ادامه انتقادهای رهبران و سیاستمداران آلمان از سیاست‌های ترامپ

پس از سخنرانی روز یک‌شنبه صدراعظم آلمان، که گفته بود اروپا دیگر نمی‌تواند کاملا به آمریکا متکی باشد، آنگلا مرکل بار دیگر نظر مشابهی را بیان کرده و در کنفرانسی در برلین گفته «اروپا باید سرنوشت خود را در دست گیرد». رقیب سیاسی خانم مرکل در انتخابات آلمان نیز مستقیما از دونالد ترامپ انتقاد کرده‌است.

صدر اعظم آلمان، هفتم خرداد ماه، در یک سخنرانی در جمع هواداران حزب حاکم در آلمان، گفته‌بود حفظ روابط دوستانه با متحدان اروپا؛ بریتانیا و آمریکا، اهمیت دارد، با این حال این قاره دیگر نمی‌تواند کاملا روی آن‌ها حساب کند: «زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام».

آنگلا مرکل، هشتم خرداد ماه، در کنفرانسی در برلین، مجددا بر اعتقاد خود بر اهمیت روابط نزدیک میان اروپا با بریتانیا و آمریکا تاکید کرده و در عین حال می‌گوید روزهای «اتکا به دیگران به پایان رسیده‌است».

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، نیز همزمان، از آن‌چه سیاست‌ها «کوتاه‌بینانه» رئیس‌جمهوری آمریکا نامیده، انتقاد کرده و گفته این سیاست‌ها غرب را «تضعیف» می‌کند و به منافع اروپا ضربه می‌زند.

آقای گابریل گفته است «هر فردی که با تعضیف محیط زیست به تغییرات آب‌وهوایی شتاب می‌بخشد، هر کسی که جنگ‌افزارهای بیشتری در یک منطقه جنگی می‌فروشد و نمی‌خواهد مشکل ناشی از اختلافات دینی را با روش‌های سیاسی حل کند، صلح در اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد».

روز دوشنبه سخنگوی صدراعظم آلمان با تاکید بر تعهد این کشور بر روابط دوجانبه اروپا و آمریکا گفته بود سخنان اخیر خانم مرکل درباره روابط با ایالات متحده آمریکا «تنها نظر شخصی» او بوده است.

هرچند نقطه‌نظرات خانم مرکل بار دیگر تکرار شده‌اند و این تنها او نیست که چنین سخنانی را بیان کرده، بلکه رقبای سیاسی صدر اعظم نیز «تردیدهای» مشابهی را بیان کرده‌اند.

مارتین شولتز، رهبر سوسیال‌دمکرات‌ها، رقبای اصلی حزب محافظه‌کار مرکل در انتخابات سراسری در ماه سپتامبر گفته‌است اروپا باید به اتحاد و همبستگی بیشتری برسد: «همکاری قوی‌تر بین کشورهای اروپایی، در همه سطوح، پاسخی به دونالد ترامپ خواهد بود».

شولتز اما در سخنان دیگری فراتر از انتقادهای مرکل رفته و آقای ترامپ را متهم کرده که «رهبری خودکامه» است و می‌خواهد «دیگران را تحقیر کند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که سفری نُـه روزه را از عربستان سعودی آغاز کرد و در اروپا به پایان رساند، پس از بازگشت به واشینگتن، تاکید کرده است که نشست با سران هفت اقتصاد بزرگ جهان در ایتالیا «فوق‌العاده سازنده» بود. آقای ترامپ گفته او موفق شده روابط آمریکا را «استحکام بخشد».

در بیانیه پایانی نشست گروه هفت بر هم‌فکری رهبران گروه در دو موضوع «اقتصاد جهانی» و «ادامه تحریم‌ها علیه روسیه» تأکید شده بود. اما سران این کشورها افزوده‌اند که نتوانسته‌اند در موضوع «تغییرات اقلیمی» به نقطه‌ای مشترک دست پیدا کنند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته در این هفته در مورد توافقات صورت‌گرفته برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ترامپ در جریان سفر خود، از آلمان به‌خاطر بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها و بودجه نظامی و وضعیت صادرات خودرو انتقاد کرده‌بود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پایان خشونت جنسیتی و لغو حکم توماج صالحی در ایران شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای «سرکوب خشونت‌آمیز» زنان و دختران در …