اعتصاب کارگران نفت٢:اعتراضات گسترده کارگران نفت با کمپین # دفاع _از_ حقوق

روز ١٢ مرداد اعتصاب کارگران  پالایشگاه بخش سنگین نفت قشم و پالایشگاه فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی کنگان وارد دومین روز خود شد. در پاسخ به کمپینی با هشتگ  #دفاع_از_حقوق،  کارگران بخشهای قراردادی و پیمانی شاغل در صنایع نفت و مراکز وابسته به آن وارد اعتصاب شدند. در همین روز کارگران فاز ١٤ شرکت ای جی و جم ٢ ، کارگران شرکت پتروشیمی پارس فنل در عسلویه و پالایشگاه نفت یادآوران در خوزستان به اعتصاب پیوستند. اعتصاب کارگران و کارکنان پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی لامرد در استان فارس نیز که از دهم مرداد ماه آغاز شده است وارد سومین روز خود شد.  قبلا هم در هشتم مرداد تمامی کارکنان میدان نفتی آزادگان شمالی در اعتراض به پایین بودن دستمزد پیشنهادی از جانب شرکت ایران افق، دست از کار کشیده بودند.

قوانین کاری برده وار در “مناطق ویژه اقتصادی” و استثمار بی حد و مرز کارگران، سطح نازل حقوقها، نداشتن امنیت شغلی و قراردادهای برده وار پیمانی، تعویق پرداخت دستمزدها، عدم ایمنی محیط کار، شرایط سخت کار و خصوصا در مراکز جنوبی و کار در گرمای طاقت فرسای تابستان که گاه به ٥٠ درجه میرسد، فضای بشدت امنیتی این مراکز، همه و همه موضوعات اعتراض هزاران کارگران شاغل در مراکز نفت است. کار در این شرایط برده وار کاری دارد از کارگران قربانی میگیرد و فضای اعتراضی را در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن همچون دیگر مراکز کارگری در سطح جامعه به مرز انفجار رسانده است.

خصوصا فجایعی چون جان باختن کارگر بخاطر گرمازدگی و از جمله درگذشت یک کارگر پیمانکاری شرکت تهران جنوب در ماهشهر بر اثر گرمازدگی در هفتم مرداد و خودکشی یک کارگر به اسم عمران روشنی به دلیل فقر کمر شکن و نپرداختن دستمزدها در یدان نفتی یادآوران در شهرستان هویزه در ٢١ خرداد، برای کارگران نفت هشدار دهنده است و بی توجهی به آنها غیرقابل قبول است.  بنا بر خبرها ساعات کار در شرکت تهران جنوب دوازده ساعت در هر روز است و کارگر در گرمای طاقت فرسا کار میکند و میسوزد. با بلند شدن زمزمه های اعتراض در میان کارگران، فرماندار ماهشهر با بیشرمی تمام صرفا به انتقاد از مسئولان این شرکت بخاطر عدم تامین امکانات درمانی و کمک‌های اولیه لازم اکتفاء کرد و برای بهبود شرایط اقدام جدی انجام نداد.

سپردن بخش های مختلف کار در صنعت نفت و مراکز وابسته به آن به شرکت های دلالی و پیمانی و حواله دادن هر بخش از کارگران بر سر مشکلات و مصائبشان به پیمانکاران متعدد، سیاستی در جهت از هم پاشاندن اتحاد کارگران در این صنعت مهم کلیدی و جلوگیری از هماهنگی مبارزاتی آن ها بوده است. در پرتو این سیاست پیمانکاران مفتخور همچون زالو به جان کارگران افتاده و استثمار بی حد و مرزی را در این مراکز به راه انداخته اند. در برابر این شرایط کارگران نفت و بخش های مختلف آنها بارها دست به اعتراض زده اند. کارگران در مقابل یکه تازی های پیمانکاران ایستاده  و خواستار پایان دادن به کار آنها شده اند. امروز این کارگران با  اعلام   کمپین # دفاع _از_ حقوق در سطحی سراسری دارند قد علم میکنند. این کارزار در واقع بستر اعتصابات سراسری در میان کارگران نفت و مراکز وابسته به آن است. کارگران نفت در واقع با برپایی این کارزار عزم خود را برای جمع کردن بساط چپاولگران مافیایی پیمانکاران و کوتاه شدن دست آنها از این مراکز اعلام داشته اند. باید وسیعا به این کارزار پیوست.

لغو قرارداد با پیمانکاران و کوتاه شدن دست آنها از محیط های کار، پرداخت به موقع دستمزدها، لغو قوانین وحشیانه مناطق ویژه اقتصادی و برقراری شرایط قابل قبول کاری برای آنان، افزایش حقوقها و حق برخورداری از معیشتی انسانی از جمله خواستهای این کارگران است.

 حزب کمونیست کارگری با حمایت قاطع از این کارزار همه کارگران شاغل در مراکز نفت و وابسته به آن را به پیوستن به این کارزار فرا میخواند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٢ مرداد۱۳۹۹، ٢ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل