اول مه: فراخوان ١١ تشکل کارگری و دانشجویان به تجمع. کارگران با قطعنامه ها، بیانیه ها و فراخوانهایشان به استقبال روز جهانی کارگر میروند

تاکنون یازده تشکل کارگری و دانشجویان به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران به تجمع در مقابل مجلس اسلامی فراخوان داده اند. این تجمع در ساعت ده صبح روز یازده اردیبهشت برابر با اول ماه مه برگزار خواهد شد. تشکلهای کارگری که تا کنون برای روز جهانی کارگر فراخوان تجمع در مقابل مجلس اسلامی داده اند عبارتند از: “شورای کارگران شاغل و بیکار”، “اتحادیه آزاد کارگران ایران” ، “اتحادسراسری بازنشستگان ایران”، “اتحادیه نیروی کار پروژه ای”، “بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی” ، “بازنشستگان فلزکار-مکانیک” و “جمعی از کارگران صنف فلز کارو مکانیک”، “سندیکای شرکت واحد”، “اتحاد بازنشستگان”، “کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری” و “شورای بازنشستگان ایران”. لازم به یادآوری است که هفت تشکل اول امروز هفتم اردیبهشت ما بیانیه مشترکی منتشر کردند و بقیه در روزهای قبل طی بیانیه های جداگانه ای برای برگزاری مراسم اول مه فراخوان دادند. گروههایی از دانشجویان دانشگاهها نیز برای تجمع در روز جهانی کارگر فراخوان داده اند. این فراخوانها علیرغم یورش حکومت به نشست فعالین کارگری برای هماهنگی اول مه، فراخوان داده شده است.

در بخشی از فراخوان هفت تشکل کارگری که امروز هفتم اردیبهشت یعنی یکروز بعد از دستگیری فعالین کارگری منتشر شده چنین آمده است: “ما پیشاپیش اعمال هر گونه محدودیتی در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را قویا محکوم میکنیم و با فراخوان به کارگران (شاغل،بیکار و بازنشسته) در سراسر کشور برای برگزاری هر چه شکوهمندانه تر مراسم این روز، دست در دست هم و متحدانه راس ساعت ده صبح روز چهار شنبه ١١ اردیبهشت ماه در مقابل مجلس ” شورای اسلامی” گرد هم میائیم و بطور یکپارچه ای خواهان پایان دادن به فقر و فلاکت و گرانی، و در کل شرایط مصیبت باری می شویم که به ما کارگران و همه مزدبگیران زحمتکش تحمیل شده است.”

بدین ترتیب کارگران و نهادهای مختلف اجتماعی با تاکید گذاشتن بر حق مسلم خود برای برگزاری این روز جهانی همبستگی کارگری، عزم جزم کرده و در صفی متحد به استقبال روز جهانی کارگر میروند. اول ماه مه خیابان ها مال ماست، اول مه را باید هر چه با شکوهتر برگزار کرد.

این فراخوانها قطعنامه ها و بیانیه های کارگران و نهادهای مختلف کارگری بازتاب عزم کارگران در دفاع از حقوق خود و همه مردم در برابر حاکمین سرمایه است. در این قطعنامه ها کارگران بطور واقعی خواستهای کل جامعه را نمایندگی کرده و در برابر تعرضات و توحش حاکمین سرمایه کیفرخواست کارگران را اعلام میکنند. این قعطنامه ها بر مطالباتی فوری ای تاکید گذاشته است که بطور واقعی خواستهای همه کارگران و کل جامعه است .. برخی از مطالبات مشترکی که در قطعنامه های جداگانه کارگران مورد تاکید قرار گرفته عبارتند از:

آزادی بی قید و شرط ایجاد تشکل‌های مستقل، حق اعتصاب، اعتراض، راهپیمائی، تجمع، آزادی اندیشه و بیان، احزاب و مطبوعات، حقوق برابر زن و مرد و لغو حجاب اجباری، لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، لغو مجازات اعدام و احکام شنیع شلاق، ؛ پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی کارگران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی، ممنوعیت کار کودکان و فراهم کردن امکانات زندگی شاد و تحصیل رایگان و برابر برای همه کودکان فارغ از تعلق خانوادگی، جنسیت، قومیت و مذهب مطابق با استانداردهای پیشرفته امروزی؛ به رسمیت شناخته شدن حق شهروندی برای مهاجرین افغانستانی و دیگر مهاجران و منع هر گونه اعمال تبعیض آمیز علیه آنان، اسکان فوری سیل زدگان و پرداخت خسارت به آنان، افزایش فوری حداقل دستمزد به ٧ میلیون تومان و پرداخت بیمه بیکاری به همه کارگران بیکار و جویندگان کار بر همین میزان، و نیز ترمیم مستمری بازنشستگان حداقل به میزان ۷ میلیون تومان در ماه، پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده کارگران و مطالبات بازنشستگان و دیگر بخش های حقوق بگیر جامعه، برقراری بالاترین استانداردهای ایمنی کار در تمامی محیط‌های کارگری، لغو قراردادهای موقت کاری و از جمله قراردادهای سفید امضا و برقراری استخدامهای دائم و کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار، امنیت شغلی برای همه کارگری و متوقف شدن بیکارسازیها، به رسمیت شناختن اول ماه مه روز جهانی کارگر بعنوان روز تعطيل رسمی و لغو هر گونه ممنوعيت و محدوديت برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر

قطعنامه های اول ماه مه پلاتفرم مبارزات متحد و سراسری کارگران برای پیگیری خواستها و مطاباتشان است و برای دست یابی به آنها مبارزه ای ممتد و همه جانبه را به پیش میبرند.

حزب کمونیست کارگری همه کارگران و مردم معترض را به شرکت وسیع در مراسم و تجمعات روز جهانی کارگر در تهران و در شهرستانها و گرامی داشتن روز جهانی کارگر در همه جا فرا میخواند. حزب بر آزادی فوری دستگیر شدگان اول مه پروین محمدی، واله زمانی، هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی و کارگران زندانی اسماعیل بخشی و جعفر عظیم زاده و معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی تاکید دارد. با در دست گرفتن عکس این کارگران و نصب آن در همه جا بر حق برپایی مراسم روز جهانی کارگر باید پای کوبید.

زنده باد اول مه روز جهانی کارگر

پیش بسوی تشکیل شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٧ اردیبهشت ٩٨، ٢٧ آپریل ٢٠١٩

 

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل