بیماری کرونا: اطلاعیه شماره ٤٤:اخباری از اعتراضات کارگری در دل بحران کرونا

– روز ٢ اردیبهشت  کارگران رستوران های مجتمع مسکونی پارس نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق مقابل فرمانداری شهرستان جم در استان بوشهر جمع شدند. بیماری کرونا موجب بسته شدن بسیاری از رستورانها و بیکاری کارگران شده است. در رستورانهای این مجتمع ٩٠ کارگر به کار اشتغال دارند که از اول اسفند ٩٨ بدلیل شیوع بیماری کرونا از کار بیکار شده اند. به گفته کارگران علیرغم اینکه آنها کارشان را از دست داده اند ولی هیچکدام از شرکتهای این مجتمع از جمله شرکت پالایش گاز فجر جم، مجتمع مسکونی پارس، شرکت ساحل جام جم و اداره کار برای زیر پوشش قرار دادن کارگران با همان حداقل ناچیزی که به آن بیمه بیکاری گفته میشود، اقدامی نکرده اند.  بر اساس گزارشات این کارگران با قرارداد های حجمی تامین نیرو مشغول به کار هستند و به ادعای پیمانکار چون در زمان تعطیلی رستوران، از سوی کارفرمای اصلی پرداختی به وی صورت نمی گیرد امکان پرداخت حقوق کارگران را ندارد. این بهانه بهیچ وجه برای کارگران قابل قبول نیست و زندگی کارگران باید تامین شود.

– روز سه شنبه 2 اردیبهشت ماه، جمعی از کارگران فاز 2پالایشگاه آبادان(شرکت آریا دژ البرز)برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی در دوره کرونا، در مقابل این پالایشگاه تجمع کردند.

– روز ٢ اردیبهشت جمعی از مربیان مهد کودک و پیش دبستانی نسبت به ادامه بلاتکلیفی معیشتی شان بدلیل  عدم پرداخت مقرری بیمه بیکاری و بخاطر نداشتن امنیت شغلی دست به تجمع زدند. بدنبال شیوع کرونا  چند هزار مربی کودک در سراسر کشور که بسیاری از آنها زنان سرپرست خانواده هستند، کار خود را از دست داده و بدلیل قراردادهای موقت کاری هیچ مزدی دریافت نمیکنند. دریافت حقوق حق مربیان مهد کودک است که در آمدی ندارند و باید معیشت آنها بدون قید و شرط تامین شود .

– روز دوم اردیبهشت کارگران پروژه پتروشیمی هگمتانه همدان (شرکت پیمانکاری دیهیم صنعت آنزان)با انتشار نامه ای سرگشاده اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق اعلام کردند.  این شرکت از نیمه اسفند تعطیل شده و کارگران بدون هیچ تامینی از کار بیکار شده اند. به گفته کارگران به خاطر نوع قراردادهایشان حتی عیدی و سنوات پایان سال نیز شامل آنها نمیشود.

– روز سه شنبه 2 اردیبهشت، جمعی از رانندگان با سابقه اتوبوس‌های شهری یاسوج (زیرمجموعه شهرداری) در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق و حق بیمه مقابل شهرداری یاسوج و استانداری کهگیلویه و بویراحمد دست به اعتراض و تجمع زدند.

– روز ٢ اردیبهشت تعدادی از جوانان بيكار  اهواز- شوشتر با خواست اشتغال به کار در مقابل شركت صنايع جانبى نيشكر خمينى  تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروی انتظامی به درگیری کشیده شد.

– روز ١ اردیبهشت اعتصاب نیروی قرائت اداره برق بهبهان به دلیل حجمی شدن استخدامها و سطح نازل دستمزد  خود وارد دومین روز خود شد.  بنا بر خبر  بعد از اعلام اعتراض این کارگران به اداره ی کار به آنها گفته شده است که قرارداد را امضا نکنید و اگر امضا کردید دیگر کاری از دست ما ساخته نیست. از سوی دیگر  بعد از عدم پذیرفتن قرارداد از سوی  کارگران، به آنها گفته شده است که این دستور از استان آمده است و هر کس امضا نکرد اخراج می شود! بدین ترتیب کارگران این شرکت پاسکاری شده و در معرض بیکار شدن قرار دارند.

.

– روز سه شنبه 2 اردیبهشت، جمعی از غرفه‌داران بازارچه ساحلی بندرترکمن  برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی مقابل فرمانداری شهرستان ترکمان در استان گلستان اجتماع کردند. در این حرکت اعتراضی یکی از غرفه داران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: پارسال به سبب وقوع سیل و امسال به دلیل شیوع کرونا، فروش نوروزی نداشته و از این بابت بسیار متضرر شدیم و درآمدی نداشته ایم. غرفه داران افرادی هستند که با اندوخته ای بسیار ناچیز زندگی میگذرانند و امروز با تعطیلی کار جزو کارگران بیکار هستند. بیمه بیکاری مکفی حق مسلم آنان است.

–  روز ١ اردیبهشت تعدادی از کارگران قرارداد موقت صنعت نفت در جنوب کشوربه نمایندگی از کلیه کارگران قراردادی در مناطق بد آب و هوای کشورباانتشار نامه ای خواستار پرداخت حق بدی آب و هوا شدند. اعتراض این کارگران به سطح نازل حقوقهاست. به گفته کارگران طی دو سال گذشته هیچگونه بهبودی در سطح دستمزدها آنها ایجاد نشده است.  این کارگران در نامه خود خواستار پرداخت حق بدی آب وهوای کارگران قراداد موقت صنعت نفت دراستان های خوزستان ، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد ، هرمزگان و … شده اند.

– روز دوشنبه اول اردیبهشت، کارگران راه آهن اسلامشهر تهران در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای خود دست به اعتصاب زدند و بر سرکار حاضر نشدند. فراخوان این اعتصاب از روز سی ام فروردین داده شده بود.   

حزب کمونیست کارگری ایران

٣ اردیبهشت ۱۳۹۹، ٢٢ آپریل ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

به کنگره حزب کمونیست کارگری بیایید! کنگره سیزدهم حزب کمونيست کارگرى در ژوئن ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود، کنگره علنى است و ورود براى عموم آزاد است!

سیزدهمین کنگره حزب کمونيست کارگرى ایران در ماه ژوئن در یکی از شهرهای اروپا برگزار …