روزنامه آلمانی: سرکوب اعتراضات آرامش به دنبال نداشت

روزنامه آلمانی: سرکوب اعتراضات در ایران آرامش به دنبال نداشت

اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران در هفته‌های پیش از انتخابات مجلس در کانون توجه تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد. روزنامه “هندلزبلات” به شکاف در حکومت جمهوری اسلامی و فضای رعب و وحشت در جامعه پرداخته است.

رویدادهای اخیر ایران باعث توجه مفسران و تحلیلگران رسانه‌های بین‌المللی نسبت به این کشور شده است. حمله پهپادی نیروی هوایی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی، واکنش ایران و حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد تا اعتراضات مردم در تهران و شهرهای مختلف از جمله مسائلی بوده که از سوی کارشناسان رسانه‌های مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

ماتیاس بروگمان، تحلیلگر روزنامه آلمانی “هندلزبلات‌‌” به تحولات اخیر در سایه برگزاری انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی توجه کرده است.

این گزارشگر به همزمانی پرواز ۷۲۱ ایران‌ایر با پرواز ۷۵۲ اوکراین پرداخته و گزارش خود را با شرح وحشت و ترس مسافران پرواز ایران‌ایر آغاز کرده است.

پرواز ۷۲۱ ایران‌ایر به مقصد فرانکفورت تنها دقایقی پس از بلند شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی از فرودگاه خمینی صورت گرفته است. دلیل آن نیز تاخیر در پرواز هواپیمای اوکراینی بوده است.

گزارشگر روزنامه یاد شده به نقل از مسافران پرواز ایران‌ایر نوشته است که آن‌ها صدای مهیب انفجار هواپیمای اوکراین را شنیده‌اند و همین موضوع باعث ترس و وحشت مسافران شده است. به سخن دیگر، سرنوشت مسافران هواپیمای اوکراین می‌توانسته سرنوشت کسانی باشد که هواپیمای‌شان تنها با چند دقیقه فاصله زمانی از فرودگاه خمینی بلند شده است.

بروگمان وحشت این مسافران را در ارتباط با فضای رعب و وحشتی ارزیابی کرده که بر جامعه ایران حاکم است. تحلیلگر “هندلزبلات” به تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم در آبا‌ن‌ سال جاری اشاره و اعلام کرده است که سرکوب اعتراضات مردم، اما منجر به استقرار آرامش در ایران نشده است.

شکاف در حکومت

این روزنامه در گزارش تحلیلی خود به دو رویکرد متفاوت بین نیروهای محافظه‌کار و نیروهای معتدل در ایران پرداخته و از اختلاف نظر بین نیروهای وابسته به خامنه‌ای با دولت روحانی سخن گفته است.

این اختلاف‌ها به‌ویژه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی تشدید شده است. به باور بروگمان، نیروهای معتدل در جمهوری اسلامی نگران آنند که سیاست‌های تند نیروهای محافظه‌کار منجر به انزوای جمهوری اسلامی و حتی درگیری با دیگر کشورها شود.

تحلیلگر روزنامه یاد شده به رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس کنونی اشاره کرده و نوشته است که چنین امری منجر به حذف نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل از ساختار قدرت می‌شود و این رویکرد می‌تواند اساس حکومت را به مخاطره افکند.

فشارهای اقتصادی

صادرات نفت ایران در سایه تحریم‌ها به‌شدت کاهش یافته است. بر اساس آماری که این روزنامه ارائه کرده است مجموع درآمدهای ارزی ایران در سال گذشته میلادی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب درآمدهای ارزی ایران حدود یک سوم کاهش نشان می‌دهد.

اوضاع در سال جاری حتی وخیم‌تر ارزیابی می‌شود. حداکثر درآمد ارزی پیش بینی شده از صادرات ایران در سال ۲۰۲۰ بر اساس ارزیابی این تحلیلگر حدود ۵۵ میلیارد دلار خواهد بود.

تشدید تحریم‌ها و احتمال گسترش تحریم‌های ایران از سوی کشورهای اروپایی و یا تجدید تحریم‌های پیش بینی شده از سوی سازمان ملل متحد نیز می‌تواند وخامت بیشتر اوضاع ایران را در پی داشته باشد.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

محکومیت حکم اعدام برای توماج صالحی در تجمعات و بیانیه‌ها از سراسر جهان ادامه دارد

سه روز پس از خبر «شوکه‌کننده» صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپِر معترض، اعتراض …