ترودو: پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده است

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز جمعه ۲۷ دی در نشستی خبری پیرامون حادثه سرنگونی پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین گفتT کانادا همچنان پرسش‌های بسیاری درباره چگونگی این رخداد دارد که پاسخی نگرفته است.

آقای ترودو با اشاره به اذعان ایران در سرنگونی این هواپیما عنوان کرد: «ما می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقاتی منجر به آن شد که نیروهای مسلح ایران به این هواپیما شلیک کنند. این اتفاق به اشکالات در یک سیستم بازمی‌گردد. ما نمی‌خواهیم که فقط افراد پاسخ‌گو باشند، بلکه سیستم باید مورد بررسی متخصصان و کارشناسان بین المللی قرار بگیرد.»

ایران شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را که به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن انجامید، «خطای انسانی» توصیف کرده و خبر داده که افرادی نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند. مقامات ایرانی اما به جزییات این بازداشت‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند.بیشتر در این باره:وزرای خارجه ۵ کشور مرتبط با پرواز ۷۵۲: ایران مسئولیت کامل را بپذیرد‎

جاستین ترودو نیز در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که این مسئله از جمله نگرانی‌های کاناداست و ما از پاسخ‌هایی که تاکنون ایران داده است، راضی نیستیم.

نخست وزیر کانادا سپس از تمرکز کشور خود بر حمایت از خانواده‌های قربانیان کانادایی در این مرحله تاکید کرد و گفت که دولت این کشور فعلا قصد دارد ۲۵ هزار دلار بابت هر قربانی به خانواده‌ها بپردازد که این البته غرامت نیست، بلکه کمکی اولیه برای پوشش هزینه سفر آنان به ایران است.

بحث دریافت غرامت از محورهای اصلی دیدار روز جمعه وزرای خارجه ایران و کانادا در عمان بود که آقای ترودو نیز در کنفرانس خبری خود به آن اشاره کرد.

وی گفت که فرانسوا فیلیپ شامپانی در دیدار با محمد جواد ظریف همچنین خواسته کانادا درباره لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه را به او انتقال داده و نیز بر همکاری دو کشور برای تحقیق پیرامون حادثه سرنگونی هواپیما و حمایت از خانواده‌ها تاکید کرده است.رادیئ فردا

اینرا هم بخوانید

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان به تجمعات سراسری در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

‍ فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران معلمان آزاده و عدالت‌خواه ایران! نظام آموزش …