزایش تورم اعلام کردند.

کوته فکری این دارو دسته ضد کارگری آنجاست که آنان در شرایطی که اقتصاد کشور به نحو بی سابقه ای در حال فروپاشی است و تمامی روزنه های امید برای گشایشی اندک در زندگی میلیونها خانواده کارگری با به هیچ انگاشتن مطالبات کارگران و دیگر زحمتکشان از سوی حکومتگران بسته شده است و بر این بستر کارگران ایران هر گونه گشایشی در زندگی و معیشت خود را در تغییر بنیادین اوضاع کنونی می بینند همچنان در صددند تا به سبک و سیاق ٤٠ سال گذشته، با توسل به مسائل نخ نمایی چون گره زدن خطر افزایش تورم به افزایش حداقل مزد، طبقه کارگر ایران را به کنار آمدن با شرایط جهنمی موجود ترغیب کنند.

کارگران و همکاران در سراسر کشور!

علاوه بر تحمیل فقر و فلاکت و سلب حق حیات، اعتصاب، اعتراض و تشکل یابی از ما کارگران توام با نابودی زیر ساختها و صنایع تولیدی کشور و غارت و چپاول صدها هزار میلیارد تومان از دسترنج ما کارگران و ثروتهای اجتماعی در طول چهل سال گذشته، اینک و فقط در مدت کوتاهی با افزایش سه برابری نرخ ارز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و به دنبال آن افزایش چندین برابری هزینه های بقاء ، تمام و هست نیست نبوده ی ما کارگران و مزد بگیران زحمتکش در معرض نابودی کامل و بی چون و چراست.

پاسخ چنین اوضاعی در دستان توانمند ما کارگران و اعتراضات سراسری علیه فقر و فلاکت و گرانی است. چنین اوضاعی هیچ راهی جز دست بردن ما کارگران به اعتصابات و اعتراضات سراسری باقی نگذاشته است.

ما چشم انتظار جلسات ریاکارانه و مضحک افزایش قدرت خرید دستمزد نخواهیم بود. خواست ما بی هیچ تخفیفی افزایش نقدی و فوری حداقل مزد پایه به هفت میلیون تومان در ماه به عنوان قدم اول برای رهایی از فقر و فلاکت است.

ما مسبب اوضاع کنونی کشور نیستیم که امروز بخواهیم تاوان آنرا با تحمیل گرسنگی مطلق بر خانواده هایمان بدهیم. اوضاع کنونی به نحو بی سابقه ای غیر قابل تحمل است. مجلسیان در مقابل چشمان ما کارگران و عموم توده های مردم ایران احترام دزدان و غارتگران دسترنج ما و ثروتهای اجتماعی را نگه میدارند و قوه قضائیه و نمایندگان دولت در هفت تپه و فولاد اهواز و در جای جای کشور با سرکوب اعتراضات بر حق ما کارگران پشت غارتگران به صف شده اند.

آیا راهی جز دست بردن ما کارگران به اعتصابات و اعتراضات متحدانه و سراسری باقی مانده است؟

همبسته تر باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ششم شهریور ماه ١٣٩٧

 

اتحاد و همبستگی، تنها تضمین پیروزی مبارزات هفت تپه است

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با انتشار بیانیه ای تحت عنوان “تحاد و همبستگی، تنها تضمین پیروزی مبارزات هفت تپه است”، کارگران را به متحد کردن صفوف خود و ادامه ی اعتصاب فرا خوانده است .این بیانیه با اشاره به خواستهای کارگران و دسیسه های مقامات مسئول برای ایجاد تفرقه در صفوف آنان بر حفظ اتحاد و همبستگی کارگران و حمایت از این مبارزه توسط خانواده ها و مردم هفت تپه، شوش و کل منطقه و سراسری ایران تاکید کرده است. این بیانیه همچنین بر حمایت از سندیکای نیشکر هفت تپه و نمایندگان منتخب کارگران تاکید کرده و از ادامه اعتصاب متحدانه کارگران تا رسیدن به خواستهایشان سخن گفته است. متن بیانیه را در زیر میخوانید.(منبع کارگران در فیس بوک)

اتحاد و همبستگی، تنها تضمین پیروزی مبارزات هفت تپه است

مبارزه کارگران هفت تپه سالهای طولانی است که در جریان است. هر دوره مصافهای پیشین با چالشهای جدیدی همراه بوده است. اعتصاب کارگران هفت تپه که اینک وارد ١٥مین روز خود شده است، نه تنها برای حقوق عقب افتاده و دیگر مطالبات فوری بلکه اساسا مبارزه ای است علیه خصوصی سازی هفت تپه و تجزیه آن توسط کارفرمایان و دلالان و سودجویانی که آماده اند زندگی هزاران کارگر زحمتکش و خانواده های آنها را به نابودی بکشانند.

حفظ اتحاد و همبستگی کارگران اعتصابی و حمایت از این مبارزه توسط خانواده ها و مردم و اهالی هفت تپه، شوش و کل منطقه و سراسر ایران اینک حیاتی است. نباید اجازه داد با تهدید و احضار نمایندگان کارگران و با وعده های دروغین این مبارزه را به بن بست بکشانند. کارفرما و مقامات دولتی بدانند که تنها پاسخ قابل قبول برای کارگران پرداخت کامل حقوق و مزایای آنها و توقف روند تجزیه کشت و صنعت هفت تپه و به تاراج بردن آن توسط بخش خصوصی است.

شکی نباید داشت که تاراجی که در هفت تپه در جریان است با تایید و همراهی مسئولین دولتی در سطوح مختلف صورت گرفته است. در واقع کارگران هفت تپه نه تنها با کارفرما و مدیریت و حراست شرکت بلکه با فرماندار و استاندار و نیروهای انتظامی و امنیتی منطقه و حتی تهران درگیر هستند. صفی از ماموران نظام سرمایه داری در مقابل کارگران بی حقوق هفت تپه ایستاده اند. در مقابل این صف ضدکارگری تنها میتوان با اتحاد، یگانگی و همبستگی کارگری مقاومت کرد. در مقابل این صف سرمایه داران و زمین خواران و مدافعین آنها تنها می توانیم بر نیروی متحد خودمان و بر تشکلات مستقل و نمایندگان منتخبمان تکیه کنیم. در مقابل صف مدافعین کارفرما تنها میتوانیم به صف کارگران متحد و متشکل اتکا کنیم. اجازه ندهیم عوامل کارفرما، عناصر دست نشانده در صفوف ما کارگران رخنه کنند، ما را خسته، کلافه و یا مرعوب کنند و به اتحاد و عزم ما برای نجات هفت تپه و برای آینده خودمان و فرزندانمان ضربه وارد کنند. از سندیکا و شورای نمایندگان منتخب کارگران در این اعتصاب حمایت کنیم و یکپارچه تا دست یابی به مطالباتمان به این مبارزه ادامه دهیم. نتیجه فوری این اعتصاب هر چه که باشد، یادمان نرود که با اتحاد و همدلی، تشکل مستقل و خرد جمعی قادر خواهیم شد به پیروزی نهایی دست یابیم.

زنده باد کارگران و زحمتکشان هفت تپه

زنده باد اتحاد و همبستگی ما کارگران

جمعه ٩ شهریور ١٣٩٧

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

 

بر افراشتن پرچم «جنبش مجمع عمومی »و «شوراهای مستقل کارگری »در هفت تپه و فولاد خوزستان،

رحمان گلچهره:

پیشروی جنبش کارگری و نیروی کارمزدی برای تغییر وضع موجودشان است!

پرچمی که با جنبش اعتراضی/ اعتصابی کارگران هفت تپه و فولاد خوزستان برافراشته شده است،

ورای حصارهای این کارخانه ها را در خواهد نوردید،و دارد میرود که مهر خود را بر اساسی ترین پایه های جنبش اعتراضی کارگران و همه نیروی کارمزدی (کارگران ،معلمان،پرستاران ،بازنشستگان و …..، قاطعانه بکوبد !

پرچم«شوراهای مستقل کارگری » بر متن جنبشی قد علم کرده است

که اینک با پیشروی خود بر بستر اعتراضات وسیع و جاری اجتماعی ، پیام اش ،وخطاب و انگشت نشانه اش، نه «مالکان» کارخانه ها، و نه حتی به همه شما مدافعان و متولیان این نظم نفرت آور سرمایه که چنین گورستان فقر و بی عدالتی را با ضد کارگری ترین قوانین نوشته و نانوشته، زیر سرکوب سازمان یافته و سناریوهای فریب و خشونت بر سر ما کارگران و ….، آوار کرده اید،

 

که اگرچه قبل از هر چیز ، علیه منافع غارتگرانه شماست، و شما بر کوهی از تنفر و انزجار همه ما کارگران و این مردم به غارت رفته نشسته اید،

نفرت انباشته از چهل سال تخریب هست و نیست کارگران و همه نیروی کارمزدی،

چهل سال غارت فقرمزد و گروکشی نان از سفره زحمتکش ترین انسان ها و مردم فرودست این سرزمین !

 

چهل سال تعرض دائمی ضدکارگری ترین مناسبات و نظم اقتصادی سرمایه ، که اعاده قدرت و پایه های تسلط اش بر جامعه و در دفاع و تحکیم منافع سرمایه داران را مدیون «اتحاد مقدس» همه بخش ها و لایه های سرمایه در قلع و قمع شوراهای کارگری و مردمئ میداند و «شکر گزار»ش است،

شوراهایی که از متن یک انقلاب اجتماعی برآمده بود.

 

پرچمی که با نقش «پیش بسوی شوراهای کارگری » پیشاپیش صفوف اعتراضات/اعتصابات ما کارگران هفت تپه و فولاد خوزستان بر افراشته شده ست، خطاب وفراخوانی رو به جامعه و چشم در چشم میلیون ها کارگر و همه نیروی کار مزدی هم سرنوشت و در هم تنیده دوخته است!

 

زبان و خواست پایه ای ما کارگران هفت تپه و فولاد، زبان و خواست مشترک همه کارگران و نیروی کارمزدی و…، در نپذیرفتن وضعیت موجود نفرت آوری ست که همه «مالکان»کارخانه ها، و همه مدافعان و متولیان این نظم سرمایه با تمام ارکان و نهادهای اعمال قدرت ، از اتحاد کارفرما و وکیل و وزیر و والی ، تا رئیس قشون و قضا ونیروهای حافظ امنیت سود سرمایه داران ، همگی در یک «اتحاد مقدس »تمام قد در برابر اعتراضات و اعتصابات بر حق همه ما کارگران و همه نیروهای کارمزدی ، در دفاع ازمزد و معیشت و زندگی های به سرقت رفته ، ودر همه عرصه های کار و زیست بطور کلی،به صف شده اند،

علنا” طی چهل سال با قوانین عقب مانده بربریت سرمایه و دست در گردن سرمایه داران و مفتخورانی که «بهشت» را با شلاق و زندان میفروشند،

نه تنها به جنگی آشکار ،نابرابر و بیشرمانه علیه مزد و معیشت و همه عرصه های زندگی ما کارگران هفت تپه و فولاد روی آور شدند، که ما تنها بخش کوچکی از سفره رنگین حرص و ولع سود و لفت و لیس «اتحاد مقدس» شان، در حفظ و ابقا مناسبات و نظم اقتصادی/اجتماعی باشیم که بهای آن ، تنها با گرسنگی و آوار شدن لجن بحران اقتصادی موجود بر« دیوار کوتاه» زندگی ما کارگران و زحمتکشان کارمزدی خواهد بود

 

ما کارگران هفت تپه و فولاد، هنوز داغ جان باختن کارگران خاتون آباد را بر سینه خود احساس میکنیم،

ما هنوز ضربات بی حرمتی شلاق بر گرده کارگر را در آق دره ، و زنده بگور کردن مان در معدن آذر شهر را ، از یاد نبرده ایم،

 

هنوز گرسنگی بچه ها و خانواده هایمان در هفت تپه ،هپکو و آذراب،

در قتلگاه معادن و مزدهای فقر و نسیه را، که همه شما وکیل و وزیر و قاضی،تا رئیس قشون و زندان و…، مزد و نان و حرمت انسانی مان را با سهم تان از سود کارفرمایان و این چرخ سرمایه به سرقت بردید میبینیم و زخمی ست بر پیکر همه ی ما کارگران و…که هر روز سر چرکین باز میکند!

 

جنازه های کولبران مان را ،با جهنمی که شما مدافعان سرمایه بر گرده شان گذاشته اید ، هر روز داریم از نو میشماریم،

 

سرکوب اعتراضات و اعتصابات مان در واحد، رانندگان حمل و نقل و …، تا تجمع اعتراضی معلمان و….،دائم دارد با بگیر وببند و حبس،تکرار میشود.

 

اینکه سالها ، دولت و همه نهادهای مرتبط نظم سرمایه وسرمایه داران و مفت خوران، برای جیب و سفره همه کارگران و…، نقشه ریختند و هر بار نانی از سفره زندگی و حقوق انسانی مان را سازمان یافته و با قشون به سرقت بردند،

بخشی از سیمای این نظم موجود سرمایه بر شرایط کار و زیست ما کارگران و نیروی کارمزدی در جدال و کشمکش های کار و سرمایه بود، اما،نه تمام چهره این جدال دائمی بخشی از تاریخ این کشمکش چهل ساله کار و سرمایه در اینجا، جنبش اعتراضی /اعتصابی کارگران و همه ن

 

ما کارگران نه تنها در هفت تپه و فولاد ،که در هپکو، راه آهن، ماشین سازی و صنایع ، در معادن و بخش های خدمات ، و بطور کل در تمام عرصه های کارمزدی ، علیرغم همه تعرضات سرمایه و دولت و نهادهایش و علیرغم تحمیل فقر مزد و معیشت که بر زندگی مان آوار شد ، اما مقاومت ما شکست نخورد و جنبش اعتراضی ما کارگران عقب ننشست ، هر بار با تجربه تر و متحد تر به میدان جدال برای نان و زندگی بجلو آمدیم ،

اعتراضات و اعتصابات هر روزه و دائمی ما کارگران و…،اظهرمن الشمس است،

 

این نپذیرفتن شرایط تحمیل شده موجود و نه گفتن و قبول نداشتن فقر مزدی و فلاکت معیشت و زیست ما کارگران و….،که کارفرمایان و این نظم سرمایه و تمام مدافعان و دولت متولی آن ، مفتخوران و غارت کنندگان دسترنج و ثروت جامعه بر ما تحمیل کرده اند، این مقاومت و نپذیرفتن ها ، اساس هم سرنوشتی و در همتنیدگی ما در جنبش اعتراضی/اجتماعی کارگری علیه وضع موجود است !

این نپذیرفتن شرایط فقرمزدی ،و نه گفتن و تمکین نکردن به مصائب و فلاکتی که برای نجات بحران لجن اقتصادی که خود به بار آورده اند و میخواهند بر سر ما آوارش کنند،

این وضعیت قبول نیست، این وضع را نمیتوان ادامه داد،

 

تاوان این فلاکت وبحران لجن اقتصادی را سرمایه داران و تمام مدافعان و مجریان و مفتخورانی که چهل سال با قوانین غارت و سرکوب ما کارگران ،خوردند و چاپیدند و ……، باید بدهند و باید مسئولیت این همه ……،را گردن شان گذاشت !

تلاش، پیشروی مطالباتی و دستآوردهای مبارزات متحدانه ما کارگران چه در هفت تپه و فولاد و چه تأثیرات هم سرنوشتی و تنیده شدنمان در جنبش اعتراضی همه کارگران و کارمزدی، در هپکو و راه آهن، در واحد و حمل و نقل، در پتروشیمی، صنایع و معادن و…، در اعتراضات معلمان و بازنشستگان و… ،برای تغییر این شرایط غیرقابل قبول و انزجار آور و بهبود معیشت و زیست مان غیر قابل انکار است.

 

مزد و معیشت و زندگی ما میتواند تغییر کند و به سمتی برود که ما کارگران و همه نیروی کارمزدی و مردم فرودست بتوانیم از تمام مواهب و امکاناتی که بشر متمدن امروز برای یک زندگی انسانی خلق کرده است بهره مند باشیم.

 

جنبش مجمع عمومی و شوراهای مستقل کارگری ، یعنی دخالتگری مستقیم و اراده گرایانه جمعی ما کارگران و…، در دفاع از منافع و حقوق انسانی مان،

 

بر افراشتن پرچم جنبش مجمع عمومی و شوراهای مستقل کارگری، یعنی سازمان یافتن متحدانه و بجلو آمدن ظرف و میدان عمل دائمی همه ما کارگران برای دست یافتن به خواست ها و مطالباتمان و برای پیشبرد تصمیم و دخالتگری خود در بهبود شرایط مزد و زیست و زندگی مان .

 

پرچمی که با خواست و فراخوان زنده باد جنبش مجمع عمومی و «پیش بسوی شوراهای مستقل کارگری» پیشاپیش صف مبارزات و اعتصابات ما کارگران در هفت تپه و فولاد بر افراشته شده است، مهر خود را بر پایه های جنبش اجتماعی /سراسری کارگران و همه نیروی کارمزدی قاطعانه خواهد کوبید !

 

برای ، نان ، رفاه ، آزادی !

 

٥/٦/٩٧

 

 

گزارش

فراخوان معلمان به تجمع و اعتصاب سراسری برای روز ١٣ مهر

معلمان با فراخوان به اعتصاب سراسری برای روز ١٣ مهر، روز جهانی معلم، به استقبال شروع سال تحصیلی جدید میروند. در فراخوان آنها از خواست افزایش دو برابری سطح حقوقها و رسیدن آن به رقم بالای خط فقر سخن گفته شده است. معلمان در اعتراضات قبلی خود با شعارهایی چون خط فقر ٥ میلیون، حقوق ما یک میلیون، یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه، حقوقهای نجومی، فلاکت عمومی، اگر که ما نبودیم تو اون بالا نبودی، بارها و بارها کل بساط فقر، تبعیض، اختلاف فاحش طبقاتی در سطح جامعه و سرکوبگرهای سرمایه داری وحشی حاکم را به چالش کشیده اند. معلمان همچنین در مبارزاتشان نقش ارزنده ای در جلو آوردن خواستهای سراسری ای چون درمان رایگان، تحصیل رایگان و لغو خصوصی سازی مدارس در جنبش کارگری و سطح جامعه داشته اند. بعلاوه یک عرصه مهم مبارزه معلمان اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات بوده است که یک خواست مشخص آنان لغو تمامی احکام امنیتی صادره برای کارگران، معلمان و تمامی فعالین اجتماعی، آزادی فوری معلمان زندانی همچون محمد حبیبی، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی و در همین راستا پایان دادن به احضارها و دستگیری ها بوده است. و این یک کارزار مشترک کارگران و معلمان بوده است که با این گفتمان که این سرمایه داران هستند که امنیت جامعه را به خطر می اندازند و نه کارگر و معلمان که خواستهای برحق و انسانی خود را طلب میکنند، اعتراض به دستگاه قضایی حکومت را که مستقیما در خدمت سرمایه داری حاکم قرار دارد را به گفتمانی اجتماعی تبدیل کرده اند.

 

معلمان بعلاوه الگوی اعتصابات سراسری و ممکن بودن آن، و نیز متحد شدن از طریق گروههای هزاران نفره مدیای اجتماعی و سازمانیابی سراسری از این طریق را دربرابر کل جامعه قرار داده اند. به این اعتبار و با چنین موقعیتی از مبارزه، فراخوان معلمان به اعتصاب سراسری برای سیزدهم مهرماه آنهم در شرایطی که برپایی اعتصابات سراسری هر روز بیشتر به گفتمان جامعه تبدیل میشود، یک اتفاق سیاسی مهم است. از خواستها و مبارزات معلمان وسیعا حمایت کنیم.

 

جهان گرم آینده، کاهش محصولات کشاورزی و گرسنگی بیشتر

افزایش دمای کره زمین به معنای آن است که ضایعات و آفات گیاهی مقدار قابل توجهی از محصولات کشاورزی را نابود خواهند کرد، حتی اگر میزان تغییرات آب و هوایی در حد ٢ درجه سانتیگراد محدود شود. هم اکنون ٨٠٠ میلیون از مردم در سرتاسر جهان گرسنه هستند و جمعیت کره زمین نیز به ده میلیارد نفر خواهد رسید، از این رو این افزایش نابودی محصولات کشاورزی به دلیل آفات گیاهی به بدتر شدن وضع غذا خواهد انجامید.

 

ادامه بازداشت بهنام ابراهیم زاده و بی خبری خانواده وی از وضع او

روح الله مردانی به بیمارستان انتقال یافت

امیر چمنی به ٦ ماه حبس محکوم شد

ادامه بازداشت بهنام ابراهیم زاده و بی خبری خانواده وی از وضع او

بهنام ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی سابق و فعال کارگری و مدافع حقوق کودک از ٢٦ مرداد ماه در زندان است و پس از گذشت ١٧ هیچ تماسی با خانواده خود نداشته و آنها در بی‌خبری و نگرانی از سرنوشت وی به‌سر می‌برند. هم اکنون کارزاری در حمایت از او و برای آزادی وی در جریان است. تا کنون تشکلهای مختلف کارگری چون انجمن صنفی برق و فلز کار کرمانشاه، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری، اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از معلمان استان بوشهر و همینطور در سطح بین المللی مایک پالک دبیر کل اتحادیه پست کانادا به نمایندگی از طرف ٥٢٠٠٠ عضو این اتحادیه دستگیری بهنام ابراهیم زاده محکوم و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شده اند. این کارزار ادامه دارد. وسیعا به این کارزار بپیوندیم.

بهنام ابراهیم زاده بخاطر مبارزاتش قبلا هفت سال از ایام جوانیش را در زندانهای اوین و رجایی شهر حکومت اسلامی سپری کرده است و بعد از آزاد شدنش از زندان، همچنان به مبارزاتش علیه فقر، بی تامینی و حقوق پایه ای مردم ادامه داده است. طی یک سال گذشته و بعد از زلزله سرپل ذهاب او فعالانه در کمک رسانی به کودکان زلزله زده و تشویق افراد به کمک رسانی به مردم محروم این منطقه یک لحظه دریغ نکرده است. او هنگام بازگشت از سرپل ذهاب دستگیر شد. بهنام باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

روح الله مردانی به بیمارستان انتقال یافت

روح الله مردانی معلم_دانشجو که به جرم شرکت در اعتراضات مردمی در دی ماه بازداشت و به ٦ سال زندان و دو سال محرومیت اجتماعی محکوم شده است، هم اکنون بخاطر مشکلات ناشی از اعتصاب غذا در بیمارستان طالقانی بستری شده است. او در ٢٨ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. مردانی از تاریخ ٤ اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زد و بعد از وعده رسیدگی به پرونده اش در سی خرداد به اعتصابش پایان داد. اما بعد دادگاه بدوی در تیرماه مردانی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی» به پنج سال حبس محکوم کرد. او همچنین به دو سال ممنوع‌الخروج و محروم از فعالیت سیاسی محکوم شده است که بر اساس “اصل تجمیع حکم‌ها”، بر اساس حکم دادگاه بدوی با حکم زندان پنج‌ساله در زندان است. مردانی در اعتراض به این حکم وحشیانه از تاریخ ١٩ تا ٢٤ مرداد به اعتصاب غذای تر و خشک دست زد و سرانجام نیز در پاسخ به بیانیه جمع کثیری از فعالین معلم و اجتماعی که نگران سلامتی وی بودند، به اعتصاب غذایش خاتمه داد. مردانی در پی اعتصاب غذاهای پی در پی به مشکلات جسمانی بسیاری مبتلا شده بود و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شد.

امیر چمنی به ٦ ماه حبس محکوم شد

امیر چمنی فعال کارگری در تبریز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» به شش ماه حبس محکوم گردید. دادگاه در خصوص این اتهام به یادداشت‌ها و مقالات انتقادی آقای چمنی در رابطه با مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور استناد کرده است . این حکم در روز شنبه دهم شهریور به وی ابلاغ گردید. حکم صادره برای امیر چمنی باید فورا لغو شود.

حکم زندان صادر شده برای امیر چمنی، بازداشت بهنام ابراهیم زاده و دستگیری و احکام وحشیانه صادره برای روح الله مردانی همه و همه از مصادیق احکام امنیتی است و مورد اعتراض کل جامعه است. با همین دست از احکام محمد حبیبی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان به ده سال و نیم حبس و مجازات وحشیانه شلاق محکوم شده است. با همین دست از احکام هم اکنون اسماعیل عبدی، محمود بهشتی در نفر دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان و آتنا دائمی فعال دفاع از حقوق کودک، حقوق زن و علیه اعدام و شمار بسیاری از فعالین سیاسی دیگر در زندانند. اعتراض به چنین احکامی موضوع کارزاریست که چند سال است در میان کارگران، معلمان و فعالین جتماعی در جریان است و خواست فوری آن پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و لغو تمامی احکام امنیتی صادر شده برای کارگران، معلمان و تمامی زندانیان سیاسی است. احکام امنیتی در خدمت امنیت سرمایه داران و سرکوب اعتراضات کارگران و کل جامعه است. وسیعا به این کارزار بپیوندیم. بهنام ابراهیم زاده، روح الله مردانی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، آتنا دائمی و تمامی زندانی سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. احکام امنیتی صادر شده برای امیر چمنی و تمام فعالین کارگری و معلمان و کلیه فعالین سیاسی باید فورا لغو شود.

 

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

http://free-them-now.com/

Shahla.daneshfar٢@gmail.com

١٢ شهریور ٩٧، ٣ سپتامبر ٢٠١٨

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

١ــ ترکیه – یورش پلیس به تجمع “مادران شنبه” در استانبول

پلیس ترکیه با استفاده از گاز اشک ‌آور و خودورهای آب ‌پاش به جمع ‘مادران شنبه’ که به یاد فرزندان مفقود خود در دوران خفقان دهه ٩٠ ترکیه سال‌هاست تجمع می‌کنند، آنها را متفرق و چندین نفر را بازداشت کرده است.

پلیس استانبول روز شنبه ٢٥ اوت علاوه بر بر هم زدن تجمع این گروه از زنان، ٥٠ نفر از آنان را بازداشت کرد و آن طور که گزارش شده امین اوچاک، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های این گروه را که بیش از ٨٠ سال سن دارد را هم بازداشت کرده است.

مادران شنبه که صدها عضو دارد از سال ١٩٩٥ تشکیل شده است. آنها هر آخر هفته در مرکز استانبول جمع می شوند تا ضمن زنده نگه داشتن یاد فرزندان مفقود خود، از دولت و مقام‌ها می خواهند که برای روشن شدن سرنوشت ناپدیدشدگان دوران سرکوب و خفقان ترکیه در دهه ٩٠ میلادی اقدام کند. تجمع روز شنبه هفتصدمین تجمع این گروه بود.

گروه‌های حقوق بشری یورش پلیس به این تجمع را محکوم کرد‌ه‌اند.

آن طور که گزارش شده تمامی بازداشت‌شدگان تجمع امروز مادران شنبه، پس از آن که پلیس از آنها تعهد کتبی گرفته آزاد شده‌اند؛ از جمله امین اوچاک که پسرش حسن از سال ١٩٩٥ ناپدید شده است.

فعالان حقوق‌بشری می‌گویند دولت هیچ ‌گاه به طور رسمی درباره ناپدیدشدگان ان دوران تحقیق نکرده است.

تجمع مادران شنبه در استانبول پیش‌تر و در حدفاصل سال‌های ١٩٩٩ تا ٢٠٠٩ هم ممنوع شده بود اما این نخستین بار است که در ١٠ سال گذشته از تجمع نشسته این زنان در مرکز استانبول جلوگیری می‌شود.

 

٢ــ فرانسه – تصمیم دولت به حذف هزاران فرصت شغلی

 

دولت فرانسه تصمیم دارد در سال ٢٠١٩ بیش از ٤ هزار شغل دولتی را حذف کند.

به گزارش اسپوتنیک،‌ “ادوارد فیلیپ” نخست‌وزیر فرانسه از حذف ٤ هزار و ٥٠٠ شغل دولتی در سال ٢٠١٩ خبر داد.

وی اضافه کرد که این روند در سال ٢٠٢٠ نیز ادامه یافته و ١٠ هزار شغل دولتی نیز در سال ٢٠٢٠ حذف خواهند شد.

“امانوئل ماکرون” رییس‌جمهوری فرانسه در کمپین‌های انتخاباتی خود متعهد شده بود ١٢٠ هزار تن از حقوق بگیران دولتی از جمله ٥٠ هزار کارمند دولت را اخراج کند.

دولت فرانسه تاکنون، در سال جاری هزار و ٦٠٠ شغل دولتی را حذف کرده است و تصمیم دارد این روند را طی سال‌های آتی با سرعت بیشتری ادامه دهد.

 

 

٣ــ ونزویلا – فرار صدها هزار نفر از کشور در اثر شرایط بد اقتصادی

پرو شرایط ورود هزاران ونزوئلایی را که قصد دارند وارد خاک این کشور شوند سخت‌تر کرده است. تا روز شنبه ٢٥ اوت ارائه یک کارت شناسایی از سوی ونزوئلایی‌ها برای ورود به خاک پرو کافی بود، اما از بامداد روز شنبه ارائه پاسپورت از سوی این مهاجران که از شرایط سخت اقتصادی کشورشان فرار کرده اند، اجباری شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که با این حال مقامات امنیتی پرو به زنان ونزوئلایی باردار، افراد بالای هفتاد سال سن و کودکانی که قصد دارند به والدینشان بپیوندند، اجازه ورود به خاک پرو را داده اند.

همچنین چند صد ونزوئلایی توانستند باوجود این که پاسپورت همراه نداشتند با ارائه درخواست پناهندگی وارد خاک پرو شوند.

بر اساس آمار ارائه شده روزانه بین ٢٥٠٠ تا ٣٠٠٠ ونزوئلایی که از کشور خود فرار کرده اند با عبور از کشور اکوادور خود را به مرز پرو می رسانند.

پرو پیش بینی می کند که با اضافه شدن صد هزار پناهجوی ونزوئلایی در هفته های آینده، تعداد این پناهجویان در خاک پرو به نیم میلیون نفر برسد.

این در حالی است که دولت ونزوئلا قول داده که با انجام اصلاحات اقتصادی از سوی نیکلاس مادورو، پناهجویان ونزوئلایی از دیگر کشورها به وطن خود باز گردند.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، از ٢.٣ میلیون ونزوئلایی که در دیگر کشورها زندگی می کنند، ١.٦ میلیون نفر پس از سال ٢٠١٥ از ونزوئلا خارج شدند و نود درصد آنان به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی پناه برده اند.

٤ــ روسیه – اعتراضات دولت را مجبور به تعدیل طرح بازنشستگی کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پس ازاعتراضات گسترده مردم به افزایش سن بازنشستگی و کاهش محبوبیت اش طرح قبلی بازنشستگی را تعدیل کرده است.

رئیس جمهور روسیه گفته است که سن بازنشستگی برای زنان از ٥٥ به ٦٠ سال به جای ٦٣ سال افزایش پیدا خواهد کرد اما سن بازنشستگی مردان که ٦٥ سال درنظرگرفته شده بود به قوت خود باقی خواهد ماند.

در یک سخنرانی کم سابقه تلویزیونی رئیس جمهور روسیه گفت که این تغییرات به دلیل کمبود نیروی کار کشورش ضروری است.

رئیس جمهوری روسیه هم چنین گفت که طرح افزایش سن بازنشستگی سال هاست که به تاخیر افتاده است و خطرافزایش تورم و فقر را پیش می آورد و تاخیر بیشتر در این مورد غیرمسئولانه است.

اتحادیه های روسیه هشدارداده اند که بسیاری ممکن است قبل از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کنند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت امید به زندگی در مردان روس، ٦٦ و زنان ٧٧ سال است.

قبل از این سخنرانی آقای پوتین سعی داشت خود را از بحث و جدل قانون بازیشستگی بدور نگاهدارد و قبلا هم قول داده بود که سن بازنشستگی را افزایش نخواهد داد.

ولادیمیرپوتین در مورد تعدیل در اصلاحات مربوط به سن باز نشستگی زنان گفت: “زنان نه تنها بیرون از خانه کار می کنند بلکه خانه‌داری و مراقبت از فرزندان ونوه های خود را هم بعهده دارند و نباید سن بازنشستگی آن ها بیشتر از مردان باشد زنانی که دارای سه فرزند یا بیشتراز آن هستند می توانند زودتر بازنشسته شوند.”

دیمتری مدودف ، نخست وزیرروسیه، پیشتر گفته بود که انگیزه افزایش سن بازنشستگی این واقعیت است که مردم روسیه بیشتر عمر می‌کنند و زندگی فعال تری دارند .

اما به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان و مردم روسیه، مشکل این است که مردم روسیه بیشتر عمر می کنند و دولت باید پول بیشتری برای تامین بودجه بازنشستگی صرف کند.

طرح بازنشستگی با مخالفت های زیادی از سوی مردم روبرو شده است که در اکثر نقاط روسیه دست به تظاهرات اعتراض آمیز زده اند.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …