برگزاری دادگاه آبان یک دستاورد بسیار مهم سیاسی است!

دادگاه بین المللی و مردمی آبان که از امروز کار خود را شروع کرد از جنبه وزن سیاسی، دست کمی از دادگاه آشویتس فرانکفورت در سال ۶۳ میلادی ندارد. پیش درآمد محاکمه کلیه مقامات و دست اندرکاران جمهوری اسلامی در شرایط آزاد است، به نحویی که هزاران هزار نفر شاکی خصوصی علیه سران نظام شهادت بدهند.
مقامات جمهوری اسلامی امروز به شدت از این واقعه ترسیدند. آنقدر تصویر دادگاهی که پخش شد، دستگیری و محاکمه سران نظام را قابل لمس و شدنی کرد که محال ممکن است بتوانند صفوف خودشان را با اینکه «هیچی نیست» ساکت و راضی کنند. تیله ای که سازمان اطلاعات ایران با حرفهای قاتل فرخزاد در باره روح الله زم وارد مطبوعات کرد از جمله برای کمرنگ کردن وزن سیاسی دادگاه آبان و رد گم کردن بود. میخواهند هر جور شده با ترقه در کردن، صدای مهیب دادخواهی در این دادگاه شنیده نشود.


تشکیل یک دادگاه بین‌المللی متشکل از حقوقدانان بریتانیایی، آمریکایی، اندونزیایی، آفریقای جنوبی و لیبی که در حوزه حقوق بشر و روابط بین الملل تخصص دارند، یک اتفاق پیش پاافتاده نیست. ۴۵ شاهد زنده با وجود خفقان از داخل و خارج کشور بر علیه مقامات نظام در این دادگاه به جرم جنایت علیه بشریت شهادت خواهند داد و شهادتنامه ۱۲۰ نفر نیز به صورت کتبی تسلیم دادگاه شده تا هیات قضات در مورد نقش ۱۳۳ مقام، از جمله مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی که در ارتباط با اعتراضات آبان ۱۳۹۸ متهم به ارتکاب جرایم بین‌المللی هستند، تحقیق کنند.
این یک دستاورد و پیشروی تاریخی است. دستاوردی است در حد گشودن در زندانها. مومنتومی مهم در پروسه سرنگون کردن جمهوری اسلامی.


این دادگاه تشکیل نمیشد، اگر ما کوتاه آمده بودیم. یادتان هست اصلاح طلب ها میگفتند کشتار دهه شصت را ببخشد و فراموش کنید؟ اگر شصت را بخشیده بودیم الان از دادخواهی آبان خبری نبود! چهار نفر مثل الهه هیکس و تارا سپهری فر و سایر عوامل رسانه ای و لابی این حکومت به افکار بین المللی غرب قبولانده بودند که قیام آبان کار یک عده خشونت طلب و آشوب طلب بود، حکومت هم لابد امنیت مردم را با کشتار برقرار کرده است. رسانه ها سراغ کارشان می رفتند، حقوق بشر لیوان آبی سر میکشید، دولتها معاملاتشان را از سر میگرفتند.
داخل کشور ایستادیم، خارج کشور ایستادیم و کارمان نتیجه داد! بالاخره یک عده حقوق دان شنیدند. احزاب شنیدند، رسانه ها شنیدند. این دادگاه نتیجه مستقیم زحمات همه ماست. این دادگاه دستاورد جنبش سرنگونی مردم ایران است. مقامات جمهوری اسلامی امروز با دیدن این دادگاه به خود لرزیدند. چون روز ستاندن داد نزدیک است! همه چیز برای دادخواهی مهیا شده است. همه چیز آماده شده است!


آبان خود چه بود که اینچنین دادگاهی شایسته و قواره قیام کنندگانش برپا شد. ابهت آبان را میشد در سالن آن، پخش تصاویر سران نظام به عنوان متهمان ردیف اول جنایت علیه بشریت و در تصاویر مادران شجاعی دید که علیرغم تهدید و ضرب و شتم به عنوان شاهد بر عدالت پای فشردند!
برپایی این دادگاه بسیار خوشحال کننده و امیدوار کننده بود. زحماتمان نتیجه داد. الان فقط باید به پیشروی ادامه دهیم. باید این پیروزی و این دادگاه را همه جا سر دست بلند کنیم! باید به هم یاداوری کنیم که این یک دستاورد و یک پیروزی است.

اینرا هم بخوانید

فال حافظ و رشد بلاهت و خرافات به جای خرد!

در همین چند روز اخیر در صفحات افراد زیادی مشاهده کردیم که نه به شوخی، …