بحران اوکراین: آیا پوتین به سیم آخر زده است؟

ولادیمیر پوتین دیروزدر سخنانی گفت که اوکراین ساخته و پرداخته لنین و بلشویکهاست و از مام روسیه جدا شده است. او دو ناحیه استقلال طلب در شرق این کشور را بعنوان جمهوری های مستقل به رسمیت شناخت و به ارتش دستور داد بعنوان “حافظان صلح” رسما وارد آنجا شوند!

آیا پوتین در پی جنگ و اشغال اوکراین است؟ بنظر من جنگ و کشورگشایی در شرایط کنونی بنفع پوتین و مافیای سرمایه داری حاکم بر روسیه نیست. اتفاقا این غرب و آمریکا هستند که بدشان نمی آید پوتین در این دام بیفتد و حتی او را تحریک میکنند.

مساله واقعی کماکان دعوا بر سر تعریف توازن قوای جدید جهانی بین ابر قدرتهاست. این دیالوگ خاص بین حضرات حاکم بر سرمایه داری جهانی است که البته با لشکر کشی و تهدید نظامی و تحریم اقتصادی و تهدید کل مدنیت و به گروگان گرفتن زندگی مردم همراه است.

باید همه جا علیه این وضع و برای تغییر آن به میدان آمد. نه فقط مردم اوکراین و روسیه که قربانیان بلافصل این قمه کشی ها هستند بلکه مردم اروپا و آمریکا و سایر نقاط جهان نیز از لشکر کشی و جنگ طلبی زیان خواهند دید. دنیا با مسائلی بنیادی و عاجل از گرمایش زمین گرفته تا بیکاری و فقر و شکاف هیولایی بین فقیر و غنی تا کرونا و بی بهداشتی و غیره روبروست که ناشی از حاکمیت سرمایه داری و عملکرد همین آقایانی است که حالا برای هم رجزخوانی میکنند. باید علیه همه اینها و جنگ طلبی شان بپا خاست!

مندرج در ژورنال شماره ۴۱

اینرا هم بخوانید

انقلاب زن زندگی آزادی و جنگ حماس و اسرائیل! مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …