«بحران آب غیر بهداشتی و ناسالم در خوزستان»

اطلاعیه شماره ٢١:

از هفته گذشته تاکنون آب شرب روستاهای سید عباس، حلاف حسن، صگور فریح و آلبوصیاد واقع در حاشیه رودخانه كرخه مسير دشت آزادگان بطور مکرر قطع شده است و اهالی این روستاها برای تامین آب شرب ناگزیر هستند از آب نهر کرخه در محدوده شهر حمیدیه استفاده كنند. آبی كه فقط براى كشاورزى و دام استفاده مى شد اما مردم اين روستاها مجبور شدند براى آب شرب نيز از آن استفاده كنند.

این موضوع تنها مختص به این روستاها نیست.در خوزستان از شمال تا جنوب آن روستاها و حتی بسیاری از شهرها با کمبود یا نبود آب آشامیدنی سالم مواجه اند.

برابر آمارهای حکومتی حدود ۷۰۰ روستای خوزستان در بحث تامین و توزیع آب مشکل دارند. فعالان مدنی و محیط زیست آمار واقعی را حدودا دوبرابر این آمار اعلام کرده اند و اعلام کرده اند که بیش از هزار و دویست روستا با بحران آب روبرو بوده و ساکنین این روستاها در حال مهاجرت به سایر مناطق استان هستند.

تنها در بخش غیزانیه در شرق اهواز که پیش از این ۹۶ روستا داشت اکنون بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و تعداد آنها به ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

مردم بخش غیزانیه سوم خرداد ماه سال جاری در اعتراض به مشکل آب آشامیدنی این بخش و نیز اجرا نشدن طرح آبرسانی به این منطقه پرجمعیت تجمع و اعتراض کردند ؛ در مقابل اما حکومت این خواست ابتدایی مردم را با سرکوب و گلوله پاسخ داد.

موضوع مهم دیگری که اکنون نگرانی جدی در مورد سلامت مردم در خوزستان ایجاد کرده است بحث آلودگی های میکروبی و عفونی آب شرب است. آلودگی و ناسالم بودن آب مصرفی مردم در شهرهای رامهرمز، دشت آزادگان ، غرب اهواز ، اندیکا ، هویزه و بسیاری از روستاهای اطراف اهواز شرایط نگران کننده ای دارد. به گفته مقامات بهداشت و درمان تعداد زیادی از مردم در این مناطق در اثر استفاده از آب ناسالم و غیر بهداشتی به انواع مسمومیت ها و بیماری های روده ای و عفونی دچار شده اند.

تخلیه و رهاسازی پسماند و زباله های عفونی بیمارستانی و همینطور فاضلاب شهری در رودخانه های استان خوزستان و فرسودگی شبکه دفع فاضلاب، از منابع آلودگی آب مصرفی مردم است. به گونه ای که برای مثال در اهواز و بنا به اظهار مقامات بهداشت ؛ آب آشامیدنی این شهر در نمونه برداری های متعددی که صورت گرفته آغشته به فاضلاب و مدفوع انسانی بوده است. در چند روز گذشته نیز گزارش هایی از ابتلای مردم بعضی مناطق اهواز و چند روستای خوزستان به هپاتیت A منتشر شده است. تنها در یک روستای کوچک در اطراف شهر باغملک در شمال خوزستان ۱۷ نفر از اهالی به هپاتیت مبتلا شده اند که از این تعداد دوازده نفر از آنها کودکان زیر ۱۰ سال هستند.

خواست فوری مردم خوزستان تامین شرایط انسانی و پاک و بهداشتی زیست و با استاندارد بالا برای همه مردم این مناطق است. سالهاست که مقامات استان به بهانه تامین آب شرب بودجه های هنگفتی می گیرند و بالا میکشند و کاری نمیکنند. جنبش دفاع از محیط زیست و زندگی انسانی برای همه مردم را باید گسترش داد.

 کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری – واحد خوزستان

٦ بهمن ٩٩، ٢٥ ژانویه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

برزخی به‌ نام «انگلستان»؛ روایت پناهجویان ایرانی در انتظار

مهدی یک پناهجوی ۳۸ ساله ایرانی است که اکتبر ۲۰۲۲ با قایق و از راه …