تحریم‌های تازه اروپا علیه ۳۷ فرد و نهاد دخیل در سرکوب اعتراضات ایران در راه است

بر اساس سندی که به رویت رادیو فردا رسیده است، اتحادیه اروپا قصد دارد روز دوشنبه آینده بسته تحریمی جدیدی را علیه ۱۸ شخص حقیقی و ۱۹ نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به دلیل مشارکت مستقیم در نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان به تصویب برساند.

در مقدمه پیش‌نویس این بسته تحریمی که شورای اروپا باید درباره آن تصمیم‌گیری کند «از کاربرد گسترده و نامتناسب زور توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان مسالمت‌جو ابراز تاسف» شده و بر شمار چشمگیر کشته‌شدگان و مجروحان اعتراضات جاری در ایران تاکید شده است.

بر پایه این سند، اتحادیه اروپا در راستای «تعهد در زمینه رسیدگی به تمام مسائل نگران‌کننده در ارتباط با ایران از جمله نقض حقوق بشر»، تحریم‌های جدید خود را اعمال خواهد کرد.

اتحادیه اروپا تاکید کرده است که «عاملان و افراد دخیل در قتل مهسا امینی باید پاسخگو باشند».

حمید سجادی هزاوه وزیر ورزش و جوانان دولت ابراهیم رئیسی، مصطفی آقامیرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، عباس نیلفروشان جانشین فرمانده بخش عملیاتی سپاه پاسداران و محمد کرمی از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه و استاندار سیستان و بلوچستان به‌همراه شماری از مسئولان صداوسیمای جمهوری اسلامی از جمله افرادی هستند که در صورت تصویب، مشمول تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خواهند شد.

در این فهرست نام دو نهاد حکومتی از جمله ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیز آکادمی راوین به‌چشم می‌خورد.

دو منبع مطلع نیز روز پنجشنبه ۲۹ دی به خبرگزاری رویترز گفتند اتحادیه اروپا همزمان با تلاش برای تروریستی نامیدن سپاه پاسداران، روز دوشنبه در جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه، تصویب تحریم‌های تازه علیه ۳۷ شخص و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی را بررسی خواهد کرد.

یکی از این دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفت: «ما چهارمین بسته تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را روز دوشنبه تصویب خواهیم کرد و معتقدیم که کار روی بسته تحریمی پنجم که قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی است باید به زودی آغاز شود.»

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع اروپایی گزارش داد که تحریم سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در جلسه روز دوشنبه تصویب نخواهد شد.

یک دیپلمات دیگر در این‌باره به رویترز گفت: «چنین اقدامی مستلزم بررسی تمامی جنبه‌های حقوقی است که اکنون در دست بررسی هستند ولی برای روز دوشنبه آماده نخواهد شد.»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای بر ضرورت تحریم همه افراد دخیل در نقض حقوق بشر در ایران و قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

این قطعنامه‌ که الزام‌آور نیست یک روز پس از آن به تصویب رسید که پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

اینرا هم بخوانید

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران

کارت سوخت۳۰ میلیون تومانی و تجمع کامیونداران در اعتراض به سهمیه سوخت در تهران.وب‌سایت «اقتصاد …